Hjälp ang. ryggskydd

maake

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
-
Hej alla sporthojare!

Ska inom kort påbörja min mc-karriär som jag vet kommer bli både långvarig och extremt rolig, och för tillfället håller jag på att införskaffa skyddsutrustning.
Har b.l.a. ryggskydd kvar att köpa, men då jag redan har ett ryggskydd ämnat för snowboard / skidor undrar jag om det är någon skillnad mellan ett sånt ryggskydd och ett ämnat för hojkörande, och i.s.f. vad?
Skulle kännas onödigt att köpa ett om jag redan skulle ha ett som duger..

Tack på förhand! :)

sportbike

Guest
Beror ju lite på hur det ser ut just för sb-åkning,men det primära är ju att det går ner över svanken,och gärna över nyckelbenen också.

sportbike

Guest
På den punkten tror jag att det funkar.. Finns någon skillnad i just skyddet eller är det samma lika?

Det kan inte jag svara på,men jag antar att man vill ha samma skydd i båda fallen.
Sen vet jag inte om ett ryggskydd avsett för snowboard har andra egenskaper eftersom det används i snö o kyla.

maake

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
-
Det kan inte jag svara på,men jag antar att man vill ha samma skydd i båda fallen.
Sen vet jag inte om ett ryggskydd avsett för snowboard har andra egenskaper eftersom det används i snö o kyla.

Jo, känns som att det inte borde vara sämre skydd bara för att det är ämnat för snowboardåkande egentligen..
Tror inte att det har några speciella egenskaper för att hjälpa mot snö och kyla då man brukar använda det under åtminstone ett lager kläder. Även om det skulle ha några sådana egenskaper har jag svårt att tro att det skulle verka i dess nackdel om man använde det för hojåkande..

Edit: Tack för svaret!

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Gissar vilt på att det är ok att använda ditt gamla skydd.
Kila bort till en mc-butik och jämför :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring