http://www.twostrokerider.se/bygg-din-egen-torrkoppling/
Vad behöver du mera info om?
Du säger inget om vad motor du tänker använda det blir lixom helt olika lösningar beroende på motor.
Am6 = Yamaha motor är bara att titta på hur yamaha TZ 250 är skapad dom ser och fungerar i princip på exakt samma sätt. Minus kasset lådan på Tz,n.
Har du Sachs/ kreidler/zundapp så finns lit att köpa hos EMOT i Holland som fungerar.
Frågar du om pris? Då har du troligen inte råd.
Varför vill du ha torrkoppling?
1 det är fränt.
2 en RIKTIG rääser har torrkoppling.
3 tröttnat på att riva av kåpan för att justera koppling.
4 bara för att det går.
5 tjäna en massa HP.
Svarar du 5 kan jag tala om att med rätt mängd olja i motorn klarade jag inte av att mäta någon skillnad alls i bromsbänken,
Kan tänka mig att på typ en Tz/Rs/RSA/RSW att torrkoppling ger 0,2-0,5 hp + och det ger ett oljebyte till motul 300v också o mycket billigare.
Yamaha motorernas dilemma är att kopplingen har en tryckstång genom primäraxeln i växellådan, på Tz ligger det 2st oringar inuti primäraxeln som tätar mellan stång och axel.
Detta funkar inte på en am6-dt-yz osv det finns inte plats man får konvertera bort stången o bygga en konstruktion med hudraulisk koppling som drar i tryckplattan typ nyare yz250 o massor andra motorer.
Massor med jobb och mycket dyrt om du inte har tillgång till fräs svarv tigsvets o en mängd andra bra verktyg.
Mvh
Ps så här kan en torrkoppling rassla.
https://youtu.be/lcdUouVXHV8