Hjälp att få bort låsmutter på bilfälgar..

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tja,

Var igår på en såkallad däckskiftar verkstad. Tillfälligt uppsmälld på Bromma blocks i Stockholm. Klåparna förstörde nyckeln till mina låsmuttrar med mutterpickan. De gick inte att resonera med. Jag ville bara därifrån, de var otrevliga och orkar inte driva någon slags process mot dem. Jag har fortfarande vinterdäcken på bilen varav två är fortfarande är låsta med låsmuttrarna.

Har pratat med Ford och de verkar inte ha nycklar. Någon i Stockholmsområdet som mot betalning kan hjälpa mig få bort låsmuttrarna? Tror bästa metoden är att loppa fast någon mutter utanpå låsmuttern.. eller liknande.

Jag var så förbannad att jag inte kunde sova inatt.

MVH

Dan

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Surt.

Själv lyckades jag slarva bort mina över förra vintern men den verkstaden jag åkte till var så schyssta att dom fixade bort dom genom att hamra på en annan nyckel och gav mig en komplett uppsättning nya bultar (dock inte låsbultar).
Allt detta helt gratis hör och häpna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Såg att du talat med en återförsäljare till bilen i fråga. Vet dock att flertalet verkstäder brukar ha en uppsättning nycklar till låsmuttrar. Tidskrävande att gå igenom dem så klart, men man har möjligheten om det skulle vara nödvändigt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ta en lite större krafthylsa och slå på den med mycket kraft på/över låsmuttrarna. Har jag gjort själv men framgång några gånger.

Men åk förbi sportbike du.

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Såg att du talat med en återförsäljare till bilen i fråga. Vet dock att flertalet verkstäder brukar ha en uppsättning nycklar till låsmuttrar. Tidskrävande att gå igenom dem så klart, men man har möjligheten om det skulle vara nödvändigt.

Ford beskrev hur de nycklarna de hade såg ut och det verkar inte vara samma. Kan ju vara eftermarknads-låsmuttrar. Bilen är köpt beggad.

Hursomhellst räddar Sportbike mig förhoppningsvis imorgon. Blev så sjukt lättad/glad efter att ha snackat med Sportbike i telefonen för ett tag sen. Hoppas bara inte de sitter allt för hårt/jävlas imorgon.

:tummenupp

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Samma typ av parkerings-skiftare som tappade min Audi S6 fälg i asfalten från någon meters höjd eller hur högt dom nu hade hissat bilen. Jo, efter lite gnäll så förstod dom att dom fick ta på sig att ordna ny lackering av den fälgen. När jag väl hittade dom igen nästa gång dom smällde upp sina containers på parkeringen så lyckades dom faktiskt ordna fram min nylackerade fälg efter ett par veckor. Med något billigt noname-däck på. Tror fan däcket hette något med "internet" eller "online" på däcksidan... hade ju varit JÄVLIGT kul att få quattro-diffarna förstörda med ett udda däck sittandes i ett hörn. :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ford beskrev hur de nycklarna de hade såg ut och det verkar inte vara samma. Kan ju vara eftermarknads-låsmuttrar. Bilen är köpt beggad.

Hursomhellst räddar Sportbike mig förhoppningsvis imorgon. Blev så sjukt lättad/glad efter att ha snackat med Sportbike i telefonen för ett tag sen. Hoppas bara inte de sitter allt för hårt/jävlas imorgon.

:tummenupp

Hoppas det löser sig smidigt. Sportbike verkar vara en riktigt hjälpsam och trevlig person.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vi brukade använda en hylsa med gänga på insidan (vänstergängad) - fungerar om de inte rostat fast.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Till alla som väntat otåligt på hur gick så gick det fortfarande att använda nyckeln efter att Göran glödgat upp mutterana med en special induktionsvärmare för att få dem att lossna lättare.

Nu sitter sommarpuckarna på bilen.. :banana

attachment.php

Bifogat

• photo.jpg
    photo.jpg
    234 KB · Visningar: 2,303

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men det var ju en Ford ju. Varför bekymra sig då? Bara att tjöra över kanten på kajen.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping