Hjälp att få bort låsmutter på bilfälgar..

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Det finns en särskilt typ av mutteravdragare som man slår fast på låsmuttern. Vissa verkstäder har den här satsen och kan då få av de flesta låsmuttrarna. Jag slarvade bort min låsmutternyckel och då visade verkstads killen en låda med de här speciella doningarna. Satte fast den på låsmuttern. Tog tag i en rejäl hammare klappade till en gång och satte dit tryckluftsavdragaren. Vipps så var låsmuttern avskruvad. Tydligen kunde man använda en av de här fästena ca 8-10 gånger. Sedan var de utslitna. D.v.s det gick inte att fästa den tillräckligt längre. Så nog finns det lösningar alltid. Det gäller bara att hitta lösningen.

Så ett sätt att klara sig från att muttrarna fastnar är. Smörj mutterejäveln innan du sätter dit den och dra inte åt den som är låsmuttern allt för hårt. Om du nu verkligen behöver låsmuttrar.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Beror ju på hur man gasar men går ju åka rätt snålt med manuell 6 växlad med ok vrid

Använder nästan bara 1an 2an 4an o 6an..

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Å så gick SAAB i konkurs efter typ 20 år med röda siffror och en halvdan produkt. :huvet

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Beror ju på hur man gasar men går ju åka rätt snålt med manuell 6 växlad med ok vrid

Använder nästan bara 1an 2an 4an o 6an..

Faaast, hur rolig är den om du nu inte gasar.:va

Inga problem att få tråkåk att gå snålt, det är dom underhållande som kostar att framföra.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det finns mm osv etc Om du nu verkligen behöver låsmuttrar.

Fann min A6:a med alldeles nyköpta v-däck på dyyr originalfälg ståendes på plastbackar när jag skulle till jobbet en morgon för nå't år sedan. Hade inte fått dit låsmuttrarna, nyköpt begbil. Så ja. I Estockolmo iallafall...

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Faaast, hur rolig är den om du nu inte gasar.:va

Inga problem att få tråkåk att gå snålt, det är dom underhållande som kostar att framföra.

Nä men 90% av tiden är ju typ skjussa folk eller handla på ICA eller liknande. Sen kan man gasa lite när man får lust. De mesta jag fått den att dra är typ 1.2-1.3

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Fann min A6:a med alldeles nyköpta v-däck på dyyr originalfälg ståendes på plastbackar när jag skulle till jobbet en morgon för nå't år sedan. Hade inte fått dit låsmuttrarna, nyköpt begbil. Så ja. I Estockolmo iallafall...

Snackade med en polare i norge som är bilmeck och han hade filosofin att antingen snor de fälgarna trots låsmutter eller så förstör de låsmuttern/fälgen i försök att sno fälgen.. Btw täcker halvförsäkring stöld av fälgar?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Snackade med en polare i norge som är bilmeck och han hade filosofin att antingen snor de fälgarna trots låsmutter eller så förstör de låsmuttern/fälgen i försök att sno fälgen.. Btw täcker halvförsäkring stöld av fälgar?

Fast det hindrar en del tillfällestjyvar iallafall. Tror jag.
Ang. försäkringen har jag hel så jag vet inte...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping