Hjälp att förstå fenomenet köpa billigt.

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
vill bara börja med att denna tråd ej är för att se ner på någon, eller tala om att någon gör fel. utan snarare att förstå den för mig andra sidan.

att många köper billiga saker är ett känt fakta vilket Biltema är bevis på.
när jag köper verktyg tänker jag följande

1. vad kostar de jag skall använda verktyget till(kan dåliga verktyg slita/ha sönder objektet)
2. hur länge räknar jag med att använda de
3. ergonomi.

då många här håller på med rätt dyra saker som de skruvas på är de förvånande hur mkt Biltema hyllas här på sh.
så hur tänker man när man handlar billigt till en dyr hoj, billigt så man kan byta ut hela verktygs satsen varje år?

fördelen som jag ser de är med att köpa finare verktyg är
1 dom kommer hålla 20 år + dom flesta.
2 mycket enklare att jobba med
3 minimal risk att dom förstör något pga dålig kvalitet

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag köpte en modell större hylsnyckelsats i bärbar plåtväska för över trettio (30) år sedan på Biltema och hrrmmm jag skruvar flitigt med denna ännu.Så för min del lönade det sig.Har jag vägarna förbi denna raritet till verktygsväska för egen del så ska jag ta ett kort på den. :crash

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Att köpa handverktyg är dyrt och Biltemas utbud duger alldeles utmärkt i de flesta fall, både för proffs och amatör.
Ingen blir ju gladare av att en 46mm hylsa kostar 450 spänn i stället för 119.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltemas verktyg med garanti är faktiskt bra...
Ska man handla på biltema får man förvisso vara noga med vad man köper om man nu vill ha prylar av bra kvalitét, för allt på biltema är inte bra, och de byter leverantörer oftare än en hipster oljar skägget, så man kan inte lita på att något är bra bara för att det var vettigt för ett halvår sedan.

Jag har faktiskt en uppsättning biltema-verktyg av den sämre modellen utan garanti som är riktigt gamla nu, och de är fortfarande inte glappa, eller orsakar skador på det jag skruvar med.
De enda verktygen jag köpt på biltema som varit riktigt skit har varit de elektriska sakerna, som borrmaskin, såg och sånt. Ja, och skiftnyckeln jag skaffade för att dra åt en rörkoppling nån gång när jag inte hade resten av verktygen i närheten. Den ska man definitivt inte dra några skruvar man är rädd om med.

Jag förstår inte hur en blocknyckel från någon dyrare tillverkare skulle vara lättare att arbeta med? Samma gäller spärrskaft, hylsor och allt annat sånt.
I fråga om elverktygen så håller jag dock med, biltemas är både stora, tunga och ganska klumpiga att handskas med, förutom den ganska värdelösa kvaliten. :hihi

Marcus80

Guest
Jag har köpt både biltema och tengtools och kamasa.
Jag har aldrig haft sönder ett biltema handverktyg men dock dragit sönder både tengtools och kamasa handverktyg. Så att biltemas verktyg skulle vara sämre har jag inte mycket för. Kan tom ordna bildbevis.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har typ 80% biltemaverktyg och aldrig haft några problem med dem. Verkligen inte att de skulle ha skadat skruvar eller annat, absolut inte. Lyckas man med det så är det handhavandefel. Deras borr för typ 5kr styck är dock kass, nöts ner jättefort. Men dyrare borren är bra.

Mina hylsnycklar, mejslar etc har jag haft i 5 år ungefär, ser fortfarande ut som nya och funkar perfekt trots användning OFTA. Sen har jag en vinkelkap från clas ohlson för 199kr som kapat åt mig i över 10 år och fungerar fortfarande perfekt.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Majoriteten av mina verktyg är Biltema. Det är väldigt få saker jag har haft problem med. Blocknycklar, lednycklar, spärrskaft, hylsor och allt sånt har fungerat felfritt.

Någon gång har jag köpt saker som är billiga och jag förväntar mig vara absolut skräp men det är när jag i princip förväntat mig att de ska fungera en gång, håller det lite längre så är det bonus.

Det som har gått sönder tror jag varit när jag mekat trampcykel. Typ kedjebrytare och någon kransavdragare har gått sönder.

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Hoj
KTM
Biltema är OEM och säljer märkesvärktyg på licens så köp ni era "bättre" verktyg av andra tillverkare för minst dubbla pengen så fortsätter jag köpa samma verktyg hos Biltema fast mycket billigare.

Täppas

Guest
Biltema är OEM och säljer märkesvärktyg på licens så köp ni era "bättre" verktyg av andra tillverkare för minst dubbla pengen så fortsätter jag köpa samma verktyg hos Biltema fast mycket billigare.

Grattis, har du hittat en tråd till att trolla i...

Ihopkrafsat från Tapatalk

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det som kan skilja dyrare från billigare verktyg är tex godstjockleken på hylsor, ringen och gaffeln är ofta tjockare på den billigare nyckeln. Spärrskaft av billigare variant har oftast glest mellan "klicken" och kräver därmed en större rörelse för nytt tag. Sen om det motiverar att betala mer för är en annan sak. Men dom få gånger det är trångt som bäng är det helt klart värt dom extra kronorna. Men som redan sagts, biltema har en hel del handverktyg som är helt ok.
//Tobbe

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det beror lite på hur man använder sina verktyg. Om man står 15 mil ut i obygden och skruvar på en havererad skogsmaskin är inte Biltemas garanti vatten värd. Om man däremot bor i närheten av en Biltemabutik och hobbyskruvar strax över genomsnittet, visst fine.

Annars brukar ringändan på en fast nyckel vara rätt avslöjande om det är nån klass på verktygen:tummenupp

Edit: Gick på muggen och blev tvåa på bollen...

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Det beror lite på hur man använder sina verktyg. Om man står 15 mil ut i obygden och skruvar på en havererad skogsmaskin är inte Biltemas garanti vatten värd. Om man däremot bor i närheten av en Biltemabutik och hobbyskruvar strax över genomsnittet, visst fine.

Annars brukar ringändan på en fast nyckel vara rätt avslöjande om det är nån klass på verktygen:tummenupp

Edit: Gick på muggen och blev tvåa på bollen...

Du menar att exempelvis Bacho/Kamasa flyger ut med en helikopter & byter verktyget?

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
Ofta (men långt ifrån alltid) är kvaliteten på billigare verktyg inte sämre i paritet med billigare.

Men om man bryr sig om sånt så har priset mer att göra med om det är en robot i japan som svarvat fram verktyget i fråga eller om det är en 3-åring fastkedjad i ett bord någonstans i Bangladesh som hamrat ihop den.

Typ den här:
6a2924d36af58d76a4f702911af69421.jpg

vs. den här:
bd1edaa5fb3761fd63dfe1ba06836d82.jpg

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En del BT är skit, t.ex gängrenoverare för tändstiftshål 69:90, gängtapp Ok kvalitet hos maskinfirma 137:-. Biltemas klarar inte en enda gång, riktig gängtapp funkar i åratal. Skulle aldrig köpa ett skjutmått på Biltema. Men mycket är av bra kvalitet och duger åt dom flesta av oss. Men vill man ha absolut bästa ergonomi och hållbarhet kostar det.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vet inte med er andra men jag misshandlar ofta mina billiga verktyg rejält när det behövs för att lösa en uppgift, något jag inte hade gjort med dyrare verktyg och därför är billiga verktyg oftast bättre. Förlängaren i min 1/2" hylsnyckelsats har oftare blivit använt som dorn än som förlängare, vanliga tunnväggiga biltemahylsor hamnar ofta i muttermaskinen och får kämpa med fastrostade muttrar i min 1250nm maskin och stora rörtången blev fastsvetsad på den gängade spindel-leden på bilen så man kunde använda 3 meter rör-förlängare för att lossa den.

Biltema-verktyg är bäst för man behöver inte sitta och putsa och gulla med dem, som man ju måste med en hylsnyckelsats för 8000 spänn

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Hur visste du om det?:va Har du ringt de också?:rofl

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En billig hylsa är roligare att sätta kapen i när man måste bygga om den till ett annat verktyg.
1.jpg

Sen kan man inte säga att det är bättre för det kostar mer, bara samma fast man blir fattigare.
Ha koll på vad du behöver och handla därefter, de dyrare verktygen är oftast av en högre stålkvalité och därför betydligt tunnare/smalare/smidigare så är det trångt så köper man de finare till de punkter man behöver de till men för att byta hjul så behövs det inget speciellt.

Kan även känna att precisionsverktygen kan det vara vettigt att lägga en extra peng på, momentnyckel behöver man kanske inte köpa billigaste om man inte vet tillverkaren då, bits är en annan sak som lite mer pengar ger avsevärt färre skadade skruv men i det stora hela så består mina verktyg av biltema och jula för de är, om än lite klumpiga, fullt tillräckliga för det jag använder dom till.

Har en gammal bruksbo kapmaskin från rusta eller ÖoB, köpt av farsan på -90 talet för någon hundring, har inte rasat än trots att den låter så och lät så ny, skylle inte kapat mer bara för den kostat 2500......

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köper ibland billigt skräp men ångrar mig allt som oftast. Senast var det nog när jag köpt en billig Jula cirkelsåg för nån hundring och då tänkte jag att cirkelsåg använder jag ju ganska sällan så den duger väl. Mindre än ett år senare gav den upp och när det gäller verktyg kommer oftast problem två direkt.
Man står där på en lördagkväll med trasiga verktyg och kan inte göra jobbet man planerat göra under helgen. Just cirkelsågen har fått gå ganska mycket sedan jag flyttade till sommarstugan som blev permanentboende.

Sen till MC är Biltemas verktyg ibland olämpliga eftersom de har tjockare gods i sina hylsor och det är ibland trångt på motorcyklar. Jag vill inte stå ute på crossbanan med halva hojen nerplockad och upptäcka att jag inte kommer längre för att mina hylsor är för feta så Biltemas verktyg är helt uteslutna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati