Hjälp att förstå fenomenet köpa billigt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För mig beror det lite på vad det är jag köper (såklart).. just hylsnyckelsatser brukar jag lägga lite mer på i om att jag kommer att använda dem till lite allt möjligt och över längre tid..

Har 2 st Kamasa-tools lådor som hållt i säkert 20 år nu,, en med större hylsor en med mindre+några bits.. och just bitsen är riktigt sköna att ha i hyfsad kvalitet.. känns som att man inte drar sönder lika mkt skruvar då.. Det enda som gått sönder hittils är att vid något tillfälle så var både jag och bulten som skulle loss var starkare än skaftet så jag lyckades böja det :hihi

hylsnycklar.JPG

Det jag däremot hellre köper på t ex biltema är de där specialverktygen/udda storlekarna som jag kanske kommer att använda em eller några enstaka gånger och som alltid är svindyra original för att de ska funka 50 gånger/dag hos en riktig verkstad, eller saker som är lite mer "slit och släng".

Köpte t ex en kompressionstestare där när jag skulle felsöka en båtmotor.. den gjorde jobbet och hade förmodligen varit mkt dyrare om det varit något märke på den. Använd en gång.

Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag tycker nog hojen går lite bättre när man skruvat med märkesverktyg ;)

Man får väl ha lite känsla för var och när man behöver de fina verktygen. Ibland är det rätt befriande när det behöver byggas ett specialverktyg att man har lite billigare saker att sätta sågen/svetsen i.
Men framförallt, rätt typ av verktyg till rätt jobb! Hellre en påse ringnycklar från Biltema än en aldrig så dyr skiftnyckel från Bacho. Men min uppfattning är att det finns verktyg med god kvalitet till ganska vettiga pengar nuförtiden.

Men samtidigt så är det nog aldrig jag ångrat att jag köpte lite dyrare verktyg de gånger jag gjort det. Traskade faktiskt in till Kamasa handlaren med ett trasigt ledat spärrskaft med 15år på nacken - och efter en "garantiutredning" fick jag ett nytt. Bra!

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Elverktyg känns som att där får man faktiskt vad man betalar för. Har inga problem att lägga nån extra peng på bra såna.

Hylsor, spärrskaft och fastnycklar... Jag mekar inte så mycket att jag sliter ut verktyg i nån större takt. Har ett vanligt billigt Biltema-spärrskaft som funkat till allt från finlir till däckbyte i över 5 år och allt jag kan klaga på är att det ibland är lite grovt tillyxat. Hade inte blivit mer nöjd med ett som kostat nån tusenlapp, om vi säger så :)

Men har man som hobby att ta isär några bilar och hojar per år kan jag förstå att man vill ha nåt som håller..

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Man skulle kunna använda en av loppmarknadernas mentalitet på detta: Det är roligare att få tag i 10 saker för en hundring istället för en halv sak för en hundring. Ju mer man handlar ju mer känns det som att man handlat, och får du mycket till samma pris som du skulle fått för enstaka saker hos något annat ställe så känner man sig mer nöjd.

Vi lever i ett slit och släng-samhälle, där tillfälligheten (att produkten fungerar just nu och att vi får tillgång till den just nu) värderas mycket högre än långsiktigheten och att få tillgång till produkten senare. Man skulle egentligen kunna säga att långsiktighet finns inte i någon större utsträckning i dagens tänk.

Därför passar då produkter hos Biltema, Jula, ÖoB, Clas Ohlsson m.fl. väldigt bra in hos oss:
1. Vi får ett lågt pris
2. Vi får tillgång till produkten just nu eller rätt snart
3. Den fyller sin funktion just nu
4. Vi kommer inte använda den varje dag
5. Om den inte fyller sin funktion är det bara kasta och köpa en ny.

Att vi varje gång betalar ett moraliskt pris när vi köper billigare produkter bortser vi ifrån, då det moraliska priset är för långt bort och för främmande för oss att begripa.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Det jag menar är att Biltemas verktyg ofta försvaras med att det är tio års garanti och att man sällan har några problem att byta ut det som eventuellt går sönder. Går verktygen sönder när Biltema inte är tillgängligt, ja då är det inte värt mycket.

Man ska ha klart för sig att märkes-verktygen har en mycket högre lägstanivå än Biltema, även om Biltema funkar fint åt den genomsnittlige hobby-entusiasten.

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Hoj
KTM
Grattis, har du hittat en tråd till att trolla i...

Du bör lära dig vad ett troll är för något.

Jag har bara förmedlat fakta, att Biltema säljer OEM-verktyg och att deras verktyg som regel håller mycket bra klass. Vet man vad man ska titta efter så finns det mycket pengar att spara genom att handla på Biltema istället för att köpa hos andra aktörer bara för att det där står ett fint märke på. Se t.ex. följande test.

Både ditt inlägg och det här nedanför är ett trollinlägg.

Hur visste du om det?:va Har du ringt de också?:rofl

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
P jc cux

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det här med att betala dyrt för saker i förhoppningen att de ska hålla livet ut och helst i flera generationer är en kvarleva från förr för att nästa generation skulle få möjlighet till ett bättre liv. Bondsöner skulle kunna ta över gården utan att behöva göra om alla investeringar och barn till hantverkare skulle få en bra starthjälp i yrkeslivet.

I dag finns inte de behoven i samma utsträckning men det hänger säkert med om man har föräldrar med sådan bakgrund.

Har man en hoj som inte är äldre än 50 år behovet att skruva lågt jämfört med att t.ex. jobba som montör på ett löpande band. Så att betala mycket mer än vad t.ex. garantiverktygen kostar på Biltema blir svårt att motivera utifrån behov.. Att man väljer att betala för känslan att ha något som möjligen är bättre och dyrare för att känna sig nöjd är OK om man vill det. Men det betyder inte att de som inte känner samma behov är så pass korkade att det inte går att förstå hur de tänker så att man måste fråga.

Ett set med Teng Tools O-ringsverktyg med böjda spetsar kostar nästan 400 spänn. Motsvarande på Biltema en 50-lapp. Biltemas sats har bättre ergonomi och kommer att hålla precis lika länge. 50 mL Loctite 243 kostar nästan 500 spänn på Tools. Biltemas gänglåsning som är likvärdig kostar 80 spänn.

Så det det är inte alls svårt att förstå varför de som köper dyra hojar inte köper dyra märksverktyg för lika mycket pengar. Den ekonomiska bördan är redan tillräckligt stor och betalar man sedan en dyr försäkring så kanske ekonomin inte ens medger att man tapetserar väggar och fyller lådor enbart med Snap On verktyg och motsvarande. Mycket Snap On grejor tillverkas för övrigt i Kina.... Sådana verktyg köps i första hand av stora företag som inte är priskänsliga på kort sikt och har enorma rabatter. De köper inte heller vändskär på Jula för att det skulle störa produktionen att behöva byta flera gånger per dag och det inte skulle gå att tillverka saker inom godkänd tolerans. Men de skulle klara sig lika bra med Biltemas vekryg på samma sätt som Julas skärverktyg är lika odugliga för hobbymek.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Av nyfikenhet så har jag nu mätt på verktygen.
Med reservation för att jag inte alls minns när jag köpt de olika verktygen (en period på sisådär 30 år), så ser jag ingen skillnad på godstjockleken i hylsorna och de fasta nycklarna som korrelerar till om det är biltema, snap on eller kamasa.
Det är vanliga standardverktyg.

Har inte haft några problem med hållfastheten.

Däremot så anser jag att man skall betala dyrt för billiga verktyg.
Skruvmejslar, bits, borr och liknande skall man köpa högsta möjliga kvalitet.
Gedores bits och mejslar är fantastiskt bra.
Kapskivor kan man dock med fördel köpa på biltema.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ansluter mig till ovan uppfattning.

Spett och bräckjärn skall man köpa det bästa som går att köpa, sade alltid min mentor och förebild i husrenoverarsvängen.

Jag har många gånger begrundat sanningen i detta när jag hjälpt kamrater med sämre utrustning i dessa avseenden. Och då är prisskillnaden i kronor inte särskilt stor.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Det jag menar är att Biltemas verktyg ofta försvaras med att det är tio års garanti och att man sällan har några problem att byta ut det som eventuellt går sönder. Går verktygen sönder när Biltema inte är tillgängligt, ja då är det inte värt mycket.

Man ska ha klart för sig att märkes-verktygen har en mycket högre lägstanivå än Biltema, även om Biltema funkar fint åt den genomsnittlige hobby-entusiasten.

När våra märkesverktyg på jobbet såsom gedore/Bacho mfl. går sönder & återförsäljaren inte är tillgänglig ja då får vi snällt vänta tills återförsäljaren är tillgänglig eller vanligtvis när verktygsansvarige har tid att ta sig till återförsäljaren under dess öppentider vanligtvis, iofs. har vi "tur" som har avtal med Ahlsell vilket gör att dom kommer på besök lite då & då (för en liten peng) men då tar dom hand om garantiärendena om vi köpt verktygen genom dom dvs.

Har du något utlåtande från ett oberoende testinstitut angående biltemas kvaliténivå för deras professionella verktyg dvs. dom med 10-års garanti? (nyfiken som man är)

Raderad medlem 61114

Guest
Hahaha! Vafan Biltema har väl en herrejössesjävlar mycket bättre tillgänglighetsnivå än alla märkesåterförsäljare tillsammans! Biltema finns nästan överallt och öppettiderna är fullkomligt överlägsna!

Visst bor du nånstans där du har väldigt långt till en biltema butik, ja då har du antagligen inte köpt verktygen där heller.

Jag hittade inte mun billiga popnitstång ifrån biltema nu i helgen så jag fick låna en Tengtool ifrån grannen. Den pajade när jag satte första niten �� Vafaan!!!! Ironi på hög nivå! Får lite efter min billiga skit igen istället Eller så köper jag en ny... PÅ BILTEMA!

Varför billig skit. Jo för att jag har inte råd/för snål för att köpa dyra saker jag sällan använder.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
För mig beror det lite på vad det är jag köper (såklart).. just hylsnyckelsatser brukar jag lägga lite mer på i om att jag kommer att använda dem till lite allt möjligt och över längre tid..

Har 2 st Kamasa-tools lådor som hållt i säkert 20 år nu,, en med större hylsor en med mindre+några bits.. och just bitsen är riktigt sköna att ha i hyfsad kvalitet.. känns som att man inte drar sönder lika mkt skruvar då.. Det enda som gått sönder hittils är att vid något tillfälle så var både jag och bulten som skulle loss var starkare än skaftet så jag lyckades böja det :hihi

View attachment 431096

Det jag däremot hellre köper på t ex biltema är de där specialverktygen/udda storlekarna som jag kanske kommer att använda em eller några enstaka gånger och som alltid är svindyra original för att de ska funka 50 gånger/dag hos en riktig verkstad, eller saker som är lite mer "slit och släng".

Köpte t ex en kompressionstestare där när jag skulle felsöka en båtmotor.. den gjorde jobbet och hade förmodligen varit mkt dyrare om det varit något märke på den. Använd en gång.

Herrejävlar en sådan "kamasa" box har jag med, köpte den på autoexperten i Lund någon gång runt 83-84 håller fortfarande bytt ut några hylsor som blivit utslitna/förstörda.. det roliga med den är att ingenting i den är märkt med kamasa bara själva plåtlådan!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag hittade inte mun billiga popnitstång ifrån biltema nu i helgen så jag fick låna en Tengtool ifrån grannen. Den pajade när jag satte första niten ? Vafaan!!!! Ironi på hög nivå! Får lite efter min billiga skit igen istället Eller så köper jag en ny... PÅ BILTEMA!

Det var inte så att du nitade rostfritt med en tång som inte var specad för rostfritt? Då dör de tämligen omgående.

I övrigt gör jag som många andra här, jag baserar mitt inköp på hur användandet kommer att bli. Ska jag använda nåt en enda gång så köper jag i princip billigast möjliga jag hittar så länge det inte känns som rent skräp i affären. Ska jag använda nåt lite mer regelbundet så kollar jag av hur kvaliteten känns och prisskillnaden mot märkessaker. Och för sånt som används ofta så blir det erkänt bra saker, då oftast lite dyrare.

För alla lågprisvaruhus, inte bara Biltema, gäller att kvaliteten på verktygen är skiftande. Man kan inte köpa ett par saker som visade sig vara kanonbra och sen hävda att allt de har är prima vara. Man får ta det från fall till fall.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Precis som pw är inne på är det väldigt beroende på vad man gör med sina verktyg. Har jobbat som montör för stålkonstruktioner och då ska det mesta dras lite hårdare och ffa använder du samma verktyg fler gånger. Det är där kvaliteten kommer in och vissa står ut i mängden.
Att sen skruva mc är inte alls lika påfrestande och åtdragningsmomenten lägre vilket gör att det mesta funkar men riktiga bits kan vara en bra investering. Har själv haft en stor sats från ironside i tio år för privat bruk och den fungerar ypperligt även fast den är av biltema kvalité.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
När våra märkesverktyg på jobbet såsom gedore/Bacho mfl. går sönder & återförsäljaren inte är tillgänglig ja då får vi snällt vänta tills återförsäljaren är tillgänglig eller vanligtvis när verktygsansvarige har tid att ta sig till återförsäljaren under dess öppentider vanligtvis, iofs. har vi "tur" som har avtal med Ahlsell vilket gör att dom kommer på besök lite då & då (för en liten peng) men då tar dom hand om garantiärendena om vi köpt verktygen genom dom dvs.

Har du något utlåtande från ett oberoende testinstitut angående biltemas kvaliténivå för deras professionella verktyg dvs. dom med 10-års garanti? (nyfiken som man är)

Min poäng är, för den som inte förstått det att; Biltemas verktyg köps ofta med argumentet "det är ju tio års garanti och går det sönder, är det bara att byta". Man accepterar således en lägre kvalitetsnivå. Köper man då märkesverktyg med bättre renommé, har man gjort vad man kan för att verktygen ifråga inte ska paja när man minst behöver det. Med det inte sagt att märkesverktyg aldrig går sönder.

Raderad medlem 61114

Guest
Det var inte så att du nitade rostfritt med en tång som inte var specad för rostfritt? Då dör de tämligen omgående.

I övrigt gör jag som många andra här, jag baserar mitt inköp på hur användandet kommer att bli. Ska jag använda nåt en enda gång så köper jag i princip billigast möjliga jag hittar så länge det inte känns som rent skräp i affären. Ska jag använda nåt lite mer regelbundet så kollar jag av hur kvaliteten känns och prisskillnaden mot märkessaker. Och för sånt som används ofta så blir det erkänt bra saker, då oftast lite dyrare.

För alla lågprisvaruhus, inte bara Biltema, gäller att kvaliteten på verktygen är skiftande. Man kan inte köpa ett par saker som visade sig vara kanonbra och sen hävda att allt de har är prima vara. Man får ta det från fall till fall.

Nope! Han hade plockat isär den nu. Det var en packning i den som torkat och smulas sönder efter vart oanvänd i nåt år eller 2.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati