Hjälp att hitta hoj!

Kicken

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kx 125
Tjenare,

Har kört cross och moppe ett tag nu men vill byta upp mig eftersom jag fyller år snart:)
Nu är det så att jag inte riktigt kan bestämma mig vilken hoj jag letar efter! Däremot har jag några krav som jag skriver nedanför och jag tänkte att ni kunde kommentera några schysta hojar som passar in på beskrivningen och gärna, om nu har tid, en liten motivering till varför jag ska köpa just en sån hoj.

- Bra acceleration, en del hästar (jag tror inte att jag nöjer mig med att köra original lätt mc)
- En hoj som jag kan åka stunta med
- En hoj som är ganska pålitlig, som jag kan köra elakt med alltså som tål det
- Helst under 30 000 kan sträcka mig lite längre om den är riktigt bra
- Jag tror att jag helst skulle ha en supermoto för att jag har tänkt hoppa lite med den:tungan

Släng gärna in en kommentar, jag är tacksam för alla svar!
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
ska du åka längre sträckor? annars är 2T ett bra alternativ eftersom du vill kunna stunta och ha lite fart osv. :)
då finns ju, Husqvarna, ktm, gasgas motarder (finns säkert någon till), sporthoj så har du mito, rs125, nsr osv.
går nog att få en schysst motard under 30k skulle jag kunna tro, jag själv ska sälja mina rs125or till säsongen och köpa en ktm exc 125 :).
http://www.blocket.se/kronoberg/Husqvarna_125_sm_34121509.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Gasgas_SM_125_37351267.htm?ca=11&w=3
finns några stycken sen får du ju välja sj vilken du gillar osv. Prov kör se vilka du gillar sen får du väl se vilka som kommer ut på blocket ;)
 

Kicken

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kx 125
Okej, nej jag kommer inte åka så långa sträckor men jag kommer nog åka varje dag. Jag hade själv tänkt på tvåtaktare men jag ville ha lite åsikter av lite mer kvalificerade människor :)

Jag ska kolla upp de där du sa, tack för svar!
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Yamaha DT 125 är ett riktigt bra val för dig skulle jag tro.
Service intervallerna lär ju inte döda dig heller då du säger att du har kört cross.
I princip så skulle alla tvåtaks motarder funka för dig så det är bara att leta ^^

Tvåtaktarna är de enda som ger mer effekt än typ 22hk och uppåt.
4taktarnas begränsning är på 22HK och då måste man byta ut delar på för att få de siffrorna.
Om man vill få 33Hk på tvåtakt är det bara att ta bort själv pluggen :)
 

Kicken

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kx 125
Aha, nej service har jag inga problem med :) Det är mer det att den inte ska paja när man är ute och kör.
33 hk då kan man ju har riktigt roligt!

Men jag undrar om någon har lite mer erfarenhet av några specifika hojar, som kan säga om det är roliga och köra, smidiga, lätta att manövrer eller liknande?
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag har kört aprilia ett bra tag nu och kan bara tala för den :D
- den har bra acc!
- den bästa chassit som finns på en gatreggad 125:a?
- Snygg! iaf 06 och framåt.
- inte mkt service.

Om du är intresserad har jag en till salu! pm:a om du är intresserad och vill ha mer info om min hoj ;)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Alla får tvåtaktare att låta som de är värdelösa pga service intervallerna och att man måste byta olja och kolv efter en tur till skolan....
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Alla får tvåtaktare att låta som de är värdelösa pga service intervallerna och att man måste byta olja och kolv efter en tur till skolan....

Word, det roliga är att de som påstår sådant inte ens har ägt en tvitaktare.
Jag köpte min Husqvarna SMS125 -07 för 25k, då helt nyrenoverad i motor med 1000 mil på mätaren.
Körde 600 mil på den utan att byta kolv, var inne på service en gång (bytte endast oljan då).
Skitrolig hoj med vassa dämpare, bromsar och chassi, 30 hästar på hjulet med HGS rör och en vikt på 110kg var en perfekt kombination.
Köp motard och börja wheela!
 

Snowster

Guest
Tjenare,


- En hoj som är ganska pålitlig, som jag kan köra elakt med alltså som tål det

Släng gärna in en kommentar, jag är tacksam för alla svar!

Menar du en hoj som tål hård körning/stryk eller misskötsel?
Ingen hoj mår bra av misskötsel, men vissa tål mer än andra.
Desto högre liter/effekt förhållande desto skörare motor, med vissa undantag.
En endurohoj t.ex. KTM exc 125, GasGas ec 125, Husqvarna WR 125 är stryktålig men känslig på service.

För 30k får du inte mycket om du kollar på någon av ovan nämda hojar.
Försök att hitta en DT125X istället. Ganska ovanliga men de ser ut som en motard, är ganska pigga, tål en del stryk, och du kan få en för runt 20k.
 

Snowster

Guest
Yamaha DT 125 är ett riktigt bra val för dig skulle jag tro.
Service intervallerna lär ju inte döda dig heller då du säger att du har kört cross.
I princip så skulle alla tvåtaks motarder funka för dig så det är bara att leta ^^

Tvåtaktarna är de enda som ger mer effekt än typ 22hk och uppåt.
4taktarnas begränsning är på 22HK och då måste man byta ut delar på för att få de siffrorna.
Om man vill få 33Hk på tvåtakt är det bara att ta bort själv pluggen :)

Vad ska man byta för delar och varför skulle det finnas en begränsning på 22hk på en fyrtaktare?
Om du ska få ut 22hk så är det turbo eller möjligen 180cc cylinder som gäller.

Tvåtakts 125:eek:r som ger 33hk är lätträknade, nyrenoverade och friska rs 125, mito och möjligen rg125f + enduro, cross och racehojar.
 

Kicken

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kx 125
Jag menar inte misskötsel! Jag menar att jag vill ha en som tål hård körning :)
Aa, yamaha är ju alltid bra. Jag ska leta speciellt efter en dt125x då men jag har letat lite på blocket och liknande sidor innan och jag har tyckt att det är ganska svårt att hitta en sån, begagnad i varje fall. Om jag hittar en dt125x så slår jag till!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
http://www.blocket.se/helsingborg/Cagiva_mito_125_Evo_36809908.htm?ca=23_10&w=3&last=1

http://www.blocket.se/kronoberg/Husqvarna_125_sm_34121509.htm?ca=23_10&w=3

Finns inget vettigt på blocket för tillfället, DT kan du glömma om det är effekt du vill ha, men den har bättre serviceintervaller och håller antagligen (mycket) bättre än gasgas, ktm och de andra hojarna med 35+ hp.

Ska du köra en tvåtaktare med mycket effekt så måste du lära dig hur man kör en tvåtaktare för att den ska hålla, dvs ingen motorbroms öht och inte ligga och sega på nån motortrafikled.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Vad ska man byta för delar och varför skulle det finnas en begränsning på 22hk på en fyrtaktare?
Om du ska få ut 22hk så är det turbo eller möjligen 180cc cylinder som gäller.

Tvåtakts 125:eek:r som ger 33hk är lätträknade, nyrenoverade och friska rs 125, mito och möjligen rg125f + enduro, cross och racehojar.

Vet inte yamaha skrev i en artikel att om man trimmade yzf 125 på rätt sätt så kunde den få 22hk såklart kan man få effekten högre men vad vet jag ^^
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Cagivan som länkades här blir inte i bättre skick för den pengen ska du veta. ett riktigt kap om du frågar mig. Det då italienarna ofta står högt i pris
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Cagivan som länkades här blir inte i bättre skick för den pengen ska du veta. ett riktigt kap om du frågar mig. Det då italienarna ofta står högt i pris

Den jag har siktet inställt på, tyvärr så är utgångar inte bra för ekonomin så jag hoppas att den finns kvar ett tag till för det är ett jäkligt bra pris på en hoj i riktigt fint skick...
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Den jag har siktet inställt på, tyvärr så är utgångar inte bra för ekonomin så jag hoppas att den finns kvar ett tag till för det är ett jäkligt bra pris på en hoj i riktigt fint skick...

ah okej fattar det alltså. Det känns som sånt där inte inträffar så ofta. Som du säger så är det ett jävla kap milt sagt.
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Köp en av de värsta redan från början, du kommer hinna tröttna på den farten den har att erbjuda till slut iallafall ( gjorde åtminståne jag ). Det verkar som att du trampat i motardträsket så så jag skulle hållt ögonen mot tidigare nämnda såsom Husqvarna Wr/sm 125 (Wr med sm kit) GasGas ec 125 eller en Ktm exc 125, Jag själv äger en Ktm exc 125:a som jag köpte förra våren för ett pris av 37 000kr, 06:a, Sm kit + enduro hjulen och en strypningssats till besiktning. Min har då iallafall aldrig krånglat, men eftersom att jag hade hört en massa skit om att dom inte ens skulle klara av att åka till korvkiosken innan ett ras, så det första jag gjorde var att riva ner skiten och slå en titt på vilket skick grejerna var i. Resultatet blev omnicasilering + ny kolv och tändstift.
Men efter det så har det bara varit oljebyten och ett kolvringsbyte för min del. Och vi kolvringsbytet så såg grejerna fortfarande fina ut, trots att det hunnit gått Många mil sedan renoveringen.

Men jag skulle inte säga att det är jobbigt mycket service, bara titta till grejerna då och då och hålla efter, Lycka till!
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hur är det egentligen med 180cc på någon 4takts motor har sett många videos på acc/toppfart.
Ser inte någon jävla skillnad..?? o_O
 

Lutnaes^

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XT660Z -14
Hej allihopa!

Ts jag lånar din tråd för att jag är inne på samma banor. :)

Nu är det så att det börjar att dra ihop sig till att köpa lätt-mc!
Tittade på olika supermotards, och kom fram till att en Husqvarna sms -07 2t nog ska passa.
Skulle ni kunniga medlemmar kunna svara på om det är någon skillnad de från -07 och -08 jämfört de nyare modellerna av 2-takts verisonerna från -09 och frammåt, förutom färg.

Mvh
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kan inte svara på skillnaderna mellan de olika årsmodellerna men -07an är en bra hoj.
Min var fantastisk under de månaderna jag ägde den.
Samma serviceintervaller som Aprilias RS och SX modeller (dvs 600 mil på en kolv ungefär) när den är avstrypt.
Köp ett HGS helsystem och du har en hoj som inte lämnar mycket att önska.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top