Hjälp Avgasporten?

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Hjälp, Avgasporten?

Hejsan jag fick min avgasport att fungera igår och jag undrar om det ger några extra häst eller om det inte ger mycket alls. Jag tycker att den går bättre nu iallafall och att ja kan varva mycket mer än vad ja kunde förut. och så vill jag veta hur en cdi box ser ut och vad mam ska göra med den för att få mer effekt, på min så sitter det som en liten svart låda som det står ducati på och en box som ser ut som ett element eller vad jag ska säga dom sitter under passagerar sadeln.

Tacksam för svar

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
gabbe_46 skrev:
hejsan jag fick min avgasport att fungera igår och jag undrar om det ger några extra häst eller om det inte ger mycket alls!! jag tycker att den går bättre nu iallafall och att ja kan varva mycket mer än vad ja kunde förut?

Tacksam för svar

Avgasporten i sig ger ju ingen mer toppeffekt eftersom den öppnar fullt då, anledningen till att din varvar mer nu och är piggare på topp är förmodligen att den aldrig öppnade fullt innan. Rörlig avgasport hjälper ju istället cykeln att bli starkare i mellanregistret.

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Chris Ash skrev:
Avgasporten i sig ger ju ingen mer toppeffekt eftersom den öppnar fullt då, anledningen till att din varvar mer nu och är piggare på topp är förmodligen att den aldrig öppnade fullt innan. Rörlig avgasport hjälper ju istället cykeln att bli starkare i mellanregistret.

Okej då var det som jag trodde alltså.

Last edited by a moderator:

RS_Matte

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Aprilia rs-94 Streetfighter
gabbe_46 skrev:
Okej då var det som jag trodde alltså.

Avgasporten var iaf min strypning på min Rs extrema från 94! Men om de var de på din vågar jag ju inte svara på.

Kör försiktigt=)

//Gotland

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
RS_Matte skrev:
Avgasporten var iaf min strypning på min Rs extrema från 94! Men om de var de på din vågar jag ju inte svara på.

Kör försiktigt=)

//Gotland

Jo matte om du ska klippa CDI boxen, så är det INTEden det står "ducati" på, utan den andra, den ska ha en liten klisterlapp med ett nr. på
sen så tar du och kollar i andra änden emot vart kablarna går in. Där är det en svart lite halvmjuk massa, gräv lite försiktigt i den tills du hittar en metallbrygga, brukar sitta ganska nära någon av långsidorna på boxen.
Den klipper du enklast av med en avbitare, och sedan fyller du igen med t ex byggsilicon.
Men glöm inte att har hojjen varit strypt så ska du gå upp i munstycke annars kommer den med 99% channs att skära för dig.

Lycka till :tummenupp

ps sök lite på forumet ang CDI box. vet att det funnits en tråd med bilder på det.
Men det cdi boxen gör är att typ "sänka ljudnivån" och även ett litet varvtals "stopp" vid typ 4000-5500 någon stanns.
Men den svarar lite bättre på gas och låter troligtvis lite mer

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...