Hjälp! Bästa trackdaydäcket? Vilket är det?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Ska vi hjälpas åt och samla ihop en bunt lämpliga däck och så gör jag en Poll?

Däcks märke/typ med pris?

Pirelli Diablo Superbike Pro 180/55-17 1616:-
Metzeler Racetec Slick K2 180/55-17 1786:-
Battlax R10 S20?
Continental ContiRaceAttack Slick Enduranc 180/55-17 1696:-

Priser från Mcdackonline


Är det rimligt att köpa ett nytt set däck för 3500:- och klara sig 8-10 dagar på ett set däck om man är en vanlig pilot med bra inställd hoj, 600cc, däcksvärmare och rätt lufttryck?

Jag har tidigare kört 1000cc och köpt beggade pro skb slicks och bytt lite hit o dit. Skulle vilja slippa byta däck så ofta. Någon som har erfarenhet av detta?

//Henrik
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Stämmer nog in i kören.. Jag har fått ut massor med varv ur dunlops gatdäck i liknande(minst) tempo med kalasfin kommunikation från dem.

Och åker Backlund Åsen på 1.11 med skjuts på standardhoj så är det nog snarare dina inställningar som bör ses över än däcket det är fel på.. Om det inte var felproduktion vill säga, det ska man väl aldrig utesluta heller.

Pratade med nån högre uppsatt på dunlop när de var på bröderna nilsson för några helger sen. Han sa 1.9 bak och 2.1 kalltryck. Varmtryck 2.3 och 2.4-2.5 vilket jag kom upp i. Temperaturen låg på 55 grader i däcken när jag kom in och enligt honom ska de börja jobba vid 35 och överhettas vid 65 och uppåt. Fjädringen är inte ställd av nån fjäderguru men bra inställd efter min vikt. Så jag är i alla fall jävligt skeptisk till dem. De gav inte mig något förtroende i alla fall. En polare körde samma däck, samma tryck, kom upp i samma temp och hans fjädring är korrekt inställd. Och han upplevde samma sak.

Det är mycket möjligt att de inte passar min körstil, men jag slänger icke på såna igen.
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Stämmer nog in i kören.. Jag har fått ut massor med varv ur dunlops gatdäck i liknande(minst) tempo med kalasfin kommunikation från dem.

Och åker Backlund Åsen på 1.11 med skjuts på standardhoj så är det nog snarare dina inställningar som bör ses över än däcket det är fel på.. Om det inte var felproduktion vill säga, det ska man väl aldrig utesluta heller.

Har Backlund verkligen åkt 1,11 på Åsen med skjuts på en standard hoj med standard däck?

Tester jag läst från Åsen på standard hoj med standard däck har ju varit ca 1,11 utan passagerare, fast då var det Christer Minin som körde.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har Backlund verkligen åkt 1,11 på Åsen med skjuts på en standard hoj med standard däck?

Tester jag läst från Åsen på standard hoj med standard däck har ju varit ca 1,11 utan passagerare, fast då var det Christer Minin som körde.


Jag låg inte bakom med laptimer så jag vet inte..

But that´s the word on the street.. ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är mycket möjligt att de inte passar min körstil, men jag slänger icke på såna igen.


En öppen och ärlig fråga då. Har du ändrat något i din körstil?

Har du jackat upp tempot? Blivit hårdare på gas ut ur böj? Eller är du helt enkelt bara lika snabb nu på våren (när man är stel och jävlig) som du var i höstas (efter en hel säsongs träning)?

Det låter antingen som att du är för snabb för däcket, men tiderna säger annorlunda. Eller att du helt enkelt har lite hackig gaskontroll. Inget däck, oavsett, klarar fästet om man ger det för fel förutsättningar.

Jag har lite liknande erfarenheter som dina fast från Mich Power Puré, som jag testade efter att ha kört mkt dunlop. De studsade/hasade mid corner nästan överallt växlande bak/fram, och till slut blev jag ivrig i jakten på Mr framför så jag "högg" gasen i apex och var sådär kissnödigt nära en highsider.. Även om jag inte är nöjd med däcken, så är just incidenten ut ur böj faktiskt bara mitt eget fel (jag kan inte köra hoj helt enkelt :()..

Att jag frågar är för att du kanske "mognat" lite under vintern och helt plötsligt vågar lite mer än förr, och då kanske det inte dina tidigare däck heller hade räckt till.

Facit är väl att gå på racigare däck som klarar mer misshandel eller på allvar börja mjuka upp din körstil. Det finns trots allt facit på att de är riktigt duktiga (typ PSBK och såna där vidrigt snabba snubbar) kör larvigt snabbt även på däck som enligt den stora massan är skräp.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Pratade med nån högre uppsatt på dunlop när de var på bröderna nilsson för några helger sen. Han sa 1.9 bak och 2.1 kalltryck. Varmtryck 2.3 och 2.4-2.5 vilket jag kom upp i. Temperaturen låg på 55 grader i däcken när jag kom in och enligt honom ska de börja jobba vid 35 och överhettas vid 65 och uppåt. Fjädringen är inte ställd av nån fjäderguru men bra inställd efter min vikt. Så jag är i alla fall jävligt skeptisk till dem. De gav inte mig något förtroende i alla fall. En polare körde samma däck, samma tryck, kom upp i samma temp och hans fjädring är korrekt inställd. Och han upplevde samma sak.

Det är mycket möjligt att de inte passar min körstil, men jag slänger icke på såna igen.

På bana rekommenderas 1,5 i kalltryck bak och 2,1 fram. Däcket är konstruerat för att kunna köras med lågt tryck vid bankörning. För mig fungerade däcken utmärkt, mycket litet slitage. Däremot tyckte jag dom var lite trögstyrda (jämfört med Michelin Power One Comp).

Trycket som ni använt är närmare det för gatubruk. Men om ni inte trivs med däcket så ska ni inte använda det heller
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mitt vanliga svar - är man inte racesnabb, utan mer av en glad amatör - sportsmart - lirar till allt, tryggt, stabilt och extremt slitstarkt. :banana
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Mitt vanliga svar - är man inte racesnabb, utan mer av en glad amatör - sportsmart - lirar till allt, tryggt, stabilt och extremt slitstarkt. :banana

Hur snabb är man när man är Racesnabb? 5-10 sek från Rekordet?
Jag är helt säkert på att jag kan köra tryggt o skönt på ett par vanliga halvsportiga däck som räcker mycket längre än dom däck jag har på nu. Men vilka är frågan?
Jag blir ju galen om jag lägger 3500:- på ett set jag slaktar på 2 dagar :gnissla

Känner nog mest för Pirelli och Metzler. SC2 fram o bak och K2 fram o bak. Är detta för sportiga för min framfart? Ska jag välja ännu mer "mindre" sportiga däck?

//Henrik
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur snabb är man när man är Racesnabb? 5-10 sek från Rekordet?
Jag är helt säkert på att jag kan köra tryggt o skönt på ett par vanliga halvsportiga däck som räcker mycket längre än dom däck jag har på nu. Men vilka är frågan?
Jag blir ju galen om jag lägger 3500:- på ett set jag slaktar på 2 dagar :gnissla

Känner nog mest för Pirelli och Metzler. SC2 fram o bak och K2 fram o bak. Är detta för sportiga för min framfart? Ska jag välja ännu mer "mindre" sportiga däck?

//Henrik

Du är ju inte för långsam för att hålla värmen i racedäck på nåt sätt. Varför inte köpa Endurance-däck?
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
På bana rekommenderas 1,5 i kalltryck bak och 2,1 fram. Däcket är konstruerat för att kunna köras med lågt tryck vid bankörning. För mig fungerade däcken utmärkt, mycket litet slitage. Däremot tyckte jag dom var lite trögstyrda (jämfört med Michelin Power One Comp).

Trycket som ni använt är närmare det för gatubruk. Men om ni inte trivs med däcket så ska ni inte använda det heller

1,9 bak kall (2,3 varm) och 2,1 fram kall (2.5 varm) PÅ BANA! är siffror en representant för Dunlop sverige har gett till mig för två veckor sen.
Vart har du fått 1,5 bak kall ifrån om jag får fråga?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
1,9 bak kall (2,3 varm) och 2,1 fram kall (2.5 varm) PÅ BANA! är siffror en representant för Dunlop sverige har gett till mig för två veckor sen.
Vart har du fått 1,5 bak kall ifrån om jag får fråga?

Så har jag åkt med. :) Lirar kanon, alltid snyggt slitage och man får fort bett i dem på banan.
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Är inte nöjd med sportsmart. Fram är dom ok men ut ur kurvorna så har jag släpp bak ganska ofta. Körde sturup i söndags och tappade allt förtroende för dom när det ritades lakris ut ur böjarna vid flera tillfällen.
Villket däck skulle vara steget efter sportsmart?
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
En öppen och ärlig fråga då. Har du ändrat något i din körstil?

Har du jackat upp tempot? Blivit hårdare på gas ut ur böj? Eller är du helt enkelt bara lika snabb nu på våren (när man är stel och jävlig) som du var i höstas (efter en hel säsongs träning)?

Det låter antingen som att du är för snabb för däcket, men tiderna säger annorlunda. Eller att du helt enkelt har lite hackig gaskontroll. Inget däck, oavsett, klarar fästet om man ger det för fel förutsättningar.

Jag har lite liknande erfarenheter som dina fast från Mich Power Puré, som jag testade efter att ha kört mkt dunlop. De studsade/hasade mid corner nästan överallt växlande bak/fram, och till slut blev jag ivrig i jakten på Mr framför så jag "högg" gasen i apex och var sådär kissnödigt nära en highsider.. Även om jag inte är nöjd med däcken, så är just incidenten ut ur böj faktiskt bara mitt eget fel (jag kan inte köra hoj helt enkelt :()..

Att jag frågar är för att du kanske "mognat" lite under vintern och helt plötsligt vågar lite mer än förr, och då kanske det inte dina tidigare däck heller hade räckt till.

Facit är väl att gå på racigare däck som klarar mer misshandel eller på allvar börja mjuka upp din körstil. Det finns trots allt facit på att de är riktigt duktiga (typ PSBK och såna där vidrigt snabba snubbar) kör larvigt snabbt även på däck som enligt den stora massan är skräp.

Det är lite småklurigt att svara på i och med att jag sitter på en ny hoj i år. Tiderna har klättrat neråt med i snitt en sekund per bankörning som du kan se i min signatur.
Jag har haft både smc-instruktörer och folk som tävlat bakom mig för att kolla på min körstil men alla har sagt att det ser bra ut. Självklart är man ingen maestro på bankörning men överlag skulle jag vilja säga att jag har hyfsad koll på vad jag sysslar med.

Däcken har inte släppt i apex utan kanske (svårt att säga) 10 meter efter, precis i utgången av kurvan.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är inte nöjd med sportsmart. Fram är dom ok men ut ur kurvorna så har jag släpp bak ganska ofta. Körde sturup i söndags och tappade allt förtroende för dom när det ritades lakris ut ur böjarna vid flera tillfällen.
Villket däck skulle vara steget efter sportsmart?

GP Racer Endurance bak, Medium fram
Gärna slicksen om du inte gråter över att slänga bort däck med en massa gummi kvar på mitten.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Har Backlund verkligen åkt 1,11 på Åsen med skjuts på en standard hoj med standard däck?

Tester jag läst från Åsen på standard hoj med standard däck har ju varit ca 1,11 utan passagerare, fast då var det Christer Minin som körde.

Det är likadant på knutstorp. Ordet är att en standard gixxer gick runt banan med sportsmart och skjuts på 1.01 tider. Roger hansson som blev femma i helgen på knutan körde 1.01.8 tror jag på första passet för dagen. Med racehoj och slicks.

Det låter som om de där däcken är magiska!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är lite småklurigt att svara på i och med att jag sitter på en ny hoj i år. Tiderna har klättrat neråt med i snitt en sekund per bankörning som du kan se i min signatur.
Jag har haft både smc-instruktörer och folk som tävlat bakom mig för att kolla på min körstil men alla har sagt att det ser bra ut. Självklart är man ingen maestro på bankörning men överlag skulle jag vilja säga att jag har hyfsad koll på vad jag sysslar med.

Däcken har inte släppt i apex utan kanske (svårt att säga) 10 meter efter, precis i utgången av kurvan.

Kör du med "pick-up"/"medstyrning", dvs drar du aktivt upp hojen genom att dra i inner styrhalva i slutet av kurvan när du börjar macka på och rita lakrits?

http://www.youtube.com/watch?v=5cbQoW3rk2o
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Däcken har inte släppt i apex utan kanske (svårt att säga) 10 meter efter, precis i utgången av kurvan.


Vad körde du innan?

(Bytte själv till 600RR i fjol och har innan dess aldrig haft "problem" med fäste, men det kom med hojbytet. För min del kan det bero på att jag är ovan vid sporthoj, och/eller att hojen är för förtroendeingivande så att man laddar hårdare än man egentligen är karl för, i kombination med felinställda dämpare och usel teknik förmodligen.)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top