Hjälp! Börja stunta och köp av hoj

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena!

Har under en tid funderat på att ge lite mer avancerad åkning ett försök. Det jag egentligen är ute efter är att lära mig enkla små wheelies till en början och senare kanske testa drifting, inget av det är något man lär sig över en helg men jag vill iallafall ge det ett försök.

Av det man har sett och hört så kör många med nån cbr 600 och det är väl något sånt jag hade tänkt att köpa. Behöver kanske inte mer än en cbr f3 för att stegra och dom kostar inte heller lika mycket som en f4i. Men för att drifta, funkar en f3 till det eller borde jag köpa någon annan hoj?

Vart kan man hitta beggade hojar mer än på blocket och hojtorget? (Kommer väl ut mer under våren också?)

Har ett rakt styre från nån kawa hemma som skulle kunna funka och sen måste jag fixa nån motorbur men vad mer kan jag behöva?

Hojen jag vill ha ska kunna åka på vägarna lika bra som på parkeringarna för att öva tricks.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Vad har du för hojerfarenhet?

Det är alltid lättare att börja på mindre och lättare maskin och tänja gränserna där och snabbt låta hojen vara begränsningen än tvärt om.
Det baserar jag på egen erfarenhet av hojåkning både på gata och tävling samt att jag själv köpte en Kawa 636, fullt stuntkitad, men som för mig var för mycket maskin och vikt för att lattja med. Många har börjat på moppar, fiddys och liknande.

Jag har nu en KTM 250 EXC-f (motardkitad) som jag själv känner att jag vågar tänja gränserna mer med (främst då inom tävling, men också lite lek). Jag åker med hojen och inte den med mig, typ.

Sedan kanske stuntproffsen här resonerar annorlunda eller har bättre tips på hoj, stor som mindre.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
ja det kanske är bäst att lära sig på en mindre hoj men tror du inte att det kan gå på en 600 ändå? det är inget superavancerat jag vill lära mig. tror inte jag kommer att trivas med en motard, vet inte varför men känns inte riktigt som att det är något för mig.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
F4i och Kawa 636 är de som är the grej! Mest pga att de har insprutnibf och tål att plågas.
Men har du inte pengarna till det så kör på en F3. Duger gott till du börjar köra långa tolvor och cirklar.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
F4i och Kawa 636 är de som är the grej! Mest pga att de har insprutnibf och tål att plågas.
Men har du inte pengarna till det så kör på en F3. Duger gott till du börjar köra långa tolvor och cirklar.

Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Glöm inte att köpa tuppkam till hjälmen
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
"Ursprungligen postat av Respray
Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?"

Det finns helt klart mera delar att välja mellan till f4/f4i än till f2/f3, men hos exempelvis http://www.forstunt.home.pl/en/ finns det mesta som behövs iaf.

Båda är hondor, alltså kan du plåga båda ganska skapligt innan du får motorproblem :tummenupp
Ska du ligga högt och/eller åka långt så är det riktigt bra att slå i extra olja i motorn (eller montera en skvalpplåt/bygg om oljepickupen utvöer den extra oljan) det är direkt obra att slanga så den inte får olja... (Gäller alla hojar ;) )
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
"Ursprungligen postat av Respray
Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?"

Det finns helt klart mera delar att välja mellan till f4/f4i än till f2/f3, men hos exempelvis http://www.forstunt.home.pl/en/ finns det mesta som behövs iaf.

Båda är hondor, alltså kan du plåga båda ganska skapligt innan du får motorproblem :tummenupp
Ska du ligga högt och/eller åka långt så är det riktigt bra att slå i extra olja i motorn (eller montera en skvalpplåt/bygg om oljepickupen utvöer den extra oljan) det är direkt obra att slanga så den inte får olja... (Gäller alla hojar ;) )

Okej tack för tipset!

En f4 skulle väl kunna funka lika bra som en f3 men antar att en f3 är lite billigare..
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har en polares ZX9 ståendes med bur, saknar skrapan.
Nyservad med nyställda ventiler, saknar lite skit så som batteri och skrapan.
Buren sitter inte monterad men ligger på vinden nånstans.

Skitbillig kan jag tänka.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har en polares ZX9 ståendes med bur, saknar skrapan.
Nyservad med nyställda ventiler, saknar lite skit så som batteri och skrapan.
Buren sitter inte monterad men ligger på vinden nånstans.

Skitbillig kan jag tänka.

Tack för hjälpen men tror en 900 blir för mycket för mig att lära mig på.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
kanske ska börja med en motard och se vart det leder istället för börja stunta direkt?
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
kanske ska börja med en motard och se vart det leder istället för börja stunta direkt?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top