Hjälp behövs omgående!

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
[Kortfattat: Hur ändrar man res. i winME innan skiten startat?]

Dom jävlarna hämtade min kära skärm och jag tvingades rota fram den gamla 14 tummaren i källaren.

Nu är det så att jag i vanliga fall kör med bautaupplösning i winME som jag har alla program i, och när jag ska starta upp win så dör skärmen av den höga upplösningen. Hur fan ska jag ändra upplösning innan windows startas??

Jag har som tur var winXP på min sekundära hårddisk.

I gamla windows kunde man gå in i typ win.ini eller så fanns det ett litet progg man kunde öppna i windowskatalogen i dos.....

Snälla hjälp mig, jag måste scanna och skicka in mina tidrapporter innan 16.00..... Jag blir evig tacksam den som ger ett konkret svar!!!!

Tack på förhand!

/Zana

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
När du startar upp dator tryck på F8 flera ggr så kommer du in i felsäkert läge,hoppas att det löser sig.....

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Crille skrev:
När du startar upp dator tryck på F8 flera ggr så kommer du in i felsäkert läge,hoppas att det löser sig.....

I felsäkert läge kan man inte ändra upplösning.... =(

Tack iaf.

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Innan PC'n går in i Windows-mode passerar den en meny där man kan välja att köra felsäkert. Denna meny dyker upp om du trycker på F5 eller F8 tror jag. Detta gör du alltså efter det att den bootat upp BIOS. Trycke flera gånger, om Windows dyker upp har du tryckt för sent.

I felsäkert kan du ställa in upplösningen. Testa detta.

/n

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ambulans skrev:
ta ur grafikkortet.....

Nollställs inställningarna då llr?? Står det inte skrivet i en "windows fil"...??

Napoleon: Sorry, så lame är jag inteatt jag inte visste det...... ;)

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Starta i felsäkert, väl inne ta bort grafikkortet i enhetshanteraren, starta om. När den hittar nytt kort vid uppstarten vill den ha drv, de borde den hitta själv annars se till att ha dessa redo. När den är klar med dessa drv, vill den starta om, gör INTE det utan fortsätt in i Windows. Väl där kan du ställa upplösningen på en lagom nivå och sedan boota om.
OBS! Glöm inte kolla så att frekvensen inte är för hög för din lilla skärm, men väljer du 640x480 borde det va lugnt. Sedan kan du testa vilken upplösning skärmen fixar.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Zana skrev:
Nollställs inställningarna då llr?? Står det inte skrivet i en "windows fil"...??

kan inte tänka mig annat.. tar du ur det o startar upp den så får du ju lägsta upplösning... då kan du ju avinstallera grafikdrivaren om den är kvar....
sen är de väl bara att stoppa i det igen...

ja eller som han ovan säger. .. den här datorn ----> enhetshanteraren-----> ta bort grafikkortet -------> starta om.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Äntligen ett "riktigt" svar.... :tummenupp

real skrev:
Starta i felsäkert, väl inne ta bort grafikkortet i enhetshanteraren, starta om. När den hittar nytt kort vid uppstarten vill den ha drv, de borde den hitta själv annars se till att ha dessa redo. När den är klar med dessa drv, vill den starta om, gör INTE det utan fortsätt in i Windows. Väl där kan du ställa upplösningen på en lagom nivå och sedan boota om.
OBS! Glöm inte kolla så att frekvensen inte är för hög för din lilla skärm, men väljer du 640x480 borde det va lugnt. Sedan kan du testa vilken upplösning skärmen fixar.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
I felsäkert kan man ädnra antingen färg eller mellan 640x480 och 800x600, ändra lite där och kör en verkställ/ok och sen bootar du om, nu borde du ha samma som felsäkert-läge-inställningen.

Räddat mig många ggr och så slipper man slita ut kort/slita drivers osv osv.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Im inside!!

Det funkade skitbra!!!

Det här forumet är ju GULD!!!!

Ett stort tack till ALLA!!!!

/Zana

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Om du i felsäkert läge tar bort enheten "bildskärmskort" så funkar det. Drivisarna är kvar och kommer att aktiveras nästa gång du startar om datorn. Inte särskilt bökigt ens.

Nästa tips, som dock inte har alls med det här att göra, är att göra dig av med WinMÄÄÄÄ - det är en cancersvulst i Winblowsfamiljen som aldrig borde släppts. Tryck in win2k/winxp istället. Dessa båda är baserade på NT-kärnan och är mycket stabilare och bättre. Förutom att det senaste viruset, Lovsan/blaster, drabbar dessa maskiner om man inte har ett uppdaterat windows...
Spelprestandan i WinXP förändras inte, det är bara många som tror det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...