Hjälp dålig komp i tredje cylindern

Stefan2007

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
Kawasaki Z 750
Hjälp
upptäckte idag, mha kompresionstestare att det är mycket dålig komp i tredje cylendern på min Kawa Z 750 från 1980. (4 cylindrig)

Jag hällda lite olja i cylinderloppet och kompresioenen steg omdelbart,,, ,,, jag har nu lärt mig att det troligtvis är kolv/cylinderlopp som är skadat,,,
min första fråga är,,,, kan jag repatera själv och vad gör juag isåfall,
måste jag demontera ventilerena innan jag plockar av cylindern?

Kan jagköra på ändå ?

Cykeln är mycket svårt startat tände knappt, vad beror detta på,
jag menar bara för att en cylinder krånglar så skall väl de andra tre gå bra eller.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hjälp
upptäckte idag, mha kompresionstestare att det är mycket dålig komp i tredje cylendern på min Kawa Z 750 från 1980. (4 cylindrig)

Jag hällda lite olja i cylinderloppet och kompresioenen steg omdelbart,,, ,,, jag har nu lärt mig att det troligtvis är kolv/cylinderlopp som är skadat,,,
min första fråga är,,,, kan jag repatera själv och vad gör juag isåfall,
måste jag demontera ventilerena innan jag plockar av cylindern?

Kan jagköra på ändå ?

Cykeln är mycket svårt startat tände knappt, vad beror detta på,
jag menar bara för att en cylinder krånglar så skall väl de andra tre gå bra eller.

Låter som dåliga kolvringar då kompet steg när du använde olja,hur stor skillnad var det emot dom andra cylindrarna ?

Allt beror på hur händig du är,vet man inte vad man gör kan det lätt bli dyrt.

Ventilerna behöver du inte demontera men kamkedjan,topp och cylinderrad.

Jag skulle undvika att köra,den övelever nog men att köra omkring med trasiga saker strider mot sunt förnuft.

Stefan2007

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
Kawasaki Z 750
Tack Långa Farbron för bra svar

100 psi i tredje cyle
150 psi i de andra

men kan verkligen dra slutsatsen att det är kolvringarna,,, oljan kan väl täta till ventielrna också så att kompen öker eller ??

Lättare att fixa ventiler än byta kolvringar ?

Men suck om det nu är kolvringarna,, skall jag byta ringar på alla kolvarna eller bara från tredje.

För ca trettio år sedan bytte jag kolvringer på en Puch-dakota ,,, det här är lite mer komplicerat va :) ,,,, undrar om jag fixar det ???,,,behöver jag specialkverktyg,,,, räcker det med flinka fingar och nogrannhet

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Tack Långa Farbron för bra svar

100 psi i tredje cyle
150 psi i de andra

men kan verkligen dra slutsatsen att det är kolvringarna,,, oljan kan väl täta till ventielrna också så att kompen öker eller ??

Lättare att fixa ventiler än byta kolvringar ?

Men suck om det nu är kolvringarna,, skall jag byta ringar på alla kolvarna eller bara från tredje.

För ca trettio år sedan bytte jag kolvringer på en Puch-dakota ,,, det här är lite mer komplicerat va :) ,,,, undrar om jag fixar det ???,,,behöver jag specialkverktyg,,,, räcker det med flinka fingar och nogrannhet

100 psi=6,895 bar
150psi=10,34 bar

Oljan bör inte nå några ventiler såvida du inte fyllt på ovanligt mycket olja i cylindern.

Inget av dom är något basic-mek,frågan man får ställa sig är om det är värt det eller om man kan hitta en bättre beg motor för samma pengar ?

Börja med att ännu en gång kontrollmäta kompet,sen mäta ventilspelet så har du iaf undanröjt några ev felkällor innan du gör något drastiskt.

Stefan2007

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
Kawasaki Z 750
okej tack,,, jag skall kolla det,,,, men kan jag köra bågen ändå,,,
eller tar motorn skada av dålig komp i en cylinder,,, att det blir obalans i typ vevaxeln eller nåt ......

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!