Hjälp! Diodblinkers på en Honda XR600

Hojtokig

Janne
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Yamaha XT600
Vore enormt tacksam för lite hjälp. Har precis köpt en Honda XR600 1986 års modell. Den är gatreggad och har miniblinkers. Problemet är att blinkersen lyser med ett fast sken. Har förstått såpass att det kan bero på att jag behöver koppla in motstånd vid varje blinkers. Köpte först på Biltema ett relä som skulle vara för diodblinkers men det var 3 plintar på detta (L, B och E) på mitt relä som satt på är det bara två plintar (L och X). Provade att mickla lite grann och prova olika laternativ genom att koppla B och E plinten till jord och samtidigt växla med de olika kablarna. Detta funkade inte. Har nu köpt motstånd som skall kopplas in vid varje blinkers. Funderar nu på hur jag skall göra. Jag antar att jag skall parallellkoppla motståndet mellan kabeln till blinkersen och till ramen (jord) eller?? Tänker jag rätt ?? Kan någon vänlig själ hjälpa mig. Eller finns det enklare sätt att lösa detta. Finns det diodrelä med enbart två plintar (X och L) som skulle funka ?? (Motstånden är ju ganska stora...). Det är alltså bara kickstart och inget batteri på hojjen :=)

Snälla hjälp !

Mvh

Janne

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ditt Biltemarelä går att använda bara du kopplar rätt.
EN extra tåt behövs, en tåt från reläet till jord (ram/motor).
Av de två andra så ska ingående + sättas rätt och dår blir utg + som går till hö-vä omk också rätt.
Har en ritning, men hittar den inte just nu

Hojtokig

Janne
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Yamaha XT600
Ditt Biltemarelä går att använda bara du kopplar rätt.
EN extra tåt behövs, en tåt från reläet till jord (ram/motor).
Av de två andra så ska ingående + sättas rätt och dår blir utg + som går till hö-vä omk också rätt.
Har en ritning, men hittar den inte just nu

Jättetacksam för ditt svar kompis !! Fattar inte riktigt det sista dock.. Hittar du elschema så maila gärna till jsorlie@volvocars.com

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ok. du kan ta bort ett stift o öppna relät, det du tar bort ska lödas ihop med den ena. svårt för mig o säga hur de ser ut nu men koppla på relät o brygga med enkabel för o kolla lite snabbt.

har för mig att om du håler den så här

I I
--

så ska den nedre och den vänstra bryggas men lovar inget då jag
inte ser nu.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Jättetacksam för ditt svar kompis !! Fattar inte riktigt det sista dock.. Hittar du elschema så maila gärna till jsorlie@volvocars.com
Så här ska det vara:
"Normalt" på din hoj finna bara 49 resp 49a anslutningarna.
Den extra "30" behövs pga reläet innehåller lite "tick"-elektronik som får + från 49 och jord(-) mha ansl 30.

Bifogat

• Biltema-blink.jpg
    Biltema-blink.jpg
    84.8 KB · Visningar: 125

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Jag hade problem med att alla blinkersarna lös, mecklade fram o tillbaka... Kom till slut fram till att glödlampan i instrumenten agerade kortiskabel mellan höger och vänster. Detta löste jag med att sätta två vita lysdioder istället för glödlampan och kopplade dom på respektive sida på kablarna från blinkersknappen, så man typ isolerar höger från vänster o vice verca givetvis..

Blev lite rörigt de där, men jag behöver inga motstånd, och blinkfrekvensen är oförändrad med Biltemas 42-140 relä...

Mvh Björn

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Se schemat i mitt förra inlägg så förstår du varför det blev så..
Vill du ha en uförligare förklaring, säg till.

Hojtokig

Janne
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Yamaha XT600
TACK VÄNNER !!

Har kopplat in motstånd nu så nu funkar det. Skulle dock vilja hitta en bra verkstadshandbok till 600R. Några tips ?

Mvh

Janne

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar