Hjälp! Elfel på min gixxer 1000

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Finns det någon som kan hjälpa mig att lösa ett elfel på min GSXR 1000. I morse hände följande när jag skulle till jobbet. Allt var till synes normalt när jag vred nyckeln, det fanns kontakt och när jag sedan skulle starta motorn så stannade allt, det liksom försvann. Ingen el, inte ens ljus eller blinkers, ingenting alltså.
Brorsan provade min hoj ifredags kväll och det hände samma sak för honom fast han glömde att nämna det förrän idag då jag beklagade mig för vad som hade hänt. Han sa att han tryckte på den röda knappen vid styret, den man dödar motorn med, jag har nästan aldrig använt den utan jag stänger alltid av motorn med nyckeln. Hursom helst så kom allting tillbaka för honom i fredags och även för mig idag när jag tryckte på dödaren ett par ggr.
Finns det någon som vet vad det kan vara, fukt kanske?
Om det har någon betydelse så är jag första och den enda ägaren på hojen. En annan sak som kanske är viktigt är att jag har haft den till jobbet hela förra veckan, det var varmt på dagen
när jag kom fram till jobbet och rätt så kallt o fuktigt på kvällen när jag slutade på kvällen. Det var liksom dagg på hojen.

En bild på hojen

Bifogat

• black_gixxer_angle1.jpg
    black_gixxer_angle1.jpg
    91.7 KB · Visningar: 173

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ingen vill..??

... hjälpa till..???

Ok några allmänna försök och tips:

Då allt dör då du vrider på nyckeln (rätt..?) är det
1. urladdat batteri - mätt batt spänning vid start..
(laddar hojen dåligt??)
2. Korroderad kontakt på batteri + eller - sida, dvs batt OK men för mycket resistan i anslutningarna....
3. dödarknappen fastnat ?? (vet inte exakt hur den funkar..)

Det är vad jag kommer på just nu..

rapport först, så kan vi gå vidare sen..

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Precis, leta efter dålig kontakt eller om det kanske också är ett batteri/laddningsproblem.

Fukt vid dödarknappen ?
Fukt i tändningslåset ?
Dålig laddning (skall vara mellan ca 13,5-14,5 V över batteripolerna med motorn igång) ?
Batteriet slut ?
Annat ???

Kontrollera kablar/anslutningar/brytare, samt smörj dessa med 5-56 eller liknande rengörande/smörjande/fuktskyddande spray.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jag har haft samma trubbel, men då var det minsann en pol som hade skruvat loss sig och glappade när vibrationerna satte igång när man startade motorn

kolla det...

//jaG

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Det var nog så att minus kabeln till batteriet hade skruvat loss sig själv. Jag minns som så att jag skruvade åt rätt hårt ändå, men icke. Dock tycker jag att den var såpass åtskruvad att den hade kontakt . Nu har jag skruvat åt den ännu hårdare och så ska jag kolla med jämna mellanrum så att den inte lossar sig själv igen. För övrigt så har det gått bra sen jag fick igång den igen. Tack för att ni svarade iaf. :tummenupp

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Yahooo....

Då hade jag rätt! (igen...)

Idag är jag MYCKET blygsammare än vanligt.. :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...