Hjälp en körkortstagare med strypning av R6

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hur skulle en 25kw kunna vara 24kw? Det står 25 kw på regbeviset och det måste väl vara det som är viktigt i den här frågan.

Fan va skönt att man slapp tänka på det här själv, om inte ens transportstyrelsen har hundra koll på det, han kopplades mellan olika avdelningar 46 gånger innan han kom fram till någon som kunde ge honom svar.

tänkte att begränsningen kanske var max 25kw eller under 25kw. typ som moppar, max 50cc dock har alla typ 49,7 något olika.
Ja mkt skönt att vi slapp det, tycker synd om alla som skall behöva gå igenom det här. Varför behöll man inte det gamla systemet, eller gav fan i att ha en begränsning på max strypa till 50%. Hade underlättat för många, tror nog fler kanske valt o låta bli o strypa av om de fick ha 35kw i sina sport hojar istället för 25kw

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Bara jag som tycker det är konstigt att det inte framgår någonstans (eller?) att det är ok oavsett ursprunglig effekt sålänge den stryptes innan A2 infördes?
Säger absolut inte att det är bull men udda att körkortstagare inte får ta del av den informationen om de inte ringer och kopplas runt 46 gånger...
Min TL är i nuläget reggad på 34kw och har varit det sen innan 19/1, innebär det att den är ok att framföra på A2 eller det gäller bara hojar som varit/är strypta till 25kw?
Jag har A begr så kvittar för min del, men känns som att det behövs lite klarhet i frågan, detta har ju som tidigare nämnts varit uppe dagligen sen i höstas...

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Bara jag som tycker det är konstigt att det inte framgår någonstans (eller?) att det är ok oavsett ursprunglig effekt sålänge den stryptes innan A2 infördes?
Säger absolut inte att det är bull men udda att körkortstagare inte får ta del av den informationen om de inte ringer och kopplas runt 46 gånger...
Min TL är i nuläget reggad på 34kw och har varit det sen innan 19/1, innebär det att den är ok att framföra på A2 eller det gäller bara hojar som varit/är strypta till 25kw?
Jag har A begr så kvittar för min del, men känns som att det behövs lite klarhet i frågan, detta har ju som tidigare nämnts varit uppe dagligen sen i höstas...

Enligt Agneta på transportsstyrelsen ska det vara ok i så fall :)

Skitskumma regler som tillåter massa kryphål. Känns inte så genomtänkt.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Enligt Agneta på transportsstyrelsen ska det vara ok i så fall :)

Skitskumma regler som tillåter massa kryphål. Känns inte så genomtänkt.

Word, det känns riktigt konstigt, det blir ju bara knepigare att förstå varje gång reglerna ändras...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Alltså jag vill inte vara taskig, men det känns som att Agneta kan ha fel, känns ju fruktansvärt onödigt av dem att ändra till 35kw samt att man inte får ha mer än 70kw om de gamla 25kw hojarna är lagliga på A2. då försvann ju hela poängen med att få bort ungdommarna ifrån de stora raketerna. Visst, politikerna gör alltid en massa misstag när de gör div. olika lagar men det här känns för bra för o vara sant :va är det sant så :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:crash:crash:crash:crash

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Agneta behöver göra sin hemläxa ordentligt.
Det är inte när hojen ströps som avgör - det är när vederbörande tagit sitt körkort som avgör... Det är skillnad på vad Agneta säger och vad lagen säger - så vi tar det igen; (förmodligen inte sista gången ens i den här tråden)
Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Få skriftligt på den där informationen från transportstyrelsen om att 25kwreggade hojar innan 19/1 -13 är tillåtna på A2 oavsett ursprungseffekt, för det går emot vad jag läst om lagändringen tidigare...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Alltså jag vill inte vara taskig, men det känns som att Agneta kan ha fel, känns ju fruktansvärt onödigt av dem att ändra till 35kw samt att man inte får ha mer än 70kw om de gamla 25kw hojarna är lagliga på A2. då försvann ju hela poängen med att få bort ungdommarna ifrån de stora raketerna. Visst, politikerna gör alltid en massa misstag när de gör div. olika lagar men det här känns för bra för o vara sant :va är det sant så :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:crash:crash:crash:crash

Precis, hela poängen var ju att ungdomar som jag inte ska kunna köra runt på literhojar på sina "mellankort" längre :näsblod:crash

Jag tror att Agneta har missförstått din polare, eller vice versa.
Ett annat alternativ är ju att Agneta är puckad och illa lämpad att jobba på transportstyrelsen :hihi
Hade absolut sett till att få det skriftligt från så många transportstyrelse-tomtar som möjligt ifall det nu visar sig att farbror blå är av en annan uppfattning än Agneta :död

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Precis, hela poängen var ju att ungdomar som jag inte ska kunna köra runt på literhojar på sina "mellankort" längre :näsblod:crash

Jag tror att Agneta har missförstått din polare, eller vice versa.
Ett annat alternativ är ju att Agneta är puckad och illa lämpad att jobba på transportstyrelsen :hihi
Hade absolut sett till att få det skriftligt från så många transportstyrelse-tomtar som möjligt ifall det nu visar sig att farbror blå är av en annan uppfattning än Agneta :död

Farbror Blå är av en annan uppfattning än Agneta. :smasha

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Utöver alla andra regler och paragrafer så är de förövrigt jävligt dumt att köra upp på en R6... jag skulle då aldrig klara av de:7peta

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Förstår inte vad som är så svårt att förstå.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

Står tydligt i lagen vad som gäller för A2.
"tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten".

Kommer han med en R6a till uppkörningen får han gå hem igen även om agneta på transportstyrelsen sagt att det är ok, utan den erlagda avgiften för uppkörning.
Blir han stoppad av polis för körkortskontroll och han kör en R6a med A2körkort kommer han få böter eller värre oavsett strypning.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Både reglerna för uppkörningsfordon och reglerna för vad du får köra efter att du tagit A2-körkortet är glasklara. (Taget ifrån http://www.korkortsportalen.se/)

Behörighet: A2. Det här får du köra:
Motorcykel på två hjul med en nettoeffekt av högst 35 kW och ett effekt/
viktförhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets original-utförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.

Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:

en cylindervolym av minst 395 cm3,
en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.

Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Ser tyvärr inte bättre ut tyvärr. Du kan ju ringa till Transportstyrelsen igen och be att få det skriftligt, vet dock inte vad som skulle gälla om du blir stannad av polisen och visar pappret. Hur som helst kommer du bli nekad att köra upp med hojjen eftersom den inte uppfyller kraven för uppkörning. Sorry :död

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati