Jag har en Multistrada och håller på att lära mig dumheter på två hjul Vet att jag inte borde (dyrt om det skiter sig). Men jag är som jag är och kan fanimej inte låta bli
Nu har jag några spörsmål till er pojkar som kan sådant här
Först lite bakgrunds info: Är nästan helt grön på båge (fick kortet i mitten av maj), har jordens sämsta balans (tycker jag i alla fall)
1. Får upp bågen lätt på 1:an (bara att gasa) , 2:an också lätt, både att koppla upp och trycka ihop fjädringen och gasa (både sittande och stående) . Sen är det fanimej stop . Försöker koppla upp den på 3:an, men det händer inte ett j***a dugg . Är det jag som är dum i huvudet eller...??? Varvar upp den till nästan max, står upp och rycker fett i styret, men det händer nästan inget (1cm i bästa fall, på en solig dag ). Går det över huvudtaget på Multistradan? Kanske är det bara jag som suger? Är det för lite power i Multistradan för att gå upp på 3:an eller... (84hk)? Utgår från att det är jag som är en klåpare
2. På 2:an kan jag åka en hygglig sträcka (50-100m) innan övervarvningsskyddet slår till. Nu kommer det här med balansen: Känner att jag ligger jävligt nära balanspunkten, men det är ett ruskigt ställe att befinna sig på . Känns som det är på väg över snabbt, men det kanske bara jag som är feg . Är det mycket att spela på när man väl kommer så långt att man har balans nog att man knappt behöver mer gas för att hålla sig uppe? Vågar jag luta lite mer bakåt när jag känner att jag är jävligt nära?
3. Hur f*n växlar man där uppe? Försöker peta i 3:an men...nada?
Får inte i växeln när jag försöker crossväxla. Har jag för högt varvtal eller...? Slår jag av lite så går bettan ner hårt i backen igen. Måste jag ha nått balanspunkten för att växla?
4. Har försökt mig på stoppies, men lyckas bara lyfta baken lite precis när den stannar. Bromsen nyper väl då, förmodar jag . Bromsar jag hårdare och tidigare, med lite fart, så låser jag bara bromsen . Inte kul när det händer (men en jävligt adrenalinstinn upplevelse ). Har hård kollat en massa stuntfilmer och inte i en enda kan jag se att dom "bouncar" upp cykeln . Dom verkar ju bara bromsa upp den hur lätt som helst. Är jag blind och missar något eller vad fan gör jag för fel???
5. Funderar på att köpa en till hoj att stunta på . Några rekomendationer? Vill inte skrota min stora kärlek. R1, Fireblade, Gsx-r 1000, Tuono??? Kanske en som varit lagd? Kommer ju förmodligen att lägga den en hel del när man tränar så det gör ju inget om den är lite repig. Var hitta en sådan (repig) billigt???
6. Tar hojen mycket stryk när man kör på bakhjulet? Den känns lite slirig och ostabil ibland när jag kör kurviga vägar. Kanske däcken blivit slitna (450 mil)? Eller kan stötdämparna bli dåliga?
Kan vara jag som inbillar mig när det är lite blåsigt .
7. Är det några som tränar ofta inom Stockholms eller Mälardalen området någonstans som man kan komma och åka med och lära sig lite? Vore jävligt sjysst
/Jonas
Nu har jag några spörsmål till er pojkar som kan sådant här
Först lite bakgrunds info: Är nästan helt grön på båge (fick kortet i mitten av maj), har jordens sämsta balans (tycker jag i alla fall)
1. Får upp bågen lätt på 1:an (bara att gasa) , 2:an också lätt, både att koppla upp och trycka ihop fjädringen och gasa (både sittande och stående) . Sen är det fanimej stop . Försöker koppla upp den på 3:an, men det händer inte ett j***a dugg . Är det jag som är dum i huvudet eller...??? Varvar upp den till nästan max, står upp och rycker fett i styret, men det händer nästan inget (1cm i bästa fall, på en solig dag ). Går det över huvudtaget på Multistradan? Kanske är det bara jag som suger? Är det för lite power i Multistradan för att gå upp på 3:an eller... (84hk)? Utgår från att det är jag som är en klåpare
2. På 2:an kan jag åka en hygglig sträcka (50-100m) innan övervarvningsskyddet slår till. Nu kommer det här med balansen: Känner att jag ligger jävligt nära balanspunkten, men det är ett ruskigt ställe att befinna sig på . Känns som det är på väg över snabbt, men det kanske bara jag som är feg . Är det mycket att spela på när man väl kommer så långt att man har balans nog att man knappt behöver mer gas för att hålla sig uppe? Vågar jag luta lite mer bakåt när jag känner att jag är jävligt nära?
3. Hur f*n växlar man där uppe? Försöker peta i 3:an men...nada?
Får inte i växeln när jag försöker crossväxla. Har jag för högt varvtal eller...? Slår jag av lite så går bettan ner hårt i backen igen. Måste jag ha nått balanspunkten för att växla?
4. Har försökt mig på stoppies, men lyckas bara lyfta baken lite precis när den stannar. Bromsen nyper väl då, förmodar jag . Bromsar jag hårdare och tidigare, med lite fart, så låser jag bara bromsen . Inte kul när det händer (men en jävligt adrenalinstinn upplevelse ). Har hård kollat en massa stuntfilmer och inte i en enda kan jag se att dom "bouncar" upp cykeln . Dom verkar ju bara bromsa upp den hur lätt som helst. Är jag blind och missar något eller vad fan gör jag för fel???
5. Funderar på att köpa en till hoj att stunta på . Några rekomendationer? Vill inte skrota min stora kärlek. R1, Fireblade, Gsx-r 1000, Tuono??? Kanske en som varit lagd? Kommer ju förmodligen att lägga den en hel del när man tränar så det gör ju inget om den är lite repig. Var hitta en sådan (repig) billigt???
6. Tar hojen mycket stryk när man kör på bakhjulet? Den känns lite slirig och ostabil ibland när jag kör kurviga vägar. Kanske däcken blivit slitna (450 mil)? Eller kan stötdämparna bli dåliga?
Kan vara jag som inbillar mig när det är lite blåsigt .
7. Är det några som tränar ofta inom Stockholms eller Mälardalen området någonstans som man kan komma och åka med och lära sig lite? Vore jävligt sjysst
/Jonas
Last edited: