Pulka, jag tror möjligen att Du ska lyssna på Mats här. Oavsett förlamning eller inte ska en hoj som bromsas med föraren knipande med knäna om tanken (och därmed med så lite vikt som möjligt på styrhalvorna) inte tappa spåret eller orma sig vid inbromsning, speciellt om Du inte ägnar Dig åt monsterinbromsningar.
Du verkar ju ha mycket gaffelben kvar ovanför styrkronan, kanske skulle Du prova att sänka gaffelbenen i styrkronan (=höja fronten) med t ex 5 mm och se vad som händer? Känns det bra? Öka med 3 mm till, till dess att stabiliteten inte ökar mer utan den endast blir något trögare i insvängning. Då går Du tillbaks till föregående inställning och nöjer Dig med det
Du har fått många råd angående Dina hjärnspöken, jag kostaterar därför bara att det som främst får folk att vilja skjuta ut sig inför sväng normalt är:
1 - För sena / hårda inbromsningar. När Du jagar tiondelar - börja träna GP-inbromsningar. När Du jagar sekunder - gå in lugnt och fint, finjustera endast farten de sista sekunderna innan sväng.
2 - Instabilitet inför insvängning. Se 1. Se dessutom till att ha allt tjafs med växlingar klart i god tid innan kurva. Flytt av röv inför sväng görs innan inbromsning, absolut inte just före styrkommandot. Glömmer Du röv och växling - sväng då in utan att hänga med röv eller på den växel Du råkar ha i.
3 - Så mycket fokus på broms och sväng att blicken hamnar för nära hojen och där Du ska svänga i stället för att man vågar lyfta den och kolla där Du vill vara inom ett par, tre sekunder. En mycket vanlig orsak till för låg ingångsfart.
Jaja, med alla goda råd och intentioner kan det till slut finnas en risk att man, av ren och skär välvilja, blir "söndercoachad" av alla personer man möter och frågar om råd. Risken blir då att man försöker få 100 detaljer "rätt" och glömmer bort den eller de problem/åtgärder som är viktigast för sin egen del, just nu...
Därför gratulerar jag Dig bara till en mycket fin hoj, och önskar Dig lycka till med Din utveckling som förare. Viktigast är ju att vi inte glömmer bort att ha roligt när vi rastar våra hojar i den miljö de är byggda för. I Ditt fall stämmer ju det sista på pricken
Jag läste om din första provkörning av hojen. Det står att "den svänger av blotta tanken". I normala fall låter det väldigt trevligt. I ditt fall kanske det orsakar problem istället. Jag kan tänka mig själv att köra varv efter varv med en hand på ryggen och att hela tiden tänka på att hålla hojen i den linjen man tänkt.
Vad anser testförare som har kört hojen? Är den extremt lättsvängd? I så fall skulle jag prova att göra den lite trögare, med tanke på att den ska bli mer anpassad för dig.
Ökar man på försrpånget i framgaffeln 10-15 mm så kommer den att bli Betydligt mer förlåtande, samt att det går fortfarande att lägga ner lika hårt, den går lika fort osv.
Så det är ingenting man behöver skämmas för att man gör hojen mer trögstyrd. MEN, i ditt fall kommer det troligtvis att öka förtroendet för hojen.