Ozziania
SuperSport är lite roligare
Man vet inte.Ja jag har haft turen att inte behövt använda försäkringsbolaget än, jag har bara betalat premierna och sett glad ut, men dom har höjt undan för undan så nu tyckte jag måttet var rågat (efter 6 år hos Folksam)
Men det skulle vara intressant att höra hur andra har upplevt Trygg Hansa vid ett skadetillfälle.
Men det kanske är som Ozzian skriver
Försäkringar är luriga då du vet dess verkliga värde/utfall först när du behöver utnyttja den.
I mitt fall visade skadehanteraren en blocketannons på billigaste R1 -05 han hittat just då.
Det var inte samma färg, en (1) bild där hojen stod lutad mot en vägg, inget miltal, det var omöjligt att avgöra något, dessutom fanns hojen 50mil bort (enkel resa).
Påtalade att jag är extremt noggrann med mina saker och att cyklarnas verkliga värde kanske inte var samma. Hans kommentar var -"Ingen som har en mc missköter väl den?" -så that's it.
Hade just servat hojen med delar för 8500kr.
-"Det får du inget för".
-"Nä men då monterar jag tillbaka det gamla drivpaketet, tändstift, däck mm" som fortfarande var i ok skick.
-"N, näe, det är vår mc nu" (den stod fortfarande på mej i trafikregistret).
-"Du får inte röra MCn...... okej, du får 1000kr till men det är allt".
Verkstan värderade rep + delar till 75000kr så jag ville ha den renoverad ist...
-"Jaaa du, då lär du inte få tillbaka någon hoj denna säsongen".
Verkstan säger det inte kommer ta så lång tid.
-"Nej du vet, då måste vi börja leta begagnade delar, omlack av en djupt skrapad sving osv".
Ville gå vidare men han menade att "det kommer du inte ha något för".
Var trött på hela skiten och ville absolut inte riskera få tillbaka en hoj reparerad till lägsta kostnad så jag accepterade inlösen.
Tror inte det alltid går till så här men det vet du inte förens något hänt, fram tills dess kan du hunnit betala hojen flera ggr om.