Hjälp! Formatering av hårddisk!

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
En kamrat har problem med att formatera sin hårddisk, och jag är inte mycket till hjälp.

Går in i dos på c:, försöker med Format c:, men det vill ej funka. Det står

"Kommandot format kan inte köras eftersom volymen används av en annan process, kommandot format kan köras om volymen demonteras först, alla referenser till den här volymen blir ogiltiga" Vill du tvinga fram en demontering?

Ja!

Det går inte att låsa enheten volymen används fortfarande.Måste stänga ned enheter som fortfarande används"

Någon som vet vad som är galet? Och har en steg för steg guide eller nåt att hjälpa till med?

Mycket tacksam för svar! (Blir en rolig lördag kväll detta :tomten :tomten :tomten
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför vill han formatera enheten han har OS på? Det är ju därför den klagar, att OS ligger där han försöker radera disken.

Vill han installera om OS:et kan han ju formatera disken under installationen, det behövs ju inte göras innan.

Annars kan han sätta in disken i en annan dator, då blir den typ D: och det går fint att formatera.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
jag antar att ni bootat från CD eller floppy och inte gått in i dosfönster eller startat om i dosläge för då körs dos från C och kan då inte formateras.
Använd en gammal hederlig Win98 startdisk eller boota från en win2000/XP skiva
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Tack för tipsen! Skall försöka rota tag på en gammal win 98 skiva. Klart att os inte kan formatera sig själv :dummer Är inte den klarast lysande stjärnan vad gäller datorer.
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
seadoo rxdi
Tja!

Det är jag som behöver hjälp :rodnar Jag ominstallerade win2000 och då blev det något fel... för de gamla filerna finns kvar på datorn?! Så nu ligger det typ 2st OS + alla filer(musik,bilder,doc mm) sen tidigare... Jag vill rensa hela skiten och lägga in ETT(1) fungerand ex av win2000! Jag har liksom fasnat :huvet

Snälla hjälp mig!!!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Wei§müller skrev:
Tja!

Det är jag som behöver hjälp :rodnar Jag ominstallerade win2000 och då blev det något fel... för de gamla filerna finns kvar på datorn?! Så nu ligger det typ 2st OS + alla filer(musik,bilder,doc mm) sen tidigare... Jag vill rensa hela skiten och lägga in ETT(1) fungerand ex av win2000! Jag har liksom fasnat :huvet

Snälla hjälp mig!!!

Formatera disken innan du installerar om 2k? :crash
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Wei§müller skrev:
Tja!

Det är jag som behöver hjälp :rodnar Jag ominstallerade win2000 och då blev det något fel... för de gamla filerna finns kvar på datorn?! Så nu ligger det typ 2st OS + alla filer(musik,bilder,doc mm) sen tidigare... Jag vill rensa hela skiten och lägga in ETT(1) fungerand ex av win2000! Jag har liksom fasnat :huvet

Snälla hjälp mig!!!
När du installerar W2K hittar den din gamla installation, då väljer du att formatera disken med NTFS, inte behålla datat.
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
seadoo rxdi
Ninjaboy skrev:
När du installerar W2K hittar den din gamla installation, då väljer du att formatera disken med NTFS, inte behålla datat.

Ja har för mig att det var så ja gjorde :rolleyes: men ja får väl prova igen då!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om du vill vara helt säker så raderar du alla partitioner (D) och skapar sedan en ny (C). Då kan inget data vara kvar och du måste formatera. :tummenupp
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
seadoo rxdi
Ninjaboy skrev:
Om du vill vara helt säker så raderar du alla partitioner (D) och skapar sedan en ny (C). Då kan inget data vara kvar och du måste formatera. :tummenupp

Hur menar du med radera alla partitioner, gör jag det med win2000 skivan??
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Visst, när du startar med Windows 2000-cd:n så kommer den efter en stunds funderande att visa vilka diskar och partitioner du har i pc:n. Det visas i en tabell där du med piltangenterna kan gå upp och ner bland raderna. Det står också att du kan radera partitionen som är vald (som du står på) med D(elete) och skapa nya med C(reate).

Om du ställer dig på din gamla, du borde känna igen den då storlek m m skrivs ut och sedan trycker D så raderas den. Efter det är det ingen chans att du har någon gammalt data kvar utan nu får du skapa en ny partition med C, välj storlek på den och fortsätt installationen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top