Hjälp! Framgaffel ompackning

Drazz

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Suzuki Gsx R 1000 -08
Hallå!

Tänkte kolla om det kanske finns någon erfaren och duktig person här som vet/kan packa om en framgaffel till en Suzuki GSXR 1000 -08.

Var ute å åkte för några dagar sen och av ren händelse slog jag ner blicken mot gafflarna och upptäckte det var blött som satan om vänstra gaffeln så jag stannade till vid första bästa ficka för att kolla på det närmare och det visade sig att vänster gaffel var dränkt i olja och mög :(

Har införskaffat packningar men har hört att det ska tydligen vara lite bök att byta (då special verktyg krävs?:va) Jag har inte en sådan pass stor vana att skruva gafflar så därför jag tänkte kolla om det kanske finns någon här som kan och har lust =) Dock helst nära Örebro =)

Kollat med Carlbarks men tyvärr så har den killen som utför dessa typ av jobb semester och resten av verkstan hade fullt mins 2-3 veckor framöver =( och det är lite surt då man bara har 2 veckor kvar av semestern :mad::huvet

Står ganska så still just nu om det kanske kan finns någon/några andra företag som kan fixa detta jobb så om någon vet så tas alla förslag i mot gladeligen (Dock ofc närliggande till Örebro) =)

Mvh Danne

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Ring och kolla med Ribboda Mc bortanför Fjugesta, verkstaden drivs av Olsens Motor tfn. 0582-201 10, 073-533 03 68.
/Jim

Drazz

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Suzuki Gsx R 1000 -08
Ok ok tackar =)

Dock så var det där 0582-201 10 lite fel nummer =P Kom till någon trevlig "tant" i Hallsberg och det där mobil nummret finns icke med på typ hitta men sökte på Ribboda Mc på hitta och provat ringa men ingen svar =( Dom kanske har semester =/

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Sorry, 0585-20110 ska det vara, nr är från deras hemsida.

Drazz

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Suzuki Gsx R 1000 -08
Ok ok tackar =) !

Har iaf ringt nu och han som utför jobbet går på semester i eftermidda i 2-3 veckor =(
Fick ett nummer till någon annan kille som håller på en del men tyvärr inge svar där =(

Så det börjar ju nästan luta åt att försöka få erfarenhet av att göra det själv =S =S
Så irriterande att detta ska hända lagom till semestern :gråta

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Tror inte du behöver några avancerade verktyg för att byta packboxar på gaffeln. Köp/låna en rephandbok och läs på noga. På dom hojar jag bytt på så har man tillverkat detta specialverktyg väldigt enkelt sätt hemma i garaget.

Om du är läskunnig och inte har tummen mitt i handen så är det absolut inga problem att byta packboxar själv. Det underlättar dock om man är två vid vissa moment.

Drazz

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Suzuki Gsx R 1000 -08
Ok ok det är nog mycket sant ! =)

Well läskunnig ja och tummen sitter där den ska och det är ju inte mitt i handen så det ska nog inte vara några problem får kolla på det =)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Well läskunnig ja och tummen sitter där den ska och det är ju inte mitt i handen så det ska nog inte vara några problem får kolla på det =)
Rephandbok för 07-08 länkat om du inte har en redan, stycke 8-18 till 8-28 handlar om framgaffelrenovering mm. Där kan du även se de specialverktyg de använder, men det är mycket möjligt att jobbet går att göra utan dessa. Jag har inte mekat gsxr-gafflar så jag kan inte säga.

Och här har du Dr.Bikes Byta gaffeltätningar för dummies!

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
specialverktyg A gör man t.ex av en stor bricka eller en plåtbit samt lite hjälp av t.ex en rondell att kapa med. Används för att låsa fjädern i komprimerat läge.
Specialverktyg B gör man t.ex av två bultar med varsin mutter på. Används för att man ska kunna komprimera fjädern.
Det jobbiga är när du ska komprimera fjädern med specialvrktyg B och samtidigt skjuta in specialverktyg A för att låsa fjädern i komprimerat läge. Det är där det är läge att ha en hand extra att tillgå.
Missa sedan inte att ställa låsmuttern i rättläge/höjd när du återmonterar annars funkar inte gaffeln som den ska.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0