Hjälp! GSX750R

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Arne_Duck skrev:
Är inte han intresserad så kanske jag är det... skall iväg o kolla på enBlade 00'a nu men hjärtat klappar för en gixxer....

Oh... du är så nära nu. Hjulklapp? :tomten

Jag vill kolla när du har köpt! Hänger gärna på för att lära lite mer också om du åker runt o kollar hoj. Om det blir lite pengar över runt jul så blir det nog en minimoto också så då lär det bli lite söndagsköra nere hos er :)

Nu skall jag jobba. Livsfarligt att vara här, man blir fast :gnissla

Tjo så länge. Ses framöver :)
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Därför att det är vanligt med att byta kåpor koppla bort mätaren tex.

Och att det är inte rimligt att man har en hoj som kostar massor av pengar och sen står den bara och sammlar damm och tappar i värde.

slangarn skrev:
Varför måste det vara så ?????
Har själv flertalet hojar och ibland har inte hojarnar rullat många mil per år, min ena GSXR1000 har rullat ca 1 timme i år = inte många mil.

Hade själv aldrig köpt en hoj som var repig/sliten kollar hur skicket är först och främst och betalar gjärna en hel del mer för riktigt välskötta exemplar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Isengrim skrev:
Dessa modeller HAR flytande skivor! Dock är det, precis som du säger, vanligt att nitarna slits så att glappet (flytningarna :D ) blir större. Detta är en fråga som tvistats om länge, huruvida att det är någon fara med för mkt glapp i skivorna. Och självklart, när de glappar så mycket att det är risk att de "kuggar över" nitarna, då ska man sluta köra!!! Men allt där under (förutom att det innebär lite oljud) kan nog tvärtom ses som att man faktiskt ökar bromsverkan eftersom skivan nu är mer följsam i förhållande till oket. Detta är en egen teori med inflytande från många trådar här på SH. Nån som är säker på sin sak får gärna rätta mig om jag har fel!

Gäller även detta om skivan går att rucka lite i sidled? Har det på ena skivan men inte andra (eh, åtminstone kan den flytta sig betydligt mer i sidled), bromshandaget pulsar inte vid inbromsning och hör inga oljud så jag har inte orkat bry mig för mycket ...

annars är jag väldigt nöjd med min -96 bortsett från färgen (hehe, självförvållat) och att den höga bränsleförbrukningen (svårt att köra mycket under 0.8) ger ganska täta soppastopp vilket är lite störigt när man kör långt och det är glest mellan mackarna (min gamla 600a går att snålköra på 0.5 utan större ansträngning, iof kör man säkert automatiskt snabbare med gixxern utan att man tänker på det). Saknar också laglig dämpare på min vilket väl är tråkigt att vara utan vid bandagar med bullerkrav (besiktning kan man ju alltid låna nån annans dämpare till).

Och angående resten av debatten, mätaren stog på strax under 2000 mil när jag köpte den i somras. Inte fan litar jag på det (originalkedjan var inte kvar och den byter man väl knappast innan 2000?) eller betalade mer för det... (men skicket var bra för övrigt och jag är mycket nöjd med hojen)
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
gamle skrev:
Därför att det är vanligt med att byta kåpor koppla bort mätaren tex.

Jo jag har hört detta också, det är därför man måste se till skicket på hojen istället för att hänga upp sig på vad det står på mätaren. Man kan aldrig lita
på vad det står på mätaren, men det kan vara mer eller mindre troligt. Ser hojen ut som ny? Då kanske man har tur och de där 2400 milen faktiskt stämmer, men det finna aldrig några garantier!

gamle skrev:
Och att det är inte rimligt att man har en hoj som kostar massor av pengar och sen står den bara och sammlar damm och tappar i värde.

Detta tankesätt finns nog i våra huvuden för att vi har ett brinnande mc-intresse och skulle aldrig få för oss att låta hojen stå en sommar. Det finns också de som tycker att det är kul att köra ett varv runt kvarteret en gång i månaden och det blir knappast några mil på en säsong. Ofta bryr dessa personer sig inte särskilt mycket om pengar... Som exempel,förra ägaren av min hoj hade kört 300 mil på 3 år...=100 mil/år. Med en sådan körstil kan man förstå att mätaren står "stilla"...

pjohan skrev:
Gäller även detta om skivan går att rucka lite i sidled? Har det på ena skivan men inte andra (eh, åtminstone kan den flytta sig betydligt mer i sidled), bromshandaget pulsar inte vid inbromsning och hör inga oljud så jag har inte orkat bry mig för mycket ...

Det är egentligen i sidled den ska flyta, glapp i längsled uppstår då nitarna har slitits lite mer. I samband med detta kommer rörligheten i sidled också att öka.

Om du inte har några problem med bromsarna så behöver du inte oroa dig. :banana

pjohan skrev:
annars är jag väldigt nöjd med min -96 bortsett från färgen (hehe, självförvållat)

Jag har nog undrat varför du kört med ZZR:en på onsdagsgazzen istället för den riktiga maskinen! :lol
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Isengrim skrev:
Det är egentligen i sidled den ska flyta, glapp i längsled uppstår då nitarna har slitits lite mer. I samband med detta kommer rörligheten i sidled också att öka.

Om du inte har några problem med bromsarna så behöver du inte oroa dig. :banana

Åh fan, det kanske är fel skiva jag oroar mig för :) (den andra tror jag inte rör sig alls, åtminstone jävligt lite)

Isengrim skrev:
Jag har nog undrat varför du kört med ZZR:en på onsdagsgazzen istället för den riktiga maskinen! :lol

Blöta löv och kalla vägar/däck tar jag hellre den... (69kr/månad i halvförsäkring på vintern, gixxern ligger närmare det tiodubbla), kör ju ändå som en kärring såhär års(*) och tycker (inbillar mig?) att allting släpper i tid och otid om man kör lite mer inspirerat.

Gixxern kommer ut igen när sydskånes öppnar (eller kanske någon månad tidigare om det känns tillräckligt varmt).


(*) eh, jag menar såklart att jag kör ÄNNU MER som en kärring :)
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Milantal!

Min hoj har rullat totalt 2800mil! total renoverade motorn när jag köpte den. (dåliga vevstakar) Det var vid 1800mil. Så min har rullat 1000mil på 5år!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top