Hjälp H.I.S.S problem Honda cbr 600 F4

Kronblom907

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2024
Hoj
Kawasaki zx9r Honda cbr 600 f4 Harley davidson
Hoppas det finns någon kunnig på detta område som kan hjälpa mig på denna sidan.

Har en Honda cbr 600f F4 från 2000 med förgasare vilket har tappat gnista och bränslepumpen startar ej.

Har mätt upp större delen av elsystemet och mer eller mindre allt som skall ha ström och jord har allt som det skall förutom plus ut till triggern på statorn. Alla tändspolar osv har ström ut från boxen.

Alla relän är bytt för att utesluta någont sånt.

Byglar man relät till bränslepumpen så startar den utan problem men gnista har jag aldrig fått fram.

Har pratat med Honda verkstad som tycker att mitt problem låter som att startspärr gått in, men mitt största bekymmer i detta fallet är att jag ej har original mätarhus kvar på hojen så kan ej se HISS diodens blinkningar så man kan ej koda nyckeln igen, Honda verkstaden jag pratade med sa att dom ej kan göra något heller då dom också följer den lampans indikeringar i mätarhuset. Dom tyckte att man skulle bygla bort Imobilizern helt och hållet, men dom kunde ej svara på hur man gick till väga med det.

Så min fråga är, är det någon på denna sida som har lyckats få bort imobilizern? Honda verkstaden sa att det finns många hojar av denna modell som går bana och att många av dessa kör utan. :)

Vi skippar gärna onödiga kommentarer tack. :)
 

Bifogat

  • Screenshot_20240607-195240_Facebook.jpg
    Screenshot_20240607-195240_Facebook.jpg
    1.2 MB · Visningar: 24

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kanske denna?
- sedan är frågan om du kan hitta en US-ECU till en rimlig kostnad. Verkar finnas en del på ebay
 
Last edited:

Kronblom907

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2024
Hoj
Kawasaki zx9r Honda cbr 600 f4 Harley davidson
I vilket läge hände allt detta?
Hur länge har du haft hojen?
Köpte hojen med detta fel, tidigare ägare hävdar att hojen bara dog under en lugn färd och när han började felsöka fanns ingen gnista, han tröttnade då å sålde den. Jag har original nyckel osv men som jag beskrev i mitt inlägg så efter kontakt med MC center Vänersborg så var det inte lätt för dom att hjälpa mig koda min nyckel på nytt då någon tidigare ägare har bytt till ett eftermarknadsmätarhus som saknar HISS dioden. Enligt MC center så tycker dom det låter som att min nyckel tappat kodningen.

Det är absolut inget fuffens jag står som ägare på motorcykeln har original nyckel osv osv.
 

Kronblom907

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2024
Hoj
Kawasaki zx9r Honda cbr 600 f4 Harley davidson
Ledsen, men vi är många på forumet som drar öronen åt sig när en nyreggad medlem vill ha hjälp med att gå runt stöldskyddet på en hoj. No offence.
Förstår dig, men jag står som ägare på motorcykeln och kan mer än gärna dela med mig av regnr, har original nyckel till hojen osv. Jag är en gammal medlem på denna sidan men fick göra nytt då jag glömt min inloggning till tidigare konto.

Jag gör gärna det som krävs för att bevisa att det inte är något lurt med detta, vill bara få tips på hur jag får igång min motorcykel sä jag kan ut å börja åka 🙂
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att en nyckel plötsligt skulle ha avkodat sig låter ganska osannolikt. Hur är det med stödkontakt, kopplingskontakt och tippsensor?
Håller med.
Nyckeln är väl som i alla sådana system, permanentkodad, och helt "dum".
Sedan kodas den in mot ECU:n med olika metoder.
På många Yamaha så kan man göra det själv med den "röda nyckeln", enligt en viss procedur.
Så skulle ECU:n av någon outgrundlig anledning ha "tappat" kodningen, då blir det kärvt när du bara har en nyckel.
Jag tror också på att börja med att reda ut så att alla dessa nämnda sensorer och kontakter är i ordning.
Undersök ochså om det verkligen är helt säkert att inte bränslepumpen startar, även om man vrider om tändingslåset med en felaktig nyckel?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla att "antenn-slingan" är hel uppe vid tändningslåset. Du får kolla nån sprängskiss på nätet så du ser vad du ska leta efter. www.cmsnl.com har sprängskisser till de flesta hojar.
 

Kronblom907

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2024
Hoj
Kawasaki zx9r Honda cbr 600 f4 Harley davidson
Att en nyckel plötsligt skulle ha avkodat sig låter ganska osannolikt. Hur är det med stödkontakt, kopplingskontakt och tippsensor?
Det var tydligen inte helt ovanligt att dom tappade kodningen i nycklarna vad svaret jag fick, dom jag pratat med sa att det va nog den största sannolikheten på det kontra något andra fel. Har kollat kontakt till stöd osv och det är i sin ordning 🤔
 

Kronblom907

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2024
Hoj
Kawasaki zx9r Honda cbr 600 f4 Harley davidson
Det var tydligen inte helt ovanligt att dom tappade kodningen i nycklarna vad svaret jag fick, dom jag pratat med sa att det va nog den största sannolikheten på det kontra något andra fel. Har kollat kontakt till stöd osv och det är i sin ordning 🤔
Denna modell har ingen tippsensor, det kom på f4i modellen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känner igen problemet. En garagekompis' CBR600F vägrade starta på våren. Han fick ta den till verkstad och vad han sa som jag minns var det något något strul med immobilizern.
Så jag är inte förvånad. Lägger immobilizern av ifall batteriet laddas ur ?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top