Hjälp!! Hur får man ur en härdad svinpitt?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
När vi skulle byta oljefilter på DR:en gick en av bultarna tvärs av i höjd med godset och gick naturligtvis inte att få ut. Vi drog då i en svinpitt enligt konstens alla regler... när vi skulle försöka dra loss bulten gick även svinpitten av!! Så nu sitter det en svinpitt avbruten inne i bulten av härdat stål vilken inte ens går att borra ur!!! Är det NÅN som har en aning om vad man ska ta sig till för att få ut både pitten och bulten??
... skulle ha borrat ur bulten och gängat om redan från början om man hade varit lite smart....

HJÄLP!!!

bikerwoman skrev:
När vi skulle byta oljefilter på DR:en gick en av bultarna tvärs av i höjd med godset och gick naturligtvis inte att få ut. Vi drog då i en svinpitt enligt konstens alla regler... när vi skulle försöka dra loss bulten gick även svinpitten av!! Så nu sitter det en svinpitt avbruten inne i bulten av härdat stål vilken inte ens går att borra ur!!! Är det NÅN som har en aning om vad man ska ta sig till för att få ut både pitten och bulten??
... skulle ha borrat ur bulten och gängat om redan från början om man hade varit lite smart....

HJÄLP!!!

finns det någon möjlighet att lägga en mutter med lite svets i precis där bulten har gått av???, det kan funka om man kommer åt plus att värmen ifrån svetsningen hjälper till

Lägg en mutter av samma dimension över
hålet och svetsa fast den trasiga bulten med
muttern, förhoppningsvis hjälper värmen till att
släppa den något oxå.......

GIXxXER skrev:
finns det någon möjlighet att lägga en mutter med lite svets i precis där bulten har gått av???, det kan funka om man kommer åt plus att värmen ifrån svetsningen hjälper till
Fan du hann före mig..
Bara att grattulera,du har vunnit en färg-radio :hihi :hihi

Hehe, det ekar visst här... tack för tipsen , men om man inte kan/har nån svets då?? :confused:
Går det att svetsa på härdat stål då?

Last edited:
bikerwoman skrev:
Hehe, det ekar visst här... tack för tipsen , men om man inte kan/har nån svets då?? :confused:

be någon komma dit med en el/pinsvets ,så fixar det sig. :tummenupp

bikerwoman skrev:
Är det "NÅN" som bor i Stockholmstrakten som vill ha ett litet svartjobb, så varsågod och anmäl dig! :tummenupp
kolla med "anderssonturbo", han kan fixa det säkert. :tummenupp

Jag råkade också ut för samma sak en gång, jag borrade då med ett litet borr runt om pitten och sedan knackade jag runt den med en liten dorn så att den backade ut igen.

Om du skadar gängorna kan du ju borra upp och dra i en helicoil efteråt.

Hoppas det löser sig

Är det M6 eller klenare kan du använda dig av en Dremmel med diamantslipkula, det tar LÅNG tid men du kan slipa bort den med stort tålamod. Jag gjorde samma sak själv i eftermiddags fast på en M5 bult. Slog i en torx-bit i en igenomborrad (fastrostad) skruv och PLICK... gick den av. Ca 20 minuter tog det att få bort den, dvs den härdade torx-biten.

bikerwoman skrev:

hej svetsbarheten beror på mängden kol i stålet. svetsbar under 0.4% kol, har jag för mig....
Om stålet är härdat eller inte behöver inte ha så mkt med svetsbarheten att göra!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back