Hjälp hur göra, bil eller en mc till?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på att nöjesköra med en hoj en solig helgdag, och att bara tugga mil till och från jobbet. Det är ju roligare att ta milkostnaden för nöjeskörningen än bara transport, och det blir fort rätt många mil med 20 mil i veckan, 45 veckor per år.
20 mil i veckan det är ju iprincip varje dag för mej 100 mil i veckan till o från jobbet, fan man e allt bra dum?

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
2 mil hinner du inte frysa på, körde själv senast idag med jeans och långkallingar i 3c och duggregn i norrort, ca 4 mil totalt. Och dunjacka, på 10 min pendling hinner inte vätan igenom en vanlig jacka. Jobbigaste är att visiret blir skitigt/repigt.

Som åretruntåkare så skulle jag säga att 1 hoj blir billigast, så köp en potent brukshoj och sälj rsvn.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Välkommen till brukSHoj.com där vi föredrar att åka bil... :va

Naturligtvis säljer du inte din drömhoj bara för att den inte är den mest praktiska att pendla med! :fakta
Köp sedan inte den billigaste och förnuftigaste pendlarhojen utan något som du tycker om att köra, fast något mer praktisk en Prillan.

Samma gäller trampcykel, inte den som någon förståsigpåare tycker är bäst utan en du trivs med. Trivselnivån sjunker i sadeln på något man inte trivs med...

Upp till 3 mil upplever jag att man kan vara rätt dåligt klädd på motorcykel utan att frysa eller bli blöt. Men jag har det dubbla så jag har lärt mig... :tungan

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej alla,
Hjälp hur ska jag välja.
Står i valet o kvalet, en mc till eller en bil till?

Har sen förra året en Aprilia RSV4 1100 Factory.
Till ”problemet”.
Situtationen kräver att vi har tillgång till ytteligare ett transportmedel (bil/mc) åtminstone 6-8 månader om året.
RSV:n är ”liteeee” dyr i både försäkring och värde i sig för att jag ska känna att den är ok att använda som bruks hoj.
Så nu står jag i valet ska vi köpa/leasa en bil eller ska jag köpa en till mc att använda som pendlar hoj.
I vågskålen står en leasing bil om ca 3000kr/mån att kunna använda året runt eller en beg. mc typ Kawaski ER 6 inköpspris 45 000 att köra 7-8 månader om året. Tillkommer allväderställ etc. För körning i ur och skur.

Vad tycker ni?

Fördelar och Nackdelar med ena eller andra alternativet?
Obs! Jag vet/förväntar mig att MC är det som sannolikt kommer att rekommenderas på ett mc forum, men ge gärna bra argument varför :)
Hej. Har inte läst svaren men ett starkt tips är att köpa en skooter. 250-400cc. Bättre o biligaste lösning som finns. Beggade Kymco eller Sym så håller du nere pengarna.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har en i mitt gäng som har en Husqvarna 701 som extrahoj. Han kör den till och från jobbet då STH-trafiken är som den är. Han kör året runt sätter på dubbdäck vintertid. Han tar även då lite vägar utanför de vanliga som nöje ibland ta sig till och från jobbet. Han är med på en del turer då han har den med sig ibland och har inga problem hänga på andra snabbare hojar för köra kan han verkligen. Kanske kan vara en tanke och lite vinterkörning lattja kan bli vara kul ibland? Inget för mig men kanske för dig? ? Och ja, känner även folk som lovordar scootrar till och från jobbet vilket är ett tråkigt men nog smart alternativ.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I ditt fall hade jag nog kört RSV, försäkring skall du väl ha ändå (?), och vatten finns i kran att tvätta med.
Avundas den som har möjligheten jag. :(

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...