Hjälp i däckdjungeln – vem kan se skillnaden?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Kommer nog att köpa Goodyear Eagle F1 Assymetric 225/45 17" om ett tag till mitt as. Någon som har koll på dess livslängd/hållbarhet? Ska sitta på en 9-3 2,0T 1998.

Alternativt, tips till ovan nämnda droska?

kolla vredestein ultrac sessanta

kopte nya sulor till min merca c320 diesel och vredestein far overlag bra betyg och ar i tester lika bra som andra "prestanda dack" typ GY F1, pirelli p0 nero, conti sport contact 3 osv..

i vatt vaglag ar dom bast i de flesta tester jag last

billiga som fan i jamforelse, i all fall har i england. betalade 1200st for 245/45/17
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
kolla vredestein ultrac sessanta

kopte nya sulor till min merca c320 diesel och vredestein far overlag bra betyg och ar i tester lika bra som andra "prestanda dack" typ GY F1, pirelli p0 nero, conti sport contact 3 osv..

i vatt vaglag ar dom bast i de flesta tester jag last

billiga som fan i jamforelse, i all fall har i england. betalade 1200st for 245/45/17
Vi Bilägare rankar Continental och Nokian – inte Vredestein – som de bästa sommardäcken i vanliga familjebilsdimensioner. För övrigt vet jag inte om ett Vredestein någonsin har rankats som bäst i något svenskt test av sommardäck för vanliga bilar.

Men hörni - vad betyder ”XL” i fallet Nokian på bilden (som rankades som det bästa sommardäcket i Vi Bilägares test våren 2008)? :va
 

Bifogat

  • nokian.jpg
    nokian.jpg
    167.2 KB · Visningar: 51

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vi Bilägare rankar Continental och Nokian – inte Vredestein – som de bästa sommardäcken i vanliga familjebilsdimensioner. För övrigt vet jag inte om ett Vredestein någonsin har rankats som bäst i något svenskt test av sommardäck för vanliga bilar.

Men hörni - vad betyder ”XL” i fallet Nokian på bilden (som rankades som det bästa sommardäcket i Vi Bilägares test våren 2008)? :va
Extra Load - Prestandabilar väger mer och mer, kräver förstärkta stommar.

Tack för länk. Kunde tyvärr inte öppna den. Segrare i testet? Bra pris på dackonline.se!
Japp, segrare.

http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/sommardackstest/2009-miljodack-10-st/index.xml
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kommer nog att köpa Goodyear Eagle F1 Assymetric 225/45 17" om ett tag till mitt as. Någon som har koll på dess livslängd/hållbarhet? Ska sitta på en 9-3 2,0T 1998.

Alternativt, tips till ovan nämnda droska?

Det gamla Goodyear F1 däcket med v mönster hade rätt fin styrrespons och bra grepp i vått väglag vad jag minns rätt. Det däcket har dock blivit ersatt numera så jag kan inte uttala mig om den nya generationen Goodyear F1.

Vill du ha ett sportigt däck och är beredd på att offra livslängd kan jag rekommendera Bridgestone S03. Stommen är väldigt styv vilket jag uppskattade. Fenomenalt grepp i väta och övriga förhållanden.

Har även kört på Michelin Pilot Sport. Inte samma grymma vägkänsla som ovan nämnda däck. Dock är livslängden bättre och däcket går tystare.

Till en standardbil hade jag nog satsat på ett däck med bra livslängd som går komfortabelt. Ett budgetdäck fungerar säkert rätt bra för de flesta. Man märker dock skillnad mellan däcken precis som man gör mellan mc-däck av olika fabrikat.

Däcktesterna är en bra vägledning, men ibland känns de inte helt opartiska. Gäller att läsa flera stycken Titta även på tirerack - särskilt kommentarerna från folk och vilken typ av bil de kör. Man får rätt snabbt en uppfattning om vilka egenskaper man prioriterar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vad jag vet ska man inte handla däck på däckonline iaf. Mycket gamla däck osv.

Hörsägen? Det är ju enkelt att kolla när man får däcken, skulle det visa sig att de är gamla så skickar man tillbaka men de skulle ju inte få kunder om de sålde gamla däck hela tiden. Och med den omsättningen de har så har jag svårt att tro att det är gamla däck överlag de skickar iväg.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Däcktesterna är en bra vägledning, men ibland känns de inte helt opartiska.
Jag brukar se efter vad Vi Bilägare och Teknikens Värld har testat. Har svårt att se att någon av dem skulle genomföra tester och publicera resultat som var ”opartiskt”. De mäter bromssträcka i vått och torrt, rullmotstånd, buller, grepp – varför skulle resultaten inte vara opartiska?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag brukar se efter vad Vi Bilägare och Teknikens Värld har testat. Har svårt att se att någon av dem skulle genomföra tester och publicera resultat som var ”opartiskt”. De mäter bromssträcka i vått och torrt, rullmotstånd, buller, grepp – varför skulle resultaten inte vara opartiska?

Jag har läst däcktester från Teknikens Värld, Auto Motor & Sport, Vi Bilägare och en rad engelska motortidningar i stort sett årligen. Sällan kommer man till samma slutsats vilket däck som ska koras som testvinnare. I slutändan är det testförarnas preferenser som avgör. I somliga fall kan man misstänka att man gjort ett visst val mot bakgrund av reklamintäkter till tidningen.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Vad jag vet ska man inte handla däck på däckonline iaf. Mycket gamla däck osv.
varför skulle det vara gamla däck där?
de verkar ju ha en ganska bra omsättning,har köpt både bil o hojdäck där o jag är nöjd.:)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Däckonline säljer färska däck.

Continental premium contact 2 är det däck som oftast hamnat i topp bland tester. Det minus som brukar delas ut är att det är dyrt och inte det däck som rullar lättast. Jag är nöjd med däcket så här långt! Hållbarheten kan jag inte uttala mig om ännu.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det gamla Goodyear F1 däcket med v mönster hade rätt fin styrrespons och bra grepp i vått väglag vad jag minns rätt. Det däcket har dock blivit ersatt numera så jag kan inte uttala mig om den nya generationen Goodyear F1.

Vill du ha ett sportigt däck och är beredd på att offra livslängd kan jag rekommendera Bridgestone S03. Stommen är väldigt styv vilket jag uppskattade. Fenomenalt grepp i väta och övriga förhållanden.

Har även kört på Michelin Pilot Sport. Inte samma grymma vägkänsla som ovan nämnda däck. Dock är livslängden bättre och däcket går tystare.

Till en standardbil hade jag nog satsat på ett däck med bra livslängd som går komfortabelt. Ett budgetdäck fungerar säkert rätt bra för de flesta. Man märker dock skillnad mellan däcken precis som man gör mellan mc-däck av olika fabrikat.

Däcktesterna är en bra vägledning, men ibland känns de inte helt opartiska. Gäller att läsa flera stycken Titta även på tirerack - särskilt kommentarerna från folk och vilken typ av bil de kör. Man får rätt snabbt en uppfattning om vilka egenskaper man prioriterar.

Bra info!

Jag är väl egentligen inte ute efter jättesportigt däck, utan kanske ett bra standarddäck med schysst livslängd som inte är såphala när det regnar. Aneldningen att jag kollade Eagle F1 var väl mest priset på däckonline...

Tips på ett bra standarddäck till bra pris (max 1200-1300 styck) med bra livslängd, fint rullmotstånd, tyst och bra grepp i 225/45-17 mottages tacksamt.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vi Bilägare rankar Continental och Nokian – inte Vredestein – som de bästa sommardäcken i vanliga familjebilsdimensioner. För övrigt vet jag inte om ett Vredestein någonsin har rankats som bäst i något svenskt test av sommardäck för vanliga bilar.

Men hörni - vad betyder ”XL” i fallet Nokian på bilden (som rankades som det bästa sommardäcket i Vi Bilägares test våren 2008)? :va

det ar alltsa i vi' bilagare' man hittar sanningen om vilka dack som ar bast? afan hade jag bara vetat det hade jag sluppit surfa genom halva interwebben for att leta info.. och varfor fragar du egentligen nar du redan vet allt?

det forsta man inser om man laser mer an ett test ar att omdome fran olika testare/tidningar for samma dack varierar kraftigt.

i inlagget jag svarade pa fragades det ju just om "prestanda dack" och i tester jag last (england - usa - tyskland) dar vredestien sessanta jamfors med dom stora markena rankas dom alltid i toppen

fortsatt sedan lasa genom nagra sportbilsforum sa inser du snart att folk i allmanhet rankar dom i topp

hade sjalv inte kopt dack pa manga ar sa la ner manag timmar pa att komma tlil den har slutsatsen

pris hade ingen betydelse in mitt slutliga beslut, men jag ser ingen anledning att betala bling-premium
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, när man som i den här tråden, ska köpa vardagsdäck till en familjebil.
Det är ju så, man måste noga överväga användningsområdet. Att fråga de så kallade "experterna" på gummiverkstäderna är helt uteslutet; man får bara rådet att köpa det som verkstaden har bäst avans på / har kvar i lager.

Är det en familjebil krävs knappast XL-däck i V-hastighetsklass. Givetvis gäller även det omvända; det är beklämmande att se prestandabilar rulla på taikongummi.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Däckonline säljer färska däck.

Continental premium contact 2 är det däck som oftast hamnat i topp bland tester. Det minus som brukar delas ut är att det är dyrt och inte det däck som rullar lättast. Jag är nöjd med däcket så här långt! Hållbarheten kan jag inte uttala mig om ännu.

Allt är ju relativt. Det dunlop framdäck jag köpte till mc'n i höstas var tillverkat -07. inte direkt färskt i min bok.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det är ju så, man måste noga överväga användningsområdet. Att fråga de så kallade "experterna" på gummiverkstäderna är helt uteslutet; man får bara rådet att köpa det som verkstaden har bäst avans på / har kvar i lager.

Är det en familjebil krävs knappast XL-däck i V-hastighetsklass. Givetvis gäller även det omvända; det är beklämmande att se prestandabilar rulla på taikongummi.

nej sjalvklart behover inte dacken klara 400km/h, men for egen del (kor bara runt med familjen i stort sett) kor jag hellre pa de dack som anses ha bast (sakrast) vagegenskaper, och det har jag blivit overtygad om (lurad?) att sk prestanda dack har
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
91 på bilden i första inlägget är belastningsindex. Brukar ofta ligga på 91 för dom dimensionerna. Nokian kör ofta med XL (Extra Load). Dom har belastningsindex 94 istället. Grejar en tyngre bil. Exakta sifror kommer jag inte ihåg men ett 91 däck ska greja en bil upp till en totalvikt på någonstans 2100-2200 kg.
H och V är hastighetsindex och betyder upp till 210 km/h resp up till 240 km/h.

Ska du ha däck til en familjebil så är dom flesta däcken av premiummärkena ganska likvärdiga och prisskillnaderna för likvärdiga däck är ganska små. Det som skiljer är i princip våtgreppet. Torrgreppet är skillnaderna för små för att du ska känna någon direkt skillnad.
däremot kan det vara skillnad i hur stabila stommarna är i sidled. Olika bilar är också olika stabila. Det som funkar på en bil behöver inte funka på en annan.

Jag provade att klämma på Pirelli P7 på min bil senast jag bytte och fick ytterst obehagliga vägegenskaper. Det blev sladdrig bakvagn och allmänt instabil väghållning. Ett hastigt filbyte på E4 så kändes det som att man skulle få sladd på torr asfalt. michelin Pilot Excalto2 går som tåget istället.
Men då är min bil tydligen väldigt känslig. Dom pådäckfirman var uppriktigt förvånande att bilen blev som den blev så jag fick byta igen utan någon extra kostnad.

Så jag tror personligen att vilket som helst av däcken funkar för dig om du inte har en bil som har toppfart över 210. Då måste du ha hastighetskod V för att det ska vara lagligt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top