Hjälp: Identifiering av förgasardel [1980 Honda CB650]

Kappy

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
1980, Honda CB650
Hej,

Har en 1980 Honda CB650 med till synes oändliga problem, den har stått hos en mekaniker i princip hela säsongen...

Han får inte riktigt tätt på mina förgasare (då de läcker ur flera av "overflow tube" spenarna på undersidan av förgasarna). Hans teori är nu att det inte blir tätt här (se bifogad bild där fingret pekar, då detta är där bensinflödet justeras mha flottören går ner.) Då vi har en ny nål, så skulle vi isåfall behöva ett nytt "säte" dvs motsvarande den mässingsfärgade delen vid fingret.

Frågan är, vad heter en sådan här del och vart kan man hitta en ersättning? Jag har svårt att hitta med mitt googlande, och min mekaniker verkar inte ha pejl heller...
 

Bifogat

  • Screenshot 2022-09-05 at 11.25.15.png
    Screenshot 2022-09-05 at 11.25.15.png
    3.3 MB · Visningar: 32

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Typ någonting sånt här du skulle behöva.
Carburator kit Honda 650
Finns massor på E-bay och Amazon.
Bara att Söka

1662373554119.png
 

Kappy

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
1980, Honda CB650
Yes, men är det en av de delar som är i det kitet? Kan du isåfall peka ut vilken? Mekanikern menar att den ej följer med ...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kika här på cmsnl.com om du kan identifiera delen. De har rätt bra sprängskisser på det mesta.

1662379104593.png

Dubbelkolla så att det är rätt modell/version på hojen innan du beställer något, jag valde bara en CB-modell på måfå.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
Hur kan random borr’s skärvinkel passa randoms nålventilspets? Känns som ett par planeter behöver stå i linje för att det här trixet ska funka. Många mässingssäten går ju att byta också, och o-ringen
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hur kan random borr’s skärvinkel passa randoms nålventilspets?
Tätningsytan är bara en tunn linje där det är kontakt mellan nål och säte. Så det ska inte vara samma vinkel på sätet och nålen. Men det kräver att man inte borrar snett och att man får jämn anliggning hela varvet runt. På antika förgasare med samma kona på nål och säte går det ibland att putsa med tandkräm som är ett milt slipmedel.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
Att det aldrig går att byta håller jag inte med om men metoden för renovering funkar säkert om man får till en jämn yta. Har dock hittills aldrig varit med om att det inte räcker att polera med en topz i skruvdragaren och lite tandkräm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att det aldrig går att byta håller jag inte med om men metoden för renovering funkar säkert om man får till en jämn yta. Har dock hittills aldrig varit med om att det inte räcker att polera med en topz i skruvdragaren och lite tandkräm.

På bilden längre upp där man ser nålsätet ser man att de är ett inpressat mässingsäte, de går inte byta utan att vålda lös det, men våld funkar ju visserligen :)
Jag har varit med om flera fall där de inte duger med slippasta och tops och de beror oftast på att nålen fått sig en slitring i spetsen. Då funkar de bra med fräsa ny tätyta istället för att köpa nya nålar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top