Hjälp inför husköp!

_teSSan_

Guest
Se till att besikta ALLT!

Du har som köpare allt ansvar för att besikta huset och hitta fel, hävda dolt fel brukar aldrig fungera i en tvist.
Med besiktning menar jag allt, även rör, el, ventilation ev skorstenar m.m. förutom själva byggdelen.

Se till att få inskrivet i kontraktet att huset ska besiktigas att att du har rätt att reglera köpesumman alt häva köpet.

Eftersom det är krypgrund ska du vara extra försiktig, det är en utsatt byggnadsdel.

Jag har hört att det är bra, för att det tydligen ska vara mindre risk för fukt i huset med krypgrund? :confused:


Din signatur känns inte direkt uppmuntrande... :gnissla
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Står där när alla rören drogs fram då? Har ägaren den? :va

Byggde nytt 90-91, och ritningar el, VA och byggnad fick jag från hustillverkaren. När bygglovet var klart, fick vi tiilbaka ritningarna. Där framgick: Datum och vem på bygnadskontoret som godkänd densamma.

Ja, husägaren har dem, så tillvida denne inte slarvat bort dem. Men du kan få kopior från byggnadsnämnden.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jag har hört att det är bra, för att det tydligen ska vara mindre risk för fukt i huset med krypgrund? :confused:
Din signatur känns inte direkt uppmuntrande... :gnissla

Tyvärr, det är tvärtom, ingen bygger med krypgrund pga av att det är en riskkonstruktion.
Sommarhalvårets fuktiga luft gör att mögel trivs extra bra i krypgrunder och att bara ventilera som man trodde förut fungerar inte.
Sök lite på nätet så får du fram en hel del "godis" bla http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3295452.ab?service=print

Min signatur?
Fast jag gillar ju projekt, det är mitt yrke så man kan lika gärna hålla på hemma med.
 

Gabor

Guest
Jag har hört att det är bra, för att det tydligen ska vara mindre risk för fukt i huset med krypgrund? :confused:


Din signatur känns inte direkt uppmuntrande... :gnissla

Ska du ha en opartisk besiktningsman, anlita ex ANTICIMEX. Nitiska som bara den. Värt varenda öre om man har tänkt sig att köpa fastigheten.
 

_teSSan_

Guest
Ska du ha en opartisk besiktningsman, anlita ex ANTICIMEX. Nitiska som bara den. Värt varenda öre om man har tänkt sig att köpa fastigheten.

Ja, jag har ju förstått att en besiktning är rätt så nödvändig om man är riktigt intresserad..

Vi får se på söndag hur det verkar. :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tyvärr, det är tvärtom, ingen bygger med krypgrund pga av att det är en riskkonstruktion.
Sommarhalvårets fuktiga luft gör att mögel trivs extra bra i krypgrunder och att bara ventilera som man trodde förut fungerar inte.
Sök lite på nätet så får du fram en hel del "godis" bla http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3295452.ab?service=print

Min signatur?
Fast jag gillar ju projekt, det är mitt yrke så man kan lika gärna hålla på hemma med.

Med vissa förbehåll kanske ska tilläggas? Det byggs fortfarande med krypgrund OCH det kan fungera bättre på olika platser i Sverige.
Vi har en sommarstuga som är byggd på 40-talet på en krypgrund och trots tidigare mögel i tak så finns inget i grund eller golv. Vanlig enkel ventilation.
Bygger man rätt även här så ska det fungera, men jag vet att du har på fötterna som är inom branschen men samtidigt så måste man kunna argumentera för de som fortfarande bygger med krypgrund. För det finns, min granne bygger med krypgrund bland annat.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
regga dig på byggahus.se och ställ frågan där visst sh i all ära men där får du svar på det mesta angående hus

Jag har hört att det är bra, för att det tydligen ska vara mindre risk för fukt i huset med krypgrund? :confused:


Din signatur känns inte direkt uppmuntrande... :gnissla

vanligt att folk får sätta extra ventilation och fläktar i krypgrunden så kryp under om det går och känn ska inte vara fuktigt om så är pruta eller köp annat hus
 
Last edited:

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Aniticimex har just publicerat en kort populärversion av en rapport om krypgrunder och fuktskador.

http://www.anticimex.se/fileobjects/5534_Anticimex_rapport_krypgrund_2008.pdf

Några korta tips om hur man förebygger och åtgärdar finns också med. Bättre att ha koll från början. Om man nu ska ha ett hus med krypgrund.


Japp århundradets smartaste reklamkupp från Anticimex sida. De säljer paket för krypgrunder för priser man inte trodde fanns. Det funkar ypperligt med en munters avfuktare som man fixar att installeras själv.

Krypgrund är ett bra och billigt sätt att bygga grund på i mina ögon. Kanske inte ute vid de fuktiga kusterna men inåt land blir det bra.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Japp århundradets smartaste reklamkupp från Anticimex sida. De säljer paket för krypgrunder för priser man inte trodde fanns. Det funkar ypperligt med en munters avfuktare som man fixar att installeras själv.

Krypgrund är ett bra och billigt sätt att bygga grund på i mina ögon. Kanske inte ute vid de fuktiga kusterna men inåt land blir det bra.
Man får väl vara kritisk och värdera informationen och inte gå på reklamknep. Det mesta funkar om man gör rätt från början, så också krypgrunder.

Det är ingen som tvingas anlita Anticimex, även om det tyvärr ofta blir så om man hämtar informationen därifrån.

Rapporten i övrigt är absolut värd att tittas på, för den är lätt att förstå. Andra rapporter är inte skrivna för oss vanliga dödliga.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Med vissa förbehåll kanske ska tilläggas? Det byggs fortfarande med krypgrund OCH det kan fungera bättre på olika platser i Sverige.
Vi har en sommarstuga som är byggd på 40-talet på en krypgrund och trots tidigare mögel i tak så finns inget i grund eller golv. Vanlig enkel ventilation.
Bygger man rätt även här så ska det fungera, men jag vet att du har på fötterna som är inom branschen men samtidigt så måste man kunna argumentera för de som fortfarande bygger med krypgrund. För det finns, min granne bygger med krypgrund bland annat.
Korrekt, men de flesta hustillverkare och större byggföretag bygger med platta på mark pga att krypgrunder är en riskkonstruktion.
Jag vet inte vad du menar med enkel ventilation, men att bara ha ventiler i krypgrunden är ingen bra lösning.
Sedan ska man inte jämföra sommarstuga med permanentboende även om det aldrig är bra med dålig innemiljö.

Japp århundradets smartaste reklamkupp från Anticimex sida. De säljer paket för krypgrunder för priser man inte trodde fanns. Det funkar ypperligt med en munters avfuktare som man fixar att installeras själv.

Krypgrund är ett bra och billigt sätt att bygga grund på i mina ögon. Kanske inte ute vid de fuktiga kusterna men inåt land blir det bra.

Fast det är inte så enkelt som folk tror att bara installera en avfuktare, det måste vara tät i grunden annars får avfuktaren jobba för hårt och det blir en dyr elräkning.
Tätning av en befintlig krypgrund är komplicerat.
Jag har tillräckligt med erfarenhet av krypgrunder för att aldrig köpa ett permanenthus med sådan konstruktion.

Man får väl vara kritisk och värdera informationen och inte gå på reklamknep. Det mesta funkar om man gör rätt från början, så också krypgrunder.

Det är ingen som tvingas anlita Anticimex, även om det tyvärr ofta blir så om man hämtar informationen därifrån.

Rapporten i övrigt är absolut värd att tittas på, för den är lätt att förstå. Andra rapporter är inte skrivna för oss vanliga dödliga.

Bra Yasha, du har fattat vad det går ut på!:tummenupp

Det här ett system som ska fungera http://www.klimatzonen.se/grunden.php
Tessan, Jag skulle se till att pruta in kostnaden för detta eller andra åtgärder i köpet.
 
Last edited:

_teSSan_

Guest
Igår var vi och tittade på huset, och vi var tre stycken som kröp ner i grunden och tittade, otroligt nog var där snustorrt! På "golvet" låg byggplast, och över den ett lager (ca 5cm) sand. "Taket" var klätt med nån sorts mörka blanka masonitskivor (?) som var helt torra. På skivorna syntes ca 2 cm runt rören till avlopp och tvättmaskin att där var mörkare fläckar, men skivorna var torra och hårda där också.

Ingen konstig lukt vare sig i huset, badrummet eller i grunden. Fast badrummet hade ju flera hål i väggarna efter tjejen som har borrat upp hyllorna, men badrummet hade vi ju ändå tänkt göra om..

Området där huset ligger består av sandjord, så vattnet rinner tydligen ner i marken av sig själv, utan att det behövs nån extrem dränering.. Sa mammas man som var med, och han kan en hel del om sånt där som jag inte förstår mig på..


Angårnde besiktningen så kan man väl anlita nån annan än Anticimex?
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Igår var vi och tittade på huset, och vi var tre stycken som kröp ner i grunden och tittade, otroligt nog var där snustorrt! På "golvet" låg byggplast, och över den ett lager (ca 5cm) sand. "Taket" var klätt med nån sorts mörka blanka masonitskivor (?) som var helt torra. På skivorna syntes ca 2 cm runt rören till avlopp och tvättmaskin att där var mörkare fläckar, men skivorna var torra och hårda där också.

..men badrummet hade vi ju ändå tänkt göra om..

Området där huset ligger består av sandjord...

Angårnde besiktningen så kan man väl anlita nån annan än Anticimex?
Bra att det ligger plast, den håller markfukten borta.
Att skivorna är mörka runt avloppsrören är ett litet varningtecken, det har runnit vatten efter dessa, om det är läckage eller kondens kan jag inte säga.

Kolla vid besiktningen att det inte finns fuktskador i badrummet. Det kan bli
omfattande rivning om det läkt genom alla borrhål.

Sandjord? Har dom mätt om det finns radon i huset?

Anticimex besiktar bara byggnadstekniskt inte ex el och vvs. Du kan anlita andra men det brukar inte finnas så många duktiga husbesiktningsmän som jobbar med privatpersoner.
Det är bara att ringa runt.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top