Ang. att hitta bra hojvägar kan jag tipsa om
http://www.bestbikingroads.com
Använde den en hel del när jag var nere i Spanien (Malaga) och körde hoj för ett par månader sedan. Finns även som app och det går att ladda ned rutterna i GPX format. I trakterna runt Malaga finns helt fantastiska hojvägar. Undvik att köra in i centrala Malaga om du kan - det är som att komma in i en kaotisk labyrint och det känns som att man aldrig skall hitta ut. GPS:en blev min räddning där. Om du nu ändå utgår från Malaga kan jag tipsa om att köra A7000 norrut via Colmenar.
Det finns oändligt många fina hojvägar i trakten. De flesta småvägar har bra asfalt och i princip ingen trafik. En riktigt höjdpunkt för mig var att köra vägen över bergspasset (CA-531) mellan Grazalema (strax norr om Ronda) och Zahara de la Sierra och sedan den större vägen (A-2300) längs sjön tillbaka igen. Vägen bjöd på serpentinvägar med fantastisk utsikt och sedan lite snabbare väg med härliga svepande kurvor. Sedan kan man fortsätta på A-397 ner mot Marbella. Just den vägen rekommenderar många och visst... den har fantastiska, sköna kurvor och fin utsikt när man kommer ner mot Marbella, men också väldigt mycket trafik, vilket förstör körupplevelsen en hel del. Nästa gång kommer jag inte välja den vägen.
Om du kör med mobilen som GPS, tänk på att den äter batteri väldigt snabbt. Man kan lätt ladda ur batteriet helt på ett par timmar, så en laddare till hojen är att rekommendera.
Ang. kontantkort vill jag höja ett varningens finger för Spanien i det avseendet. Visst har de kontantkort, men att köpa ett sådant var helt vansinnigt krångligt. Gav till slut upp efter att ha besökt ett tiotal butiker i stora shoppingcenter i Malaga, typ MediaMarkt, the Phone House, alla de större mobiloperatörernas egna butiker osv... Knappt någon förstod engelska, många sa att de inte sålde kontantkort, trots att de uppenbarligen gjorde det - de förstod nog bara inte. Sen skulle det kontrolleras pass, knappas på datorer i 20 minuter, ringas telefonsamtal för att aktivera kortet i ytterligare 20 minuter, innan man möttes av beskedet att det inte gick och man fick "komma tillbaka i eftermiddag". Det där upprepade sig i olika varianter och när jag väl hittade någon som faktiskt ville sälja ett kontantkort till mig visade det sig att det ar helt omöjligt att få tag på ett kontantkort med nano-sim (för exempelvis iPhone 6) och ännu mer omöjligt att få tag på en sim-kortsstans så man kunde fixa det själv.
Just avsaknaden av kontantkort ställde till det lite i min egen planering. Hade tänkt göra en del av ruttplaneringen på plats och även använda Google Maps längs vägen om det skulle behövas för att planera om, men nu fick jag hålla tillgodo med hotellets wifi. Ett par av hotellen jag bodde på hade så dålig Wi-Fi att det var i princip obrukbart. Där hade ett kontantkort varit guld värt.
Denna resa bokades ganska spontant och med kort varsel, så det fanns inte så mycket tid till planering innan, men nästa gång kommer jag göra betydligt mer ruttplanering hemifrån innan jag åker.