Hjälp Ingen gnista

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
suntrip skrev:
men jah har ju spänning på alla 4 kablarna till spolarna ? klart att det kommer att bli en gnista där ifall jag duttar med den, eller ska det inte vara 12v till ala kablarna????

Då menar du när du inte vevar på startmotorn antar jag...? Vad spänningen är på kablarna från tändboxen när du inte drar runt motorn är ganska ointressant. Det är ju när du vevar som det ska hända grejer, dvs. spänningen ska dyka vid rätt tillfälle så att du får gnista.

Visst är det "klart" att det kommer att bli gnista då, OM dina tändspolar är OK förstås. Men som sagt, spolarna är nog inte ditt problem.

EDIT: På min ZXR är det t.ex. alltid +12 från tändboxen på vänster tändspole, och 0 på den andra när jag vrider på tändningen. Det är med andra ord nåt slags startläge för just min tändbox.
 
Last edited:

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
PacMan skrev:
Då menar du när du inte vevar på startmotorn antar jag...? Vad spänningen är på kablarna från tändboxen när du inte drar runt motorn är ganska ointressant. Det är ju när du vevar som det ska hända grejer, dvs. spänningen ska dyka vid rätt tillfälle så att du får gnista.

Visst är det "klart" att det kommer att bli gnista då, OM dina tändspolar är OK förstås. Men som sagt, spolarna är nog inte ditt problem.

EDIT: På min ZXR är det t.ex. alltid +12 från tändboxen på vänster tändspole, och 0 på den andra när jag vrider på tändningen. Det är med andra ord nåt slags startläge för just min tändbox.

provade dutt grejen funkade kanon på båda spolarna, får väl leta mig bakåt kabelhärvan
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
suntrip skrev:
provade dutt grejen funkade kanon på båda spolarna, får väl leta mig bakåt kabelhärvan


Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
CayLe skrev:
Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va

Nej, det är mycket riktigt en pick-up-spole som håller koll på vevaxelns läge. Fördelare har jag faktiskt aldrig hört talas om på en hoj, men det kanske man hade på äldre 4T-hojar...?

Att ohma pickup-spolen är en bra och enkel grej att testa. Resistansen ska ligga inom ett visst område, som säkert står i mek-handboken.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
CayLe skrev:
Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va

Den ska mätasså fort jag hittar nåt riktvärde att gå efter, kabelbrott vid stödet kan vara en bra grej att kika på bara jag hittar kablarna, som sagt stödet och kontakter kablage till detta är borttaget av förra ägaren så mina misstankar är att det är någon sådan koppling som har gått illla :gnissla
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
suntrip skrev:
Den ska mätasså fort jag hittar nåt riktvärde att gå efter, kabelbrott vid stödet kan vara en bra grej att kika på bara jag hittar kablarna, som sagt stödet och kontakter kablage till detta är borttaget av förra ägaren så mina misstankar är att det är någon sådan koppling som har gått illla :gnissla

Du kan ju alltid kolla om det är avbrott i spolen, för då har du ju antaligen felet där.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du kan få ett riktvärde här:
375-565 Ohm ska det vara på J,K,L och M- modellerna av ZXR 750, och jag skulle inte bli förvånad om det gäller för ZX7R också.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
suntrip skrev:
Nu kom man in från garaget 443 Ohm så där verkar det också vara rätt.
Sitter nu och försöker bli klokare på elschemat :va

Känns som jag måstefrilägga alla kablar "eltejpade"
Hade ett skumt elfel på en hoj i sommras.. Fick gnista när jag tog lös kabeln till givaren för neutrallampan och jordade den i ramen! Givaren sitter i närheten av växelspaken..
 

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Allt sålt
Mitt tips.
Antar att du har någon slags CDI enhet på hojen, mät i kontakthuset på den så att du har jord på dom stift som vill ha det o 12V på dom som vill ha det.
Om du har kablar som går till en larmhärva kolla upp dom.
En standard CDI tillåter inte gnista om statusen inte är rätt på larmkablarna.
En kitbox skiter (vanligt) i det o kör ändå.

Bara o kämpa på.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
suntrip skrev:
SKa kika på detta ikväll återkommer med info så fort jag vet

Det tippset jag gav dig är en aningen långsökt! men ett mer seriöst tipps är att skruva lös kåpan till statorn = premiärspolen.Om det nu är en liten kåpa över statorn? kolla om drivspolen till cdiboxen ser ok ut, får ej se bränd ut! lukta på den :lol den spolen brukar vara olik de andra spolarna som är till lyset.. Om denna är bränd är det kortis någonstans. och bör omlindas, det fixar närmaste motorlindningsfirma!! Obs , troligast oljefyllt utrymme där statorn är! lägg cyckeln på sidan vid löstagning! Vet ej din mekerfarenhet? därav allt förklarande.
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
hmm

Boost 2 skrev:
Det tippset jag gav dig är en aningen långsökt! men ett mer seriöst tipps är att skruva lös kåpan till statorn = premiärspolen.Om det nu är en liten kåpa över statorn? kolla om drivspolen till cdiboxen ser ok ut, får ej se bränd ut! lukta på den :lol den spolen brukar vara olik de andra spolarna som är till lyset.. Om denna är bränd är det kortis någonstans. och bör omlindas, det fixar närmaste motorlindningsfirma!! Obs , troligast oljefyllt utrymme där statorn är! lägg cyckeln på sidan vid löstagning! Vet ej din mekerfarenhet? därav allt förklarande.



Premiärspole? Primärspole? Ligger statorlindningen i oljebad?
Har inte så mycket erfarenhet av att skruva med hojar så det skulle va kul om nån kunde posta bilder på hur sånt ser ut i verkligheten.

Mitt tips om du skall felsöka något är att ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. Är inte helt ovanligt att det har skavts av höljet på ngon ledare så den jordar i blocket. Sedan kan du kontrollera om det är öppen krets eller sluten krets för brytare på exempelvis stöd, samt i tändningslås.

Bästa hälsningar Alex Holmberg, novis
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
alexholm skrev:
Premiärspole? Primärspole? Ligger statorlindningen i oljebad?
Har inte så mycket erfarenhet av att skruva med hojar så det skulle va kul om nån kunde posta bilder på hur sånt ser ut i verkligheten.

Mitt tips om du skall felsöka något är att ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. Är inte helt ovanligt att det har skavts av höljet på ngon ledare så den jordar i blocket. Sedan kan du kontrollera om det är öppen krets eller sluten krets för brytare på exempelvis stöd, samt i tändningslås.

Bästa hälsningar Alex Holmberg, novis

Rev runt lite i kablarna för brytar stöd, samt i tändningslås eftersom både brytare och tändningslås är bortplockat så är det lite detektiv arbete att hitta rätt kablage, om jag nu har hittat rätt kablar grön/vit dessa har man kopplat ihop och jordat så det borde vara rätt det.
Finns det fler brytare tror mig ha läst nåt om både neutrallampa och kopplingshantag?

Men om det skulle vara nåt med neutral läge osv borde väl inte startmotorn gå?

ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. hmm nu känns det lite klurigt vart sitter den eller vad heter det på engelska :va
Du menar inte pick-up-spole ?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
suntrip skrev:
Rev runt lite i kablarna för brytar stöd, samt i tändningslås eftersom både brytare och tändningslås är bortplockat så är det lite detektiv arbete att hitta rätt kablage, om jag nu har hittat rätt kablar grön/vit dessa har man kopplat ihop och jordat så det borde vara rätt det.
Finns det fler brytare tror mig ha läst nåt om både neutrallampa och kopplingshantag?

Men om det skulle vara nåt med neutral läge osv borde väl inte startmotorn gå?

ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. hmm nu känns det lite klurigt vart sitter den eller vad heter det på engelska :va
Du menar inte pick-up-spole ?
Låter som du måste köpa/låna en verktashandbok! så du kan mäta dig fram till problemet. besparar mycket onödigt skruvande/funderande!!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top