Hjälp Kawasaki ZX9R -95

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Har hittat en ganska bra Kawasaki ZX9R -95 som gått cirka 3000 mil. Vad bör man tänka på när man köper en sådan här hoj?

Enligt ägaren så har den inga defekter alls.

Finns det några svagheter hos den här hojen som man bör akta sig för? Tror att det nämligen blir ett köp, fast först måste jag få åtminstone veta lite om hojen innan jag köper den.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:
Hejsan!

Har hittat en ganska bra Kawasaki ZX9R -95 som gått cirka 3000 mil. Vad bör man tänka på när man köper en sådan här hoj?

Finns det några svagheter hos den här hojen som man bör akta sig för? Tror att det nämligen blir ett köp, fast först måste jag få åtminstone veta lite om hojen innan jag köper den.

är det ingen som kan något eller?

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Kolla efter läckande vattenpump och klonkande växellåda. Klonkar gör ju mer eller mindre alla lådor men det kanske iofs blir svårt att provköra nu mitt i vintern. Annars är det väl de vanliga sakerna.

Är alla fall samma modell som jag har och jag är nöjd! :tummenupp
Hoppas det blir ett köp!

God jul till er alla! :tomten

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det kom en ordentlig uppdatering något år på 90-talet och att på tidiga Zx9r sjönk fodrena så topplockspackningen gick sönder oavbrutet,men dom exemplaren som rullar i dag bör ju iofs ha detta tillrättat.

Annars skulle man ju kunna testa sökfunktionen.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Långa farbron skrev:
Det kom en ordentlig uppdatering något år på 90-talet och att på tidiga Zx9r sjönk fodrena så topplockspackningen gick sönder oavbrutet,men dom exemplaren som rullar i dag bör ju iofs ha detta tillrättat.

Annars skulle man ju kunna testa sökfunktionen.

Jo, jag har sökt ordentligt, alla trådar och endast hittat det där med att cylinderfordrena sjunker.

Det här exemplaret är en 95:a, med cirka 3000 mil på mätaren. Så jag bör inte oroa mig för något sånt skit?

Hur är det med prestandan på en sådan? Kan NOLL om den här hojen, men jag fick upp ögonen för den idag när jag såg annonsen.

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Letar
Köpte en zxrr-95 i september iofs med en motor å låda som bara hade gått 500 mil men mätaren står på 6000 mil....kan bara säga utan att vara mekanisk kunig men vilken hoj helt underbar att köra...sitter bättre än vad jag gör hemma i soffan....återstår dock ett problem för mig å det är att få tanten till att åka men å andra sidan så står ju flickorna på rad för att få åka med så sällskap har man ju alltid när man är ute å åker :)
Men annars är det väl som någon sa här innan kolla alla dom vanliga sakerna som du kollar på vilken annan hoj som helst.....

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
H4 skrev:
Jo, jag har sökt ordentligt, alla trådar och endast hittat det där med att cylinderfordrena sjunker.

Det här exemplaret är en 95:a, med cirka 3000 mil på mätaren. Så jag bör inte oroa mig för något sånt skit?

Hur är det med prestandan på en sådan? Kan NOLL om den här hojen, men jag fick upp ögonen för den idag när jag såg annonsen.

Vet inte vilka årsmodeller det gäller,mer än att det var dom tidiga.

Kawa brukar ha täta ventiljusteringsintervaller =dyrt

Den är som jag har förståt det en blandning mellan touring och sport ,mer än sport.

Har aldrig ägt någon ,bara provkört en för ett par år sedan.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Långa farbron skrev:

Den är som jag har förståt det en blandning mellan touring och sport ,mer än sport.

Ska ta och ringa imorgon, ska fråga om dessa ventiljusteringar. Om vattenpumpen läcker, eller om växellådan klonkar så får vi se.

Om allt är som det ska vara, så blir det ett köp.

Annars kan man lära sig hur man justerar ventilerna här, pappa kan meka. Även om topplockspackningen skulle i värsta fall brinna upp så kan han fixa dit en ny. Bara att leta lite reservdelar nu för att se hur det ligger till.

Last edited:

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Långa farbron skrev:

Vetiljustering var 1200:e mil.
Den ordentliga uppdateringen va -98:eek:rna då bl a så bantade man bort 35 kilo till den modellen

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Fick nyss reda på att topplockspackningen är bytt, toppen är även LITE planad. Frågade om ventiljusteringarna så ska vi se när senaste justeringen ägde rum.

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
H4 skrev:
Hejsan!

Hur mycket får du ge för den?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
gonzo skrev:
Hur mycket får du ge för den?

30 papp. Men nu har jag blivit lite avtänd på den hojen efter att ha tänkt igenom noga. Topplockspackningen lär gå igen. Jag gillar ZXR 750:in mer till utseendet och de har ju inga problem med sina motorer. Mindre krut, men det spelar ingen roll. Det är trots allt min första tunga hoj.

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Tror inte du behöver vara så rädd för den... Köpte min i somras och den har gått kanon! Som sagt ventiljustering 1200mil, men relativt enkel att göra om man inte har tummen mitt i handen! Gillar min skarpt och dom går kanon! =)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Någon som vet hur det är med ZXR 750 91-92 med ventiljusteringarna?

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
H4 skrev:
Någon som vet hur det är med ZXR 750 91-92 med ventiljusteringarna?
Nä,men det är inte så svårt o mäta upp själv.Jobbigast är att det är så mycket skit i vägen.Du har inte funderat på en 98a zx6r istället.Fina cyklar tycker iaf jag.God Jul på dej o alla andra här inne. :tomten

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Per Fireblade skrev:
Nä,men det är inte så svårt o mäta upp själv.Jobbigast är att det är så mycket skit i vägen.Du har inte funderat på en 98a zx6r istället.Fina cyklar tycker iaf jag.God Jul på dej o alla andra här inne. :tomten

God jul på dig också!

Nä, har inte tillräckligt med pengar just nu för en sådan.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha