Jag vill minnas att man kunde via vv.se få upplysning om det föreligger en kretdit bunden till ett fordon. Fordonsupplysningen ligger väl numera under transportstyrelsens ansvar. Länk
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
För övrigt tycker jag du ska vara skeptisk till att lita för mycket på den säljande parten. Kolla av vad hojen skulle kosta i rent köp (som om den var utan kredtit). Ponerar som exempel att hans hoj är värd 70k. Krediten som är kvar ligger på 30k. DU (!!) betalar in 30k till den bank som äger krediten och resten får killen i näven. Detta kan du göra simpelt på banken och han kan få se kvittot på inbetalad summa till den bank som äger krediten. Resten ger du han i näven och alla är nöjda.
Men det finns en hake. Of coruse. Hans kredit är säkert ett annutitetslån och det innebär att banken kommer räkna fram räntan till sista förfallodatum på hela krediten och den summan kommer du få betala = Räntan + kapitalbeloppet. Ponera att han har krediten på 60 månader och averkat kanske 14månader. Resten kan du räkna ut själv.
Hade jag varit dig skulle jag "tvinga" han att lösa skulden så han äger hojen utan kredit. Eller att ni räknar fram den totala kreditkostnaden inkl räntan som är idag (räntan kan stiga och sjunka som du vet) och därefter får ni fram de faktiska beloppet som hojen är skuldbelagd med. Märk väl att de faktiska beloppet på skulden inte behöver vara detsamma som marknadsvärdet på hojen.
Din bank kan ge dig mer upplysning om mina förklaringar är för luddiga. Jag är överlag förbaskad negativt inställd till att ta över nån annans kredit. Skulle jag mot förmodan göra det så skulle jag ta ett vanligt banklån med rak amortering istället för ett annuitetslån som är rena ocker min värld och du som kund kommer att få betala flera tusen mer i räntekonstnader oavsett om du kan/vill lösa lånet i förtid. Plus det här strulet vid försäljning som du står inför nu med din säljare.
Jag hade en kompis som köpte en bil av en privat säljare. Han lovade o betydarade att alla skulder var betalade på bilen och att inga skulder (kredit) fanns på bilen. Jo tjena. 2v senare efter ägarbytet kom ett brev från banken om skuld på fordonet och en betalningsuppmaning på hela restbeloppet. Ska tilläggas att detta var i början av 90-talet då krediter på bilar lägre värden inte var så vanligt. Blev en förbannat dyr skitbil kan jag säga.
Det sista jag skulle göra är att ge säljaren marknadsvärdet i kronor för fordonet med löfte om att han ska betala in kreditskulden. Skulle inte tro det. Och det handlar inte om att misstro mäniskor. Handlar om att jag enbart litar på en enda person, mig själv. Naivitet kommer man ingenstans med här i livet.
Lycka till hur du än gör.