Hjälp kring mc-köp

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Hallå!

Har idag tittat på en hoj jag tänkt byta min mot, men när jag slår på reg.nr på vägverket står det under upplysning "kredit".
Hur fungerar överlåtelsen av hojen om den är ett kreditköp? Vad bör jag tänka på vid det här läget?

/andreas

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Krediten hör ihop med hojen. Byter ni rakt av utan fixa med krediten blir du betalskyldig för beloppet som hojen är belånad till!

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
riktigt så funkar det inte!
för det första så går det inte att göra ett ägarbyte innan lånet är löst!
så för att du ska känna dig riktigt lugn gör som jag brukar göra kolla på hojen och om ni kommer överens så åker ni tillsamans till banken där han löser lånet för dina pengar och behåller ev överstående slantar!
på så vis är ju du helt säker och han oxå,
sen skickar ni in ägarbytes lappen ihop eller motsvarande, för när ni är på banken och löser lånet så försvinner kredit spärren direkt och ägarbytet går igenom!
mvh markus

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Han ska ju byta hojen mot sin egen. Då blir det ju dumt att lösa lånet med sina pengar...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Försäkring!!!!!!

Glöm inte heller bort att DU som ny ägare måste ha en TRAFIKFÖRSÄKRING på
hojen från SAMMA DATUM som ni skriver som ÄGARBYTESDATUM.

OM ni STÄLLER AV den samtidigt så MÅSTE den vara FÖRSÄKRAD fram tills
det inskickade pappret scannas in i TS dator, räkna med en vecka så är ni säkra.

KentW

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Glöm inte heller bort att DU som ny ägare måste ha en TRAFIKFÖRSÄKRING på
hojen från SAMMA DATUM som ni skriver som ÄGARBYTESDATUM.

OM ni STÄLLER AV den samtidigt så MÅSTE den vara FÖRSÄKRAD fram tills
det inskickade pappret scannas in i TS dator, räkna med en vecka så är ni säkra.

KentW
Det är helt rubbat det där, att ibland räknas det skrivna datumet på lappen, och ibland räknas datumet när dom behagar scanna lappen :huvet

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Du kan vist köpa och få ägarbyte på en kreditbelagd hoj! Det jorde jag i oktober! Fick ett ägarpapper med upplysning om kreditbelagt fordon i mitt namn tråts att förra ägaren hade krediten och inte jag! Sedan löste säljaren lånet och 2veckor senare fick jag nya ägarpapper där kreditnoteringen var borttagen!
Men om säljaren inte löser lånet och slutar att betala så kan du bli betalningsskyldig alt att de tar hojen!

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
riktigt så funkar det inte!
för det första så går det inte att göra ett ägarbyte innan lånet är löst!
så för att du ska känna dig riktigt lugn gör som jag brukar göra kolla på hojen och om ni kommer överens så åker ni tillsamans till banken där han löser lånet för dina pengar och behåller ev överstående slantar!
på så vis är ju du helt säker och han oxå,
sen skickar ni in ägarbytes lappen ihop eller motsvarande, för när ni är på banken och löser lånet så försvinner kredit spärren direkt och ägarbytet går igenom!
mvh markus
En bekant råkade ut för det vid ett bilköp. Kollade inte upp sånt innan och det slutade med att han fick pröjsa resterande lån på bilen själv.... men det kan ju ha ändrats. Vad vet jag!??! :tummenupp i så fall!

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Fan det låter ju as jobbigt det här. Jag ska byta bort min hoj mot en annan nu under veckan hoppas han inte har nått lån på den hojen!
Det räcker att skicka reg nr i ett sms till vägverket så får man reda på om det är kriditköp va?
Med kreditköp så menas det väl att man har tagit lån på hojen? Min hoj har jag lånat till men jag tog ett vanligt (enkla lånet) på seb. Så då är det ju inte kopplat till hojen.
Utan man måste ta lån genom handlaren va ifall krediten skall var kopplad till hojen?

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Jag vill minnas att man kunde via vv.se få upplysning om det föreligger en kretdit bunden till ett fordon. Fordonsupplysningen ligger väl numera under transportstyrelsens ansvar. Länk https://www21.vv.se/fordonsfraga/

För övrigt tycker jag du ska vara skeptisk till att lita för mycket på den säljande parten. Kolla av vad hojen skulle kosta i rent köp (som om den var utan kredtit). Ponerar som exempel att hans hoj är värd 70k. Krediten som är kvar ligger på 30k. DU (!!) betalar in 30k till den bank som äger krediten och resten får killen i näven. Detta kan du göra simpelt på banken och han kan få se kvittot på inbetalad summa till den bank som äger krediten. Resten ger du han i näven och alla är nöjda.

Men det finns en hake. Of coruse. Hans kredit är säkert ett annutitetslån och det innebär att banken kommer räkna fram räntan till sista förfallodatum på hela krediten och den summan kommer du få betala = Räntan + kapitalbeloppet. Ponera att han har krediten på 60 månader och averkat kanske 14månader. Resten kan du räkna ut själv.

Hade jag varit dig skulle jag "tvinga" han att lösa skulden så han äger hojen utan kredit. Eller att ni räknar fram den totala kreditkostnaden inkl räntan som är idag (räntan kan stiga och sjunka som du vet) och därefter får ni fram de faktiska beloppet som hojen är skuldbelagd med. Märk väl att de faktiska beloppet på skulden inte behöver vara detsamma som marknadsvärdet på hojen.

Din bank kan ge dig mer upplysning om mina förklaringar är för luddiga. Jag är överlag förbaskad negativt inställd till att ta över nån annans kredit. Skulle jag mot förmodan göra det så skulle jag ta ett vanligt banklån med rak amortering istället för ett annuitetslån som är rena ocker min värld och du som kund kommer att få betala flera tusen mer i räntekonstnader oavsett om du kan/vill lösa lånet i förtid. Plus det här strulet vid försäljning som du står inför nu med din säljare.

Jag hade en kompis som köpte en bil av en privat säljare. Han lovade o betydarade att alla skulder var betalade på bilen och att inga skulder (kredit) fanns på bilen. Jo tjena. 2v senare efter ägarbytet kom ett brev från banken om skuld på fordonet och en betalningsuppmaning på hela restbeloppet. Ska tilläggas att detta var i början av 90-talet då krediter på bilar lägre värden inte var så vanligt. Blev en förbannat dyr skitbil kan jag säga.

Det sista jag skulle göra är att ge säljaren marknadsvärdet i kronor för fordonet med löfte om att han ska betala in kreditskulden. Skulle inte tro det. Och det handlar inte om att misstro mäniskor. Handlar om att jag enbart litar på en enda person, mig själv. Naivitet kommer man ingenstans med här i livet.

Lycka till hur du än gör.

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Vägverket tillåter inte att ett ägarbyte görs när status är 'kredit'.
Lånet måste lösas, sen är det ca 1-2veckor tills spärren är borta.

Så säg åt ägaren eller affären att lösa lånet på hojen.

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Tur att jag tog ett vanligt banklån på min hoj =)
Klurigt när man ska byta hoj mot hoj. Och den andre kanske inte har 70000 i näven till att lösa sitt lån. Då får ju den personen ta ett vanligt lån till att lösa lånet på hojen så att den blir skuldfri och säljbar...vilket strul..

Detta står på transportstyrelsen hemsida:

Avbetalningsköp
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.

Av detta att döma så verkar det vist som ett ägarbyte kan göras fast fordonet är krediterat.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Tur att jag tog ett vanligt banklån på min hoj =)
Klurigt när man ska byta hoj mot hoj. Och den andre kanske inte har 70000 i näven till att lösa sitt lån. Då får ju den personen ta ett vanligt lån till att lösa lånet på hojen så att den blir skuldfri och säljbar...vilket strul..

Detta står på transportstyrelsen hemsida:

Avbetalningsköp
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.

Av detta att döma så verkar det vist som ett ägarbyte kan göras fast fordonet är krediterat.

Inget konstigt alls, finns det en kredit bunden till fordonet så vet transportstyrelsen om det (slå en signal till kundtjänsten så kollar dom det och kan svara på ev frågor kring det).
Affären gör du och säljaren upp på banken så att lånet blir löst direkt, bankpersonalen har garanterat erfarenhet av detta.

Är det så att du ska göra en bytesaffär med din hoj så måste helt enkelt säljaren ta ett blanco-lån för att lösa skulden på hojen först, det går inte att flytta hans nuvarande kredit till en annan hoj.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Vägverket tillåter inte att ett ägarbyte görs när status är 'kredit'.
Lånet måste lösas, sen är det ca 1-2veckor tills spärren är borta.

Så säg åt ägaren eller affären att lösa lånet på hojen.

Finns ju massor med folk som hamnat i den sitsen, att dom köpt en bil som förra ägaren haft kredit på. Slutar han sen att betala så är det du som äger bilen som får betala pga av att det är bilen som ligger som säkerhet.

Köpte nämligen själv min bil så för 1 år sen, och då var jag jävligt noga med att kolla att allt var betalt. Som tur var känner jag min bankman bra så han kollade upp så den var betald innan jag åkte. Det funkar nog inte med vilken bankman som helt då dom har tystnadsplikt och får inte nämna vad andra har på kontot eller vad dom har gjort för inbetalningar.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag går in och lånar denna tråd..........

Jag ska åka och köpa en hoj i helgen, det är kredit på hojen och köparen
tyckte vi skulle åka till butiken där han köpt hojen och lösa krediten, det skulle inte vara några större problem enligt honom.

Frågan är om man kan göra detta hos en handlare eller om man måste göra detta på en bank. Ska kolla vilket finnansbolag det gäller så kanske man kan kolla med dom vad som gäller. ???

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...