Hjälp, Kylarfläkt funkar inte!!

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Någon som kan hjälpa mig angående kylarfläktarna som inte fungerar på min Mille. Märkte idag när jag var ute å körde att när jag stod still vandrade tempmätarn uppåt men kylarfläktarna startade inte. Jag e ingen mekaniker så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa zx6r
blev den tillräckligt varm då motorn? kom mätarnålen upp i det läget där fläckten brukade starta? fläckten ska ju inte börja snurra förrän vid 100 grader eller nått sånt

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Tempmätarn e ju digital på den och förra sommarn så låg tempen på 75 grader konstant men idag så gick den upp tiil 95 grader när man stod still.

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa zx6r
jag hade problem med min precis och då hjälpte Fnp mig. om du har kollat alla säkringar och kablar etc så kan du ju prova att dra ström direkt från batteriet till fläckten och kolla om den går igång då

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Jag tror inte fläktarna e sönder för jag har 2. Vad e det dom styr dom, det måste väl vara en givare som kanske e sönder!?
Om jag gör som du säger å tar ström från batteriet så kommer fläkten å gå hela tiden, el. menade du att jag bara skulle kolla om det e fläktarna som e sönder? (det blev lite rörigt)

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Men vad e det för fel då eftersom den stod på 75-76 grader förra året, ökas gradantalet varje år el. Det måste ha hänt nåt iaf. Vad e det tempen mäter för nåt??

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det skulle va helt otroligt om båda fläktarna lägger av samtidigt.

Kolla först att inte är det relä som styr fläktarna som krånglar.
Kan ha blivit utfällningar på polerna när cykeln stått i vinter.
Ta loss relät, gör ren polerna och sätt tillbaka, prova.

Annars om inte detta hjälper får du kolla givaren till fläkten.
Sitter vanligtvis i kylaren.
Koppla förbi den och om fläkten då går i gång så har du hittat orsaken.

När sånt här händer efter en längre tids förvaring så är det oftast kontakt fel och inte mekaninska fel typ kabelbrott.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Vid vilken temp startade dom förr? Som sagt bör ju inte fläkten starta förräns 104-110 grader. Har du bara kommit upp till 95 är det ju lugnt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tollbert skrev:
Tempmätarn e ju digital på den och förra sommarn så låg tempen på 75 grader konstant men idag så gick den upp tiil 95 grader när man stod still.

Du har nog inget att oroa dig för, Fläktarna brukar inte start förrens tempen kommer upp runt 102 + grader.

Som en annan skrev i Tråden här, att R 1 brukar start runt 104 grade eller nå dyl.

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
r1666 skrev:
säkert en säkring :)
Jag fattar ingenting nu!! Säkringar har jag kollat å dom e hela.
Vad e det för för temp den mäter, vatten,olja,motor?(skratta på för jag e ingen mek). Om den går över dom 75grader som den stod på förra året så e nåt galet men ingen fara för motor!! Har jag fattat rätt??

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
VET du att fläktarna startade förra året vid x grader och dom inte
startar vid den temp i år ? Eller ser du bara en högre temp på mätaren i år ?

Kanske termostaten krånglar o ger högre vattentemp nu.
Eller dåligt m kylvatten och/eller luft i systemet.
/u

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har ingen reagerat på att killen inte har fått en hägre temp än 75 grader förra sommaren? i minsta bilkö så står min mätare på 108 grader på sommaren. hur kör du pojk...

Låt hojen stå och kolla vad som händer när den kommer upp i 100+ grader, startar fläkten så är allt ok, gör den inte det så är den det inte.

:fakta

//jaG

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Min GSXR gick upp i 106 grader igår när jag fick stå vid rödljus och vänta,och då var det inte sommarvärme direkt.Då var det precis så att fläkten startade.På landsväg låg den på ca 75 grader

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Zeb_Macahan skrev:
Har ingen reagerat på att killen inte har fått en hägre temp än 75 grader förra sommaren? i minsta bilkö så står min mätare på 108 grader på sommaren. hur kör du pojk...

Låt hojen stå och kolla vad som händer när den kommer upp i 100+ grader, startar fläkten så är allt ok, gör den inte det så är den det inte.

:fakta

//jaG
Jag tar det lugnt å stillsamt i trafiken så du vet....
Nu tänker jag göra som du säger å låta den stå å bli varm och om nu inte fläktarna går igång, när bör jag stänga av??
Kan de va så att jag kör för mesigt me den el.!!??

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Enligt manualen ska man stänga av motorn om tempen uppgår till 115-120 grader C.

Om jag inte minns fel ( och det kan jag göra ... ) så brular väl inte fläkten gå igång förrän man är uppe i över 90 grader? I huvudet dyker 96 grader upp men jag är inte säker på det ... det kan vara något annat jag tänker på :)

Highpipe74

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia 1000 Falco
Tjena
På min Falco skall kylfläktarna starta vid 95 grader, säkert samma på din Mille eftersom det är nästan samma motor.
Skulle tro att din tempgivare är trasig, minns tyvärr inte exakt var den sitter men jag kan kolla imorrn. Den var nog på väg att paja redan förra året eftersom du säger att den låg konstant på 75 grader, min går ganska fort upp till 95 grader när man står stilla.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kolla tempgivaren/mätaren bra ide !!! Ta loss den, koppla in den
m längre sladdar (minst 2) och lägg den i kokande vatten.
Bör visa 100 grader då.
/u

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Precis efter 95 drar fläktarna igång, polarens mille gjorde precis samma sak.

Om dom inte startat vid 96 grader är det nåt fel.

Är rätt 100 på att de mätar tempen på kylarvattnet.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras