Hjälp, matteproblem.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
På tex, f(x) = 4x-x^2

Först bröt jag ut X vilket gav:

X(4-X)

Sen gör jag x1 till 0 och x2 till 4 vilket i båda fallen för svaret på ekvationen till 0.

Eftersom jag nu har 0 och 4 så ska symmetrilinjen ligga mellan dessa så 0+4 / 2 = 2
Symmetrilinjen, X=2

Sådär gjorde jag och det blev rätt.

Men f(x)=x^2-9
Bryter ut x
x(x-9)
x1 = 0
x2=9

0+9 / 2 = 4,5

X=4,5

Men facit vill få det till X=0
Den förstod jag inte!

HUr ska jag göra och vad gjorde jag fel?

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Felet ligger i x^2-9
Du tolkar det förmodligen som x^2-9X
x^2-9=0
(x-3)^2=0
osv, kan jag tänka mig.
Kolla grafräknaren så ser du att symmetrilinjen går genom x=0. Brukar jag göra när jag är osäker på hur grafen ser ut.

Jorrd skrev:
Men f(x)=x^2-9
Bryter ut x
x(x-9)
x1 = 0
x2=9

0+9 / 2 = 4,5

X=4,5

Men facit vill få det till X=0
Den förstod jag inte!

HUr ska jag göra och vad gjorde jag fel?

Last edited:

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Chiefen skrev:
Felet ligger i x^2-9
Du tolkar det förmodligen som x^2-9X

Kollade upp likadana uppgifter som jag också haft fel på, hade misstolkat precis som du skrev.
Men hur ska jag göra för att lösa den? :confused: :3freak

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Blir lite konfunderad själv
x^2-9=0
x^2=9
x=+/-rot 9
x=3

Frågan är varför nollställena blir -3 och +3. Om jag lyckas klura ut varför talar jag om det för -3:0 och +3:0 ger ju en symmetrilinje i x=0
Fan o jag som har prov om sånt här imorgon,.....hhäh

EDIT:
Jag får det nämligen till
X1=3-0
X2=3+0
och båda dessa ger ju +3 och inte -3 & +3
Mysko..måste fundera lite till.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Chiefen skrev:
Blir lite konfunderad själv
x^2-9=0
x^2=9
x=+/-rot 9
x=3

Frågan är varför nollställena blir -3 och +3. Om jag lyckas klura ut varför talar jag om det för -3:0 och +3:0 ger ju en symmetrilinje i x=0
Fan o jag som har prov om sånt här imorgon,.....hhäh

EDIT:
Jag får det nämligen till
X1=3-0
X2=3+0
och båda dessa ger ju +3 och inte -3 & +3
Mysko..måste fundera lite till.

Hittade detta i min bok precis: "Symmetrilinjen går genom parabelns vertex som är en maximi eller minimipunkt på grafen. Om X-term saknas som i y=x^2+5 är Y axeln symmetrilinje.

Går tillbaka till uppgiften som var: x=x^2-9
Bryter ut X vilket ger

x(x-9)

X=0
x=9

Y=0

Så borde det vara iallafall.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jorrd skrev:
Hittade detta i min bok precis: "Symmetrilinjen går genom parabelns vertex som är en maximi eller minimipunkt på grafen. Om X-term saknas som i y=x^2+5 är Y axeln symmetrilinje.

Bryter ut X vilket ger

x(x-9)

X=0
x=9

Y=0

Nej.
Du kan inte bryta ut x från funktionen f(x)=x^2-9. Ej heller till (x-3)^2 som någon sa. Det du kan göra är att bryta ner den enligt distributiva lagen till f(x)=(x+3)*(x-3) och ekvationen (x+3)*(x-3)=0 har då lösningarna x1=3 och x2=-3

Edit: ett annat sätt att se på saken är att betrakta f(x)=x^2-9
x^2-9=0
x^2=9
x=+-sqrt(9)
x1=+3
x2=-3

Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Ja,nästan. Nollställena är inte x=0, x=9.
Men det där med att om x-term saknas så går symmetrilinjen genom parabelns vortex dvx y0=x0 köper jag direkt :)

Jorrd skrev:

Bryter ut X vilket ger

x(x-9)

X=0
x=9

Y=0

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Chiefen skrev:
Ja,nästan. Nollställena är inte x=0, x=9.
Men det där med att om x-term saknas så går symmetrilinjen genom parabelns vortex dvx y0=x0 köper jag direkt :)

Frågade min mattelärare om hur symmetrin kunde bli 0.
Svaret var att alla ekvationer utan X term blir 0. Så lätt kunde det vara och det är nästan att jag skäms. :död :4skrika

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Ja det är det roliga med matte. Man kan sitta o glo hur länge som helst på ett tal o fatta noll. Sen säger nån hur det funkar och man säger typ: Duuh...fan så självklart, att jag inte tänkte på det själv!
Heheh
Jorrd skrev:
Frågade min mattelärare om hur symmetrin kunde bli 0.
Svaret var att alla ekvationer utan X term blir 0. Så lätt kunde det vara och det är nästan att jag skäms. :död :4skrika

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Chiefen skrev:
Ja det är det roliga med matte. Man kan sitta o glo hur länge som helst på ett tal o fatta noll. Sen säger nån hur det funkar och man säger typ: Duuh...fan så självklart, att jag inte tänkte på det själv!
Heheh
Själv är jag kass när det gäller matte. Önskar att man kunde mera
i det ämnet.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
BMV R90-Din kommentar till ditt smeknamn (fd snille) skulle kunna summera mitt mentala tillstånd typ två dagar efter jag slutat med matte för terminen hähhä. Jag kan förstå matte men om man typ inte sitter och pular med det jämt så försvinner kunskaperna direkt.
Själv behöver jag bara fixa godkänt i Matte C för att komma in på naturvetenskapligt basår. Därefter blir det biolog linjen. Jag förstår inte riktigt vilken nytta jag kommer att ha av denna typ av matte (matte C o matte D) men det lär väl visa sig så jag får försöka att hänga med!
Jag kan däremot säga att jag är imponerad av de personerna som fixar matte utan några större huvudbryn. Själv är jag kass som fän på det för jag har svårt att hitta logiken i det många ggr. Jao jao...blev visst en liten monolog där..sorry!

P.s Skalman, kan du förklara det där med x^2-9=x(x-9/x) om x ej lika med 0.
Jag förstår inte x(x-9/x). Hur kan man få in 9/x i ekvationen? Tanken är intressant så det är därför jag frågar. Jag har aldrig sett en sån lösning förut.
Jag lyckades heller inte få det till -3 och +3 så det får du ju gärna förklara oxå om du har tid. Jag vet att det ska bli -3 o +3 men inte hur man ska tänka.

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Chiefen skrev:
BMV R90-Din kommentar till ditt smeknamn (fd snille) skulle kunna summera mitt mentala tillstånd typ två dagar efter jag slutat med matte för terminen hähhä. Jag kan förstå matte men om man typ inte sitter och pular med det jämt så försvinner kunskaperna direkt.
Själv behöver jag bara fixa godkänt i Matte C för att komma in på naturvetenskapligt basår. Därefter blir det biolog linjen. Jag förstår inte riktigt vilken nytta jag kommer att ha av denna typ av matte (matte C o matte D) men det lär väl visa sig så jag får försöka att hänga med!
Jag kan däremot säga att jag är imponerad av de personerna som fixar matte utan några större huvudbryn. Själv är jag kass som fän på det för jag har svårt att hitta logiken i det många ggr. Jao jao...blev visst en liten monolog där..sorry!

Jag förstår inte x(x-9/x). Hur kan man få in 9/x i ekvationen? Tanken är intressant så det är därför jag frågar. Jag har aldrig sett en sån lösning förut.
Jag lyckades heller inte få det till -3 och +3 så det får du ju gärna förklara oxå om du har tid. Jag vet att det ska bli -3 o +3 men inte hur man ska tänka.

Börja på teknisk så märker du vad du ska ha använda det till. Tycker allt jag gör nu är smittat av matte!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Chiefen skrev:

x^2-9=x(x-9/x) om x ej lika med 0. Tror aldrig du behöver bryta ut så. Inte i matte c iaf. Men iaf.. om du bryter ut x ur 9 så blir det ju 9/x. x * 9/x = 9.

Anledningen till att det blir +3 och -3 är att det finns två värden för x som blir 9. 3^2=9 och -3^2=9. Minus gånger minus blir ju plus.

Last edited:

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Chiefen skrev:

x(x-9/x) är en omskrivning av x^2-9. x(x-9/x)=x*x-x*9/x=x^2-9. Dock har funktionerna olika definitionsområden då det första ej är definierat för x=0.

Du ser också att x(x-9/x)=0 har lösningarna +-3. (3-9/3)=0 och (-3-9/(-3))=0.
Standardmetoden tillämpat på x^2-9=0 ger också lösningarna +3 & -3

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Ah, ok (TurboJugend, Kevorkian) Nu är jag med på resonemanget! Tack för förklaringarna! :tummenupp

Edit: Stavfel

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
"x(x-9/x) för x<>0" är inte samma som x^2-9, och därmed kan man inte säga sig ha brutit ut x. Dessutom har man gjort funktionen mer komplicerad än förut...

Varför det blir -3 resp. +3 har jag förklarat förut, på 2 olika sätt. Friska upp minnet med distributiva lagen som säger att:

(a+b)*(a-b) = a^2-b^2

eller hur? Bra. applicera detta på vårt problem f(x)=x^2-9 som ju är detsamma som x^2-3^2. Därför kan man skriva x^2-9 som

(x+3)*(x-3)

Att lösa funktionen f(x)=0, dvs (x+3)*(x-3)=0 ger lösningarna (0-punkterna):

x1=-3
x2=+3
---------------------
Det andra sättet att lösa uppgiften på kan du läsa om i de tidigare inläggen, knutpunkten är att roten ur 9 inte är 3, utan +/-3 (dvs +3 eller -3).

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
=Skalman
---------------------
Det andra sättet att lösa uppgiften på kan du läsa om i de tidigare inläggen, knutpunkten är att roten ur 9 inte är 3, utan +/-3 (dvs +3 eller -3).

Det var denna metod jag förstod bäst!
Man fattar ju saker olika bra men denna var den som tilltalade min låga matte-intelligens hähä

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...