fram känns lättare ( fick dra åt styrdämparen för att inte få fladder) inbromsningarna är ok men jag vågar inte bromsa lika hård som förr eftersom jag inte har förtroende för hojen. Det största problemen som jag upplever är att det käns ostabilt bak vid gaspådrag och om man fortsätter att gasa med lätt nedlägg så fortplanta sig allt till fram och till slut så måste jag slå av för att inte vobbla av hojen.
tycker att hojen driftar mer än normalt .
Om hojen helt plötsligt känns lättare fram så beror det oftast på just det - vikt har flyttats från framhjulet till bakhjulet, det vill säga hojen har blivit högre fram, lägre bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel skulle detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.
Du säger att stabiliteten under inbromsning är OK men att stabiliteten under gaspådrag blivit sämre. En hoj som är nervös under gaspådrag (men inte under inbromsning) beror oftast på att den är för hög fram, för låg bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel så skulle även detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.
En hoj som driftar brett vid gaspådrag ut ur kurva beror allt som oftast på att den är för hög fram, för låg bak eller båda två på samma gång. Om du bara har bytt framgaffel så skulle även detta kunna bero på högre montering, för styv fjäder, för mycket förspänning eller för lite returdämpning.
Flera av dessa saker rimmar illa med det som nämnts tidigare i tråden (att det ser ut som att den går djupt i framgaffelns slag) och om man summerar allt så är det egentligen bara "för lite returdämpning" som blir kvar. Det kan vara så enkelt som att det hjälper med några klick returdämpning, men jag är misstänksam att delar av dina problem orsakas av stötdämparen eller av motstridiga framgaffelproblem (till exempel alldeles för mycket förspänning kombinerat med för mjuk fjäder och för mjuk luftpelare). Rådgivning från någon som inte är på plats blir i sådana fall mer eller mindre meningslös. Det bästa är om du själv (eller killen som sålt och monterat grejerna) kan gå igenom varje tänkbar parameter för sig. Ställ in häng med förare efter varje ändring (skit i häng utan förare, det betyder ingenting) och skriv ner alla ändringar ni gör.