hjälp med aprilia rs 125 -01

Abo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 750s -01 ,RGV 250 SP -97
hejsan ! det är så här att min aprilia rs 125 ryker väldigt mycket och jag undrar om den kan få för mycket olja och om det går att ställa in ? tack för alla svar :)

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Låt det ryka!! Det kallas blårök och är ett vanligt fenomen vad gäller 2-takt!

Pilla inte på oljepumpen eller försök sänka oljemängden, det kan sluta med en skuren motor! Kolla först stiftet hur det ser ut, är det svart och kladdigt får den nog för mkt olja (eller så beror det på att du kör som en kärring). Jag är inte riktigt haj på hur tändstiftet ser ut när den går på enbart för mkt olja, men det märks nog ganska tydligt om man jämför med hur det SKA se ut...

EDIT// Vill poängtera att det med största sannorlikhet inte är nåt fel med oljemängden!

Last edited:

Abo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
men det blir en stor rökriddå efter mej... man försvinner i röker ... dessutom luktar det lite motorolja så jag funderar på om jag lyckats skjutit packboxen vid veven så motoroljan kommer in o förbränns...och jag kör inte som en kärring jag plåga han i 130 ner för bussgatan nedan för mej :p och stiftet blir kolsvart o helt fullt i olja .. :S nån som har nån anning om vad det kan vara för knas ?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Abo skrev:
men det blir en stor rökriddå efter mej... man försvinner i röker ... dessutom luktar det lite motorolja så jag funderar på om jag lyckats skjutit packboxen vid veven så motoroljan kommer in o förbränns...och jag kör inte som en kärring jag plåga han i 130 ner för bussgatan nedan för mej :p och stiftet blir kolsvart o helt fullt i olja .. :S nån som har nån anning om vad det kan vara för knas ?
Går den bara i 130?? Det är väl knappast bra... :rolleyes:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Abo skrev:
hejsan ! det är så här att min aprilia rs 125 ryker väldigt mycket och jag undrar om den kan få för mycket olja och om det går att ställa in ? tack för alla svar :)

Har inte Ap-rilia garanti på sina grejer?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Kolla hur mycket olja den dricker i förhållande till bensin. Det ska ligga på ca 2-3% olja.
Om du kör med en billig mineralolja så byt till en lite bättre (dyrare) hel/del syntetiskolja.
Har du kollat hur mycket olja det finns i motorn (brukar vara ett litet glas i nederkanten av motorblocket) Om nivån är låg så häll i mer olja och kolla nivån efter att du kört en del så kan du se om den läcker.
Ryker den alltid eller bara vid kallstart? 2T kan ryka en hel del innan motor temp. är uppe i rätt nivå, det är inget konstigt med det. :fakta

//lycka till :tummenupp

Last edited:

Abo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
den rycker alltid ! och jag kollarde olje nivån i motorn och det fattades 2 dec .. har aldrig kollat sen jag köpte den men tycker det e konstigt att det fattas 2 dec olja i motorn !!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning