hjälp med att bygga nätverk via router

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
som rubriken lyder har jag problem med att få datorn att hitta den andra datorn,ikonen för den andra datorn får jag fram men sökvägen är felaktig eller du har inte behörighet? har bbb och deras orginalmodem som generar dynamiskt ip men sen är jag inte hundra på hur routern ska konfigureras,och eftersom den inte är bbb orginal så får jag ingen hjälp eller support därifrån.
har läst lite men ena sidan står det si på den andra så? nån som har nån ide,tacksam för tips,kan tillägga att jag körde den enkla setupen och internet funkar bra men som sagt vill ha tillgång till den andra datorn med.:va
kanske man ska brygga modemet till routern? eller krockar modemets ip med routern? fasen vad kass man är på datorer..........:gnissla

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
surfar du från bägge datorerna via routern så funkar det som det ska, är det XP på bägge ska det inte vara så svårt,

Client for Microsoft Networks måste vara aktiverad på bägge finns i nätverkinställningar sen bocka i File and Printer sharing i den inbyggda Windows brandväggen, sen ska det funka

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Enklaste sättet, se till att aktuellt användarnamn och lösenord är identiska på bägge maskinerna samt slå AV "enkel fildelning/simple file sharing" i Explorer->Tools->Folder Options->View (vad det heter på Suédois vet jag inte). Då kan du ansluta till t.ex. \\maskin1\c$ och har obegränsade rättigheter. C$ betyder hårddisk C: och d$ betyder D: etc etc.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
surfar du från bägge datorerna via routern så funkar det som det ska, är det XP på bägge ska det inte vara så svårt,

Client for Microsoft Networks måste vara aktiverad på bägge finns i nätverkinställningar sen bocka i File and Printer sharing i den inbyggda Windows brandväggen, sen ska det funka

ok ska testa är tacksam för varje tips:tummenupp

Enklaste sättet, se till att aktuellt användarnamn och lösenord är identiska på bägge maskinerna samt slå AV "enkel fildelning/simple file sharing" i Explorer->Tools->Folder Options->View (vad det heter på Suédois vet jag inte). Då kan du ansluta till t.ex. \\maskin1\c$ och har obegränsade rättigheter. C$ betyder hårddisk C: och d$ betyder D: etc etc.
har samma namn och får in ikonen för den andra datorn men fel sökväg eller du har inte tillåtelse fråga adminströren står det...hmm kanske måste brygga det externa modemet med routern alla tips är i alla fall bra ska testa slå av filesharing får jag se om det gör skillnad:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...