Hjälp med att få loss mutter

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag ska byta den inre kopplingskorgen och behöver att få loss muttern som håller fast denna.
Hur görs detta enklast ?
Jag har inte specialverktyget krävs.
Den är åtdragen med 70Nm och den inre kopplingskorgen roterar så jag har lite problem med detta.
Vart kan man köpa detta verktyg billigast ?
 

Bifogat

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    39.9 KB · Visningar: 163

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har använt ghettometod och det är antingen skruvmejsel eller annan metallstång som du kan använda för att hålla emot med. Se dock upp med att bryta kopplingskorgens vägg.

Annars så är detta som sagt ett specialverktyg, som kanske lokala verkstaden kan låna ut om du frågar snällt.
 

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
har du en sliten lamell. eller nån som du inte behöver. så ta den och sen svetsar du fast ett hantag på den. Då kan du med hjälp av den hålla fast kopplingskorgen. sen tar du ett spärrskaft och en hammare och slår upp den samtidigt som nån hjälper dej att hålla i. (går lättast två)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bosse^ skrev:
... spärrskaft och en hammare och slår upp den samtidigt som nån hjälper dej att hålla i. (går lättast två)
Jag vill inte vara näsvis men det där är ett säkert (och vanligt) sätt att förstöra spärrskaftet.
Jag tror du menar dragskaft, dvs ett skaft utan spärrmekanism. De tål det mesta.
 

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Robban_C skrev:
Jag vill inte vara näsvis men det där är ett säkert (och vanligt) sätt att förstöra spärrskaftet.
Jag tror du menar dragskaft, dvs ett skaft utan spärrmekanism. De tål det mesta.


Kan bra hända. jag har nog använt vanligt spärrskaft och än har de int gått sönder. men isf använd det inte om du är väldigt rädd om de :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bosse^ skrev:
har du en sliten lamell. eller nån som du inte behöver. så ta den och sen svetsar du fast ett hantag på den.
Det där var faktiskt en bra ide. Jag har ju några skeva stålskivor över från när jag bytte ut dom i vintras.

Måste förbi lokala smeden och se vad han kan göra..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Muttermaskin rekommenderas...

Min satt med GANSKA mycket moment + loctite. Så det vill till att man har ett rejält mothåll.

Lycka till
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Enklast är väl att be å få låna/hyra ett riktigt verktyg, om du ej vill bekosta ett nytt. Vet ej hur det är under högsäsong hos verkstäder, fråga skadar ej....
('Huset' vid Solnabron brukar vara schyssta...) men det sa´jag inte.. :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Anders: Vad har en sån där mutterpicka för fördelar om man jämför med borrmaskinen/skruvdragaren?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
cRoC skrev:
Anders: Vad har en sån där mutterpicka för fördelar om man jämför med borrmaskinen/skruvdragaren?
En mutterdragare "slår" upp muttern, en borrmaskin/skruvdragare kommer bara att få kopplingskorgen att snurra med...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
cRoC skrev:
Anders: Vad har en sån där mutterpicka för fördelar om man jämför med borrmaskinen/skruvdragaren?
Nu heter ju inte jag Anders men tar mig friheten att svara ändå.
borrmaskinen/skruvdragaren drar konstant och med rätt lågt moment.
Muttermaskinen slår loss muttern vilket gör att massan (i detta fall innerkorgen och axeln) håller emot.
Man kan säga att muttermaskinen blir en kombination av det där med att slå loss med slägga och sen borrmaskinen (eftersom muttermaskinen slutar slå och börjar toksnurra när muttern lossnar).
Men just det där med att den slår loss muttern är outstanding när man har svårt med mothåll.

Edit: Chefen snabb. Men vi menar samma sak.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vissa Locktite-sorter sitter bra och måste/bör värmas till ca 150 gr först.

Om motorn är loss kan man hålla emot utg. drevet med kedja runt drevet och dubbel genom långt rör. I andra ändan blockerar man kedjan genom att sticka lämplig mejsel genom kedjan. Ev. behövs nån hjälp att hålla fast motorn.
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mitt recept är två rejäla plattjärn som du skruvar ihop till ett "V". Därefter sätter du skruvar(med muttrar, givetvis) i ändarna som du slipar till så det greppar ordentligt i korgens splines. Specialverktyget på din bild ser lite väl avancerat ut, så krångligt behöver det inte va. :)
Sen kan man med fördel ta hjälp av nån som klämmer åt "V"-et med en rörtång för att vara säker på att inget slinter medan man själv tar i och drar loss muttern.

EDIT:
Försök föresten inte på nåt sätt ta spjärn mot "pinnarna" där skruvarna till kopplingsfjädrarna ska sitta. Dom går sönder då. :rolleyes:
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sådär nu är mutterdj***ln loss.
Det var inte enkelt.

Fick först ett handtag fastsvetsat på en stålskiva. Resultatet var att stållamellen gav vika och började böja sig oroväckande mycket pga. att handtaget bara hade en fästpunkt i skivan.
Kapade bort handtaget och borrade 4 hål i skivan och satte i några bultar som gick ut till en plattjärnsskiva. På plattjärnet fäste jag en järnstång. Nu fick stålskivan lite vridstyvhet.

Bulten fick jag inte loss med handkraft eller hammare/slägga.

Köpte en tryckluftsdriven mutterdragare till slut. Har iofs bara en hobbykompressor i garaget. Så den är ju lite underdimensionerad.

Så efter att ha värmt upp muttern med värmepistol, fixerat den med stålskivan så fick jag loss den med mutterdragaren.
Att muttrar ska sitta så hårt med lite locktite...

Tack för all hjälp och alla fina förslag. :Bugar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Wiseguy skrev:
... Att muttrar ska sitta så hårt med lite locktite...
Var du gald för det. Tänk på vad som händer där inne i knotan när du ligger och toppar knarren och muttern lossnar....
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Bilder kommer från Peter Saltvik (hoppas det är ok, Peter)

k4.jpg

k5.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top