Hjälp med att hämta transportera mc ram

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det nån som skulle kunna hjälpa mig att på nåt vis hämta en ram till en CB400N från Spinning Wheel i Kolsva? Jag är i behov av en CB400N ram till kompressorbygget för då kan jag flytta över motorn till ramen med 400 pappren och montera 250 kompressormotorn i 400 ramen och sen regga den som en 400 med utbytt motor. Visst är detta litd tråkigt att det står 400 i pappren men fördelen med 400:an är att den har 42 hp original och då får jag ha 50,4 hp med 20% ökning vilket jag bör klara med min motor jämfört med 27 hp original och ökning till 32,7 hp för en 250.

Nån som kan hjälpa mig, eller vet nån som kan fixa detta så att jag på nåt vis får upp ramen till Norrbotten?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vet inte priset men schenker kör väl ? Skickat några kajaker med dom och hojramen är inte större

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan inte Spinning Wheel skicka upp den? Det borde väl ligga i deras intresse att kunderna får sina varor?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag fattar inte heller, de skickar ju det de säljer, är ju hela affärsidén

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förmodligen anser dom väl att det är mer arbete med att packa och skicka än vad dom får för ramarna. Som det lät i mailet kommer dom att skrota bort ramarna under vintern då det inte är nån idé att hålla på med ramar.

Egentligen är det ju lite löjligt att jag måste byta ramen då 250 och 400 är identiska men nu är det som det är och i mitt fall vore det smidigt med en annan ram för då kan jag börja passa ihop ramen med CBX550 gaffeln, lacka allt och sen flytta över motor och resten av grejerna till den nya ramen. Skulle vintern vara för kort har jag då ändå en körbar hoj till våren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har skickat ett flertal ramar med postnord, från början packade jag in dom ganska helt och hållet men det känns osäkert att få så pass stora saker att hålla sig i en kartong så jag har brukar bara sätta kartong och tejp över vassa kanter och skicka dom ganska oinpackade.
Och så brukar jag skriva telefonnr eller nåt med tuschpenna ifall adresslappen skulle råka trilla bort. Det gör jag på den sortens prylar där jag bedömer att det finns risk för en sån olycka.

"Skicka direkt" upp till 20kg och inte är för stor är 285kr och det blir väl billigare om man har avtal.
Väger den över 20kg så är nog bussgods billigare.
Fast bussgods får man vara försiktig med för dom har infört en del lite konstiga regler och på en Kuberg minicross tyckte tex mitt lokala ombud att jag skulle skriva "leksak" istället för "motorcykel" för motorcykel skulle nämligen bli en helt annan dyrare taxa.

Sen förstår jag iofs spinnin wheel för man får inte många kronor för en ram så man får ju inte lägga allt för mycket tid på dom.

Ytterligare ett alternativ är ju att lägga ramen på en pall, men åker man ju på ytterligare en tusing i fraktkostnad.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag misstänker att det inte är värt besväret att packa och skicka för den summan som en ram ger i pengar.

Som sagt om nån i närheten kunde hämta ramen vore det kanom, sen så får jag väl lösa frakten på nåt vis om inte annat om jag skulle lyckas att få den upp till Sundsvall.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Håller tummarna för att du hittar någon som ändå har vägarna förbi. Någon måste väl ändå köra den vägen närmaste halvåret. Jag brukar själv använda Bussgods för att skicka lite större saker. Kostar inte många hundralappar. Den stora kostnaden är när någon anställd skall lägga tid på att paketera och köra paketet till Bussgods eller annat transportbolag. Så blir det med ett skattetryck på 75%.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag hoppas också att det ska lösa sig för det skulle nog underlätta väldigt mycket för mig att kunna besikta hojen med kompressorn så att den kan köras lagligt, i alla fall så när som på ljudvolymen.

Är det nu nån som skulle råkas sitta på en CB400N ram helst innan 84 (den blir ju besiktningsbefriad nästa år) med papper så är jag givetvis intresserad av den.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kan åka till Kolsva och hämta den för den goda sakens skull, men jag bor utanför Enköping och har inga ärenden norröver. Det borde förstås gå att plasta in den på jobbet och skicka därifrån.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag misstänker att det inte är värt besväret att packa och skicka för den summan som en ram ger i pengar.

Som sagt om nån i närheten kunde hämta ramen vore det kanom, sen så får jag väl lösa frakten på nåt vis om inte annat om jag skulle lyckas att få den upp till Sundsvall.
Rätt trist inställning att inte vilja skicka köpta varor till sina kunder, men det går väl ungefär i linje med det intrycket jag fått av dem tidigare.
Jag har morsan i Köping, så jag är väl i hyfsad närhet till och från, så om det inte löser sig på annat håll tidigare så kanske jag kan svänga förbi vid något tillfälle framöver. De verkar ju dock inte ha några bestämda öppettider heller, så det hela känns upplagt för krångel.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Spinnin wheel har jag bara bra erfarenhet av men som Two stroke man skrev är inte en ram lätt att packa om man ska skicka .
Hade själv bara skickat den som nån skrev opackad med skydd på några hörn men det är inte alla köpare som accepterar en sån packning och då blir man uthängd på nåt forum för att man skickar dåligt packat istället så jag förstår dom mer än väl

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad finns det för möjlighet att bara köpa papprena på en CB400-ram, sedan stansa in det ramnumret på din egen ram…?

Inte helt okontroversiellt, men du är garanterat inte den första som gör något sådant.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi säljer vi ut de ramar vi har för 300 kr styck, det tar minst en halvtimme att packa en ram samt lika mycket tid till med pappersarbete. Villkoret för att vi ska sälja ramarna är att de hämtas.
En av de sista ramarna vi sålde och skickade fick vi betala en bra bit över 1000 kr i frakt för och jag tror att det var ungefär så att vi i slutändan hade nästan 100 kr i vinst på den affären.
Efter det skickar vi inte längre.

Svar till Laidback, Chronic, Bonzo
just i detta fall är vårt mål att bli av med ramarna för att slippa besväret. I november kommer vi slippa det för gott för då skrotar vi bort dem. Rationalisering.

Svar till Sundström
Du skriver att du inte vet priset och det har du rätt i, Bosse L bor i Kalixtratrakten och det brukar inte bli billigt att skicka norrut. Olika priser till olika städer, skickade förra veckan motorer till Skåne, en kostade 800kr den andra 1300kr i frakt trots att den sistnämnda var 20 kilo lättare. Just denna inkonsekvens gör att det blir svårt att ta ett korrekt fraktpris, på motorer tar vi ett pris rakt över men oftast förlorar vi på priset men då en motor kostar mer än 300kr kan vi ta de hundralapparna i förlust.

Svar till Two Stroke
Bussgods, vi har många mil att åka till en inlämning och Bussgods tar väldigt mycket för transporter norrut om jag minns rätt. Och sen är det nästan mer en slump om det kommer fram.

Svar till Alatalo
Vi har erbjudit den lösningen, även att skicka med plåten med nummer.

Svar till Bosse L
Skickar mail till dig om det.

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Papper + plåten med nummer är väl en strålande kompromiss.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag kan åka till Kolsva och hämta den för den goda sakens skull, men jag bor utanför Enköping och har inga ärenden norröver. Det borde förstås gå att plasta in den på jobbet och skicka därifrån.

Det vore ju kanon bra om det inte löser sig på annat sätt.

Spinnin wheel har jag bara bra erfarenhet av men som Two stroke man skrev är inte en ram lätt att packa om man ska skicka .
Hade själv bara skickat den som nån skrev opackad med skydd på några hörn men det är inte alla köpare som accepterar en sån packning och då blir man uthängd på nåt forum för att man skickar dåligt packat istället så jag förstår dom mer än väl

Samma svar här, vore ju bra om det inte löser sig på annat sätt eller med L. Mäkinen

Jag har köpt grejer från spinning wheel och fick en väldigt bra deal på en komplett framända till kompressorbygget. Förstår om det inte är lönsamt att skicka En ram med jobbet det innebär. Har dock frågat vad han ska ha för att skicka, det kostar ju inget att fråga och det kan ju bara bli nej och då får man ju acceptera det.

Vad finns det för möjlighet att bara köpa papprena på en CB400-ram, sedan stansa in det ramnumret på din egen ram…?

Inte helt okontroversiellt, men du är garanterat inte den första som gör något sådant.

Jag svarar väl inget på den frågan för den goda saken skull men ni kan säkert räkna ut svaret? Nu han jag inte post men ni fick svaret av Grandell, dock vet jag inte hur sugen jag är på att skära ut ramnummret och svetsa in det nya i styrhuvudet.

Dock hade det varit fint med en komplett ram för då hade jag kunnat börja montera ihop CBX gaffeln med 400 ramen i vinter och om vintern går fort så jag inte hinner klart med allt och flytta över och regbesikta har jag ändå en körbar hoj till våren.

Vi säljer vi ut de ramar vi har för 300 kr styck, det tar minst en halvtimme att packa en ram samt lika mycket tid till med pappersarbete. Villkoret för att vi ska sälja ramarna är att de hämtas.
En av de sista ramarna vi sålde och skickade fick vi betala en bra bit över 1000 kr i frakt för och jag tror att det var ungefär så att vi i slutändan hade nästan 100 kr i vinst på den affären.

just i detta fall är vårt mål att bli av med ramarna för att slippa besväret. I november kommer vi slippa det för gott för då skrotar vi bort dem. Rationalisering.

Svar till Sundström
Du skriver att du inte vet priset och det har du rätt i, Bosse L bor i Kalixtratrakten och det brukar inte bli billigt att skicka norrut. Olika priser till olika städer, skickade förra veckan motorer till Skåne, en kostade 800kr den andra 1300kr i frakt trots att den sistnämnda var 20 kilo lättare. Just denna inkonsekvens gör att det blir svårt att ta ett korrekt fraktpris, på motorer tar vi ett pris rakt över men oftast förlorar vi på priset men då en motor kostar mer än 300kr kan vi ta de hundralapparna i förlust.

Svar till Two Stroke
Bussgods, vi har många mil att åka till en inlämning och Bussgods tar väldigt mycket för transporter norrut om jag minns rätt. Och sen är det nästan mer en slump om det kommer fram.

Svar till Alatalo

Svar till Bosse L

Bra att du kommer in och förklarar läget, har som sagt full förståelse för att det är ett jäkla jobb med detta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om inte Grandell och Bosse hittar en annan lösning så får jag styra upp en tid med Grandell för upphämtning. Min lilla pickis har rullat 6 mil sen besiktning så den mår nog bra av att rulla några mil. För mig ger det här två saker:
1. Glädjen att hjälpa någon
2. Jag får fortsätta läsa om utvecklingen av bygget

Jag jobbar i Lunda industriområde i Spånga och det vore jäkligt konstigt om man inte kan få iväg en ram därifrån norröver.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Svar till Sundström

Svar till Two Stroke

Svar till Alatalo

Svar till Bosse L

Att lasta på en pall då? Det blir ju jäkligt dyr frakt för kunden men att spänna fast en ram med några montageband på en pall är ju relativt lite arbete och då kan ni i alla fall ge en prislapp åt kunden.

Nu vet jag inte om Bosse eller någon annan tycker det är värt att betala gissningsvis 2000kr inkl frakt och en hanteringsavgift för en gammal ram och då gör det ju ingen skillnad mer än att ni har flyttat beslutet från er till kunden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag jobbar i Lunda industriområde i Spånga och det vore jäkligt konstigt om man inte kan få iväg en ram därifrån norröver.

Och i östra Norrbotten finns ett hundratal långtradarchaufförer som besöker den stora godsterminalen på Lunda sådär en gång i veckan…

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning