Hjälp med att hitta den perfekta hojen!

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Tjena,

Vill först bara säga att det är min första post på Sporthoj.com, så om jag gjort något fel nu får ni säga till!

Har i nuläget en Kawasaki ER-5a och skulle nu vilja byta upp mig. Har kollat en del på blocket och sökt på Internet, men jag hittar inte den perfekta hojen! Närmaste jag kommit är BMW F650 CS, men den är troligen lite låg (jag är ca 190 cm lång) och skulle helst inte vilja ha en enstånkare. Annars har den allt; design, ABS, värme i handtag, smidig plats för packning, inga fula "cykelekrar", remdrift.

Finns det någon tvåcylindrig MC liknande F650 CS (Scarver)? Finns det någon annan modell som skulle kunna passa? 650cc räcker gott för mina behov, har jag mer kör jag bara ihjäl mig...

Här finns en bild på F650 CSn, kanske kan ge en uppfattning om ungefär vad jag är ute efter:
http://www.motorbikestoday.com/gallery/images/BMW-F650Cs.jpg

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Det här har du förmodligen redan tänkt på, men det första som poppar upp i skallen är ju Honda transalp..Visserligen ingen remdrift, men i övrigt stämmer väl der mesta.:)

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Jag tycker du ska ha en BMW K1200R. Sjukt snygg och det lär inte vara fel på ljudet heller. I och för sig så har den 163 hp men det gör bara att du spar in pengarna som du förlorar på ett ytterligare byte.
Någon gång lär du vilja ha mer kraft.

BMW_K1200R.jpg

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
F800GS är det jag tänker på rent instinktivt. Men den lär ju bli svår att hitta beggad.... (ej heller rem).

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Glatt överraskad över de snabba svaren! :)

Lx3, har kikat lite på transalpen och den är faktiskt helt okej. Det enda jag inte klarar av är cykelhjulsekrarna! Men man kanske kan byta hjul ? :p

erixone, jag är tyvärr inte gjord av pengar ;) men en hojen var riktigt fin!

Dr.Pepper, F800GS var fin, men också den har cykelhjulsekrar.. jag vet, jag är löjlig men det är viktigt för mig! Jag vill ju inte hojen ska se ut som min gamla söndertrimmade Yamaha DT!

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tdm900

Nu är jag förvisso part i målet men,.... TDM900 är, och jag har sagt det många ggr förr, en av marknadens mest underskattade hojar.

Paralelltwin med härligt sound, 86 hk och ungefär lika många Nm/vrid.

Bromsar från R1/R6 = Rejält bett!

Fjädring fullt justerbar fram och bak, och "sväljer" ojämn asfalt som få andra hojar utan att kännas för svampig.

Är själv 190 och sitter som en kung, 45 mil per dag har jag åkt som mest och det var inga problem alls.

Långa service intervaller var 1000e och ventiljustering endast var 4000e, vilket ger billiga ägarkostnader.

Billig att försäkra, 3500-4500 för bilsport mc försäkring runt Göteborg.

Min skall bort endast för att tiden blivit mindre, när familjen blivit större, och jag prioriterar grusåka just nu.

http://www.blocket.se/vi/15975545.htm?ca=16_s :tummenupp

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Som ägare till en TDM 900 så kan jag ju se likheterna med typen du är ute efter. Rekommenderas varmt till långa förare. Inte remdrift dock, men det är det ju inte många hojar som har.

Edit: Haha, Lilltroll hann före... men köp hans, för min är inte till salu :)

Last edited:

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Om du inte skaffat körtkort bara för att åka ner på stan och äta en piggelin så kan jag rekomendera följande.

BMW R1200GS och du med din längd skulle ju kunna ha en Adventure

eller om du är en piggelin ätare kan du köpa en R1:a eller GSXR K7 :D

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
TDM verkar vara ett riktigt bra förslag! Det finns inte många TDM 900 på blocket, men däremot finns det mängder med TDM 850. Vad skiljer (förutom det uppenbara)? (Inte för att det ser ut att vara nåt fel på din hoj, Lilltroll, men jag vill undersöka alla möjligheter :))

roka01: Jag får nog klassas som piggelinätare ett tag till, men den BMWn hade varit perfekt! Får köpa mindre antal piggelin så att jag får råd med den någon gång...

Raket: jag börjar märka det... men man får försöka komma så nära som möjligt.

tack för alla tips!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Med dom önskemål du har kanske du ska fortsätta med Kawasaki!
Deras nya Versys är nog rätt ok som allroundbike.

650cc parallelltwin och ca 65 hästar räcker faktiskt ganska långt
och nypriset är ju inte heller speciellt högt.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Eftersom jag har koll på båda modellerna...

Det finns egentligen tre varianter på TDM, den äldre 850 har en ordinär parallelltwin, medan det i den nyare varianten av 850 sitter en 270-graders vevaxel för att efterlikna karaktären och ljudet från en V-twin. De två varianterna av 850 skiljer sig en hel del utseendemässigt också. 850 finns ej med ABS om du nu hade det som krav.

Det är inte mycket som Yamaha lämnade orört när man uppdaterade från 850 till 900... jag skulle säga att den är omgjord och bättre på alla punkter. Man behöll dock 270-gradersveven vilket ger den ett oerhört maffigt ljud om man sätter på slipons.

Bromsarna måste nämnas här, det är som att jämföra natt och dag. 850 har inte särskilt bra bromsar, medan 900 har fått ärva sina från sporthojen R1, och det är inga dåliga grejor. Det enda som möjligen skulle vara sämre med 900 gentemot 850 är att den har en lite okänslig insprutning (850 har förgasare) som gör att det tar ett tag att lära sig köra mjukt. Men det är faktiskt en vanesak.

Unikt med 900 är att den sägs ska vara helt utan barnsjukdomar och kända fel, den är i princip skottsäker. Ett tips att kika på vid ev köp är att ABS var tillval på de äldre modellerna medan det är standard på de nyare (från 07 om jag inte har fel). Sedan skulle jag hävda att den är avsevärt bättre att lasta och skjutsa på än t.ex. Versys, TDM har ju både starkare motor och är en större och stadigare hoj överlag.

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
TDM900 5 års garanti

Tilläggas kan om TDM900 att yamaha har en 5 årig garanti vilket är riktigt generöst på alla svnsksålda hojar.

http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/garanti/

Tex min i länken längre upp i tråden som är uttagen 05 har garanti till 2010.:tummenupp

Ang Versys, visst är det en billigt hoj men jag tröttnade redan under min provkörning av den, inge kul på nåt sätt men som pendlarmoppe, visst då kanske den skulle funka, men jag skulle välja TDMen 10 av 10 dar utan tvekan den är bättre på alla sätt.

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag tycker du ska ha en BMW K1200R. Sjukt snygg och det lär inte vara fel på ljudet heller. I och för sig så har den 163 hp men det gör bara att du spar in pengarna som du förlorar på ett ytterligare byte.
Någon gång lär du vilja ha mer kraft.

BMW_K1200R.jpg

Dom är fina. Men tänk på risken att han kan köra ihjäl sig dIreCkt!!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Dark_Messenger

Guest
Buell. Twinstånka med "lagom" mycket effekt. Frän, lite annorlunda hoj som är billig att äga och i det närmsta underhållsfri. Remdrift.
:tummenupp

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
En BMW R1200GS Adventure kanske :)

Har själv en sådan och fullt nöjd trots mina 182 cm över jorden.
Möjlighet till bra med packning.
Allroundkörning,går att fläska på tillräckligt om så önskas på kurviga vägar.
Finns både landsvägsdäck och grova offroaddäck till den.
33 liters tank,slipper bekymra mig att tanka så ofta och kommer många mil.

Ser stor och klumpig ut men är smidigare än vad man tror.

Bifogat

• 2890324884.jpg
    2890324884.jpg
    65.3 KB · Visningar: 54
  • 9009782474.jpg
    9009782474.jpg
    50.4 KB · Visningar: 65
  • 081806_top.jpg
    081806_top.jpg
    17.1 KB · Visningar: 57
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO