Hjälp med att välja rätt banhoj

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej! Tänkte köpa mig en banhoj nu till hösten och skulle behöva hjälp med vad man bör titta efter när man köper en. Man kan ju anta att de inte kör så snällt på bana och det bör ju slita en del även om man ger hojen rikligt med kärlek, som tex kort intervaller mellan oljebyten osv.
Priset för hojen får ej överstiga 45 000 och ska helst vara en yamaha eller en suzuki.

De som jag har blivit mest intresserad utav är dessa:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=55657
Anledning till intresse är att hojen är relativt ny och det sitter bra grejer på den. Mycket krut i motorn :yoparty Nackdel man får inte så mycket till hojen

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=56981
Den finns i närheten där jag bor. K5 är vad jag vet en riktigt bra hoj, eller? Man får mycket med hojen

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=56289
Den är billig i jämförelse med de andra jag är sugen på. Vilket betyder att jag har mer pengar till träningar, däck och bensin. Man får med en massa leksaker. Utseendet spelar ingen större roll för jag planerar att kladda förr eller senare. Vad jag är mer orolig är att den har gått en del på bana.

Så det jag vill veta är vilken av dem hade ni valt och gärna varför. Alternativt tips på bättre hoj enligt er.

Kort fakta om mig. Kört några bandagar med gathoj, fastnade direkt och vill köra mer och eventuellt tävla nästa säsong. Men som sagt ny på banan. Tack vare mindre värdes komplex så kan jag inte tänka mig något under 1 liter.

Tacksam för all hjälp/ Achtung!

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jag skulle köpt den billigaste (och prutat lite). Att den har gått 1500 - 2000 mil tror jag inte gör ett skit. Alls.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag skulle köpa den nyaste jag hade råd med. K5:an var en helt ny modell och av många ansedd att vara bästa hojen det året. Det hände inte så mycket med K7:an men en nyare hoj är aldrig fel.

Det viktigaste tillbehöret enligt mig är en extra uppsättning kompletta fälgar som du har regndäcken på.

Lycka till :tummenupp

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag skulle köpa den nyaste jag hade råd med. K5:an var en helt ny modell och av många ansedd att vara bästa hojen det året. Det hände inte så mycket med K7:an men en nyare hoj är aldrig fel.

Det viktigaste tillbehöret enligt mig är en extra uppsättning kompletta fälgar som du har regndäcken på.

Lycka till :tummenupp

Ser ut att bli så, ska åka och kolla på k7 på lördag :) Den verkar vara riktigt fräsch :) Hoppas på att hinna o testköra hojen en gång innan säsongen tar slut :banana

Tack för era åsikter :)

Förresten kan ju alltid passa på o ställa några noob frågor. Är det jätte viktigt o värma upp däcken innan med däckvärmare? Eller går det bra o ta 3-4 varv i ett ganska lugnt tempo innan man drar på? Måste man ha med sig ett elaggregat för att få liv i däckvärmarna eller finns det ström o få tag på i depån?

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Förresten kan ju alltid passa på o ställa några noob frågor. Är det jätte viktigt o värma upp däcken innan med däckvärmare? Eller går det bra o ta 3-4 varv i ett ganska lugnt tempo innan man drar på? Måste man ha med sig ett elaggregat för att få liv i däckvärmarna eller finns det ström o få tag på i depån?
Däckvärmare är en klar fördel som ger dig bättre grepp och längre livslängd på däcken. Värm däcken 1-1.5 timme.

Alla depåer har el.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ser ut att bli så, ska åka och kolla på k7 på lördag :) Den verkar vara riktigt fräsch :) Hoppas på att hinna o testköra hojen en gång innan säsongen tar slut :banana

Tack för era åsikter :)

I början när man kanske inte är så snabb går det att köra utan värmare, men räkna med att du kommer att behöva dem förr eller senare, så lika bra att köpa.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för informationen. Ska unna mina däck ett par däckvärmare :)

Åker du ex. mönstrade racedäck så "går" det ganska bra att värma dem medelst körning. Men det kostar massa onödigt slitage varje gång du ska värma dem, och du tappar körtid som du ska ta det onödigt lugnt, vilket också är ett ekonomiskt "tapp" då det inte ger dig något att köra på 70%.

Så, bang 4 the buck.. Kör värmare! :tummenupp

Jag saknar racebuss och kommer ibland köra till träningarna då jag inte alltid kan ta den gemensamma bilen (+släp) och då kommer jag köra utan värmare. Helt ok enligt alla jag frågat, men det är inte rätt!

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Nu vet ju inte jag hur mycket du kört men är du nybörjare hade jag nog tittat lite på en sexhundra också, tror faktiskt att du både kör fortare och utvecklas mer på en sån. Inget fel på objekten i övrigt. mvh

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Okej en ny fråga nu. Vilken hade ni valt, en gsxr 1000 k7 eller en r1 06? Har två st väldigt lockande hojar och jag har inte en aning om vilken jag ska välja. Hade jag kunnat så hade jag tagit båda men ekonomin tillåter inte det :(

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57013

Eller

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=55657

Fördel med r1an är att den finns ungefär 30 minuter från där jag bor medan gixxer ligger 4 h bort. Jag tycker r1 är mycket snyggare, men är själv tveksam om det är det viktigaste med en banhoj :) Utan det jag söker är en lättkörd hoj med mycket kraft på bakhjulet. Det ska även vara bra bromsar på den.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad gör du om det blir regn, ska bli regn?
1) Ställer in, kör bara när det inte regnar.
2) Byter däck på fälgarna samtidigt som du kollar på MotoGP och är klar innan Stoner är i mål.
3) Byter till fälgarna med regndäcken?
4) Kör på Dunlop Sportsmart OK i torrt, OK när det regnar.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
köp nå kraschvänligt

dock hade jag valt K7an , har haft R1 -07 och gixxer 1000 k8, dock inte i rejs utförande, men k7an va bättre helt enkelt. Sen har du 3 mappar på sukkan, kan köra snällare mapp när det regnar etc.

Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
köp nå kraschvänligt

dock hade jag valt K7an , har haft R1 -07 och gixxer 1000 k8, dock inte i rejs utförande, men k7an va bättre helt enkelt. Sen har du 3 mappar på sukkan, kan köra snällare mapp när det regnar etc.

Tack för svaret :) Vad anser du var bättre med gixxern än yamahan? Bättre klipp i motorn? Var den mer lättkörd? Bättre bromsar?

Vad gör du om det blir regn, ska bli regn?
1) Ställer in, kör bara när det inte regnar.
2) Byter däck på fälgarna samtidigt som du kollar på MotoGP och är klar innan Stoner är i mål.
3) Byter till fälgarna med regndäcken?
4) Kör på Dunlop Sportsmart OK i torrt, OK när det regnar.

Jag kommer ju iaf inte köra med slicks om det är blöt på banan. Isf så sätter jag mig hellre o kollar på motogp och behåller hojen hel och fin :)
Men tanke är att jag ska skaffa regndäck när ekonomin tillåter :banana

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Köp min hoj mycke roligare med 600 än tusen finns bara 10 min ifrån dig :yoparty

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Tack för svaret :) Vad anser du var bättre med gixxern än yamahan? Bättre klipp i motorn? Var den mer lättkörd? Bättre bromsar?

bättre klipp i motorn, vet att 07 fick R1orna 6kolvs oken om jag inte minns fel. Mer lätt körd helt enkelt för mig. men smaken är ju olika.

de där med att hålla hojen hel o fin kanske du blir besviken på efter ett tag :p

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
bhhaa fjanteri blir inte snabbare bara för du kör 1000 bara löjligt att bli från åkt av 125 med tusen ju seså våga vara tuff kör 600 :arsele:tungan

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fördelen med en 1000, om man inte är 15 år och planerar att bli svensk mästare, är att det blir mindre växlande och att motorn är mer förlåtande.

Första gången jag körde 600 på bana trodde jag den var trasig. Det hände inte ett skit när man vred på gasen och det tog en "evighet" innan den nådde ett varvtal som innebar lite effekt. Nej, 600:a är för tjejer, fegisar och de som kan köra ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati