hjälp med bakfjädring

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Tycker mig ha problem med bakfjädringen på min hoj. Hojjen i fråga är en gsxr 1000 k5 med en Öhlins dämpare bak. Problemet jag har är att hojjen äter bakdäck.

jag åker metzeler racetech slicks. har provat både k0,k1,k2´och de enda som egentligen fungerar är k2. Resten käkas upp direkt.

jag kör 1.9 i kalltryck när de är runt 15-20grader varmt ute. verkar vara de dom flesta rekomenderar?

Vad jag vet så är dämparn grundinställd när jag fick den från öhlins. har faktiskt inte kollat än hur allt e ställt. Endast kollat hänget så de står rätt på hojjen och fjädern e okay.

De som händer är ätt däcket tuggar upp sig på accelerationspunkten på sidorna på däcket. Mest på högersidan, men beror la på att alla banor går högervarv å knappt har vänsterkurvor:) blir liksom ruggat eller hur man skall förklare.

Ja har provat släppa 3 klick på returen. Å började även släppa lite på lågfartskompen idag. dock bara 1 klick. men däcket verkar ändå tugga rätt gott. Tycker att ett k2 däck borde hålla å slita fint iaf mer än 2*30 min på anderstorp. att ett k0 tuggar i sig fort de kan jag köpa men de sliter förjävla fult.

Istället för å skruva bort mig helt frågar jag hellre här vad man i första hand bör börja skruva på och skall de ställas hårdare elelr lösare?

tilläggas skall väll göra att på fivers kvällskörning sist när de var 30 grader varmt ute så slet däcket jätte fint. körde då ett k1 däck i 3*30 min å ingen tendens till taskigt slitage då faktiskt. körde även 1.9 i kalltryck då. Så kan de vara en sån enkel sak att jag kör för högt kalltryck när de e kallare ute?

kanske är fel å fråga så men väger ca 100 kg. finns de någon annan kille här som kör k5-k6 med öhlinare bak med fint slitage på däcket som kan skvallra lite om sina inställningar? bara så man får ett hum om hur jag kanske borde ställa? har väl iof säkert mycket att göra även med körstil.

Hojjen upplevs annars väldigt fin å stabil i kruvorna. dock relativt hård om man står å trycker på den jämte hojjen.

tips råd å trix någon?
kan lägga in ett foto på däcket under dagen men tror dom felsta vet hur däcket ser ut.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Kolla längst ner, kanske kan vara till hjälp
 

Bifogat

  • Fjäder problem.jpg
    Fjäder problem.jpg
    229.4 KB · Visningar: 346

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kom till pappa nästa körning så ska du få hjälp. Balans är vad det handlar om, inte ett klick eller 3 på returen.
 

MC Doktorn

Guest
Fjädring är dynamik och balans en ändring fram påverkar bak.

Tänk dig en för hård framdel i relation till bakdel, vid acc kommer allt för mkr tryck läggas på ditt bakdäck resulterar i att
däcket blir för belastat och överhettas.ett slicks däck har ett arbetsintervall på 80-100C för mkt värme och däcket smälter.

Jag hade samma problem på 600:an och ökade ridehigh bak med 2,5mm och därefter lite mer kompression bak och slitaget bak försvann istället ökade framdäckslitaget.
Som sagt Balansen fram mot bak avgör inte bara slitaget utan även beteendet.

Mitt råd är att ändra höjden och förspänningen först sedan ratta på hydraliken:tummenupp

Just my opinion ......
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....jag åker en K5:a med öhlins bak och väger oxå 0.1 ton men det är som en barnrumpa bakdäcket även vid tuffare körning, pm:a vad det är för dämp så kan jag kolla mina inställningar sen är det en fråga om körstil oxå, du kanske slår på utav h-ete ut ur böjarna eller åker sjukt låga tider..... NR 18:s hjälp verkar annars va närmaste bästa hjälp för stunden/M
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
....jag åker en K5:a med öhlins bak och väger oxå 0.1 ton men det är som en barnrumpa bakdäcket även vid tuffare körning, pm:a vad det är för dämp så kan jag kolla mina inställningar sen är det en fråga om körstil oxå, du kanske slår på utav h-ete ut ur böjarna eller åker sjukt låga tider..... NR 18:s hjälp verkar annars va närmaste bästa hjälp för stunden/M
Ja utan att se hur det sliter, så kan jag hålla med om att gaskontroll kan också vara problemet. Går man på gas för sent och hastigt brukar det ta illa på bakdäcket. Min erfarenhet är att ju fortare man kör (ju tidigare man ger gas ut ur kurvorna) ju finare slitage får man.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Kolla längst ner, kanske kan vara till hjälp
bra grej, skall kika å se vad man kan få ut av de.

Kom till pappa nästa körning så ska du få hjälp. Balans är vad det handlar om, inte ett klick eller 3 på returen.

du har säkert rätt. jag är för dålig på den biten. Får söka upp dig nästa träning. Mycket tacksam för hjälp.

Fjädring är dynamik och balans en ändring fram påverkar bak.

Tänk dig en för hård framdel i relation till bakdel, vid acc kommer allt för mkr tryck läggas på ditt bakdäck resulterar i att
däcket blir för belastat och överhettas.ett slicks däck har ett arbetsintervall på 80-100C för mkt värme och däcket smälter.

Jag hade samma problem på 600:an och ökade ridehigh bak med 2,5mm och därefter lite mer kompression bak och slitaget bak försvann istället ökade framdäckslitaget.
Som sagt Balansen fram mot bak avgör inte bara slitaget utan även beteendet.

Mitt råd är att ändra höjden och förspänningen först sedan ratta på hydraliken:tummenupp

Just my opinion ......

Hm får kolla på detta.... kanske skulle höja han ytterligare 1 mm bak. han e fortfarande något trögstyrd... Enligt schemat som länkades till här så borde jag sänka han bak eller släppa på förspänningen. Hojjen är faktiskt ganska hård. Kanske skulle släppa på förspänningen..

....jag åker en K5:a med öhlins bak och väger oxå 0.1 ton men det är som en barnrumpa bakdäcket även vid tuffare körning, pm:a vad det är för dämp så kan jag kolla mina inställningar sen är det en fråga om körstil oxå, du kanske slår på utav h-ete ut ur böjarna eller åker sjukt låga tider..... NR 18:s hjälp verkar annars va närmaste bästa hjälp för stunden/M

ja är nog snarare en medelmåtta på å köra hoj. kör 43or som bästa tid på torpet så ingen raket.

Ja utan att se hur det sliter, så kan jag hålla med om att gaskontroll kan också vara problemet. Går man på gas för sent och hastigt brukar det ta illa på bakdäcket. Min erfarenhet är att ju fortare man kör (ju tidigare man ger gas ut ur kurvorna) ju finare slitage får man.

har oxå hört detta. och kan vara så att jag ger gas för sent ut ur kurvorna... för feg körstil. men peppa peppa jag har hållt mig på hjulen i år än så länge. :D
 

MC Doktorn

Guest
ja är nog snarare en medelmåtta på å köra hoj. kör 43or som bästa tid på torpet så ingen raket.



har oxå hört detta. och kan vara så att jag ger gas för sent ut ur kurvorna... för feg körstil. men peppa peppa jag har hållt mig på hjulen i år än så länge. :D

Är en mycket bra tid på en gathoj med gatdäck=talang ...så en sk rookie rand är det nog inte.

Som sagt problemet kan likväl sitta i framgaffeln , för den var väl trögstyrd och slet bakdäck.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Är en mycket bra tid på en gathoj med gatdäck=talang ...så en sk rookie rand är det nog inte.

Va de inte slicks:va bra tid ändå så klart:tummenupp
I övrigt låter det som för hård bak. kollat häng bak, med/utan förare?
vilken fjäder har du?
k0 k1 håller bra när de e sjukt varmt ute. förbrukas likt radergummi vid kallare väderlek.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
k0 k1 håller bra när de e sjukt varmt ute. förbrukas likt radergummi vid kallare väderlek.

hmmm ja åkte riktigt länge på en uppsättning K0 i höstas och våras... Tyckte dom funka toppen i kylan.
Men K2 utan däckvärmare var slut på ett halvt erf kval.
Inte på samma hoj dock.

Lustigt det där med däck...
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Är en mycket bra tid på en gathoj med gatdäck=talang ...så en sk rookie rand är det nog inte.

Som sagt problemet kan likväl sitta i framgaffeln , för den var väl trögstyrd och slet bakdäck.

hm de är med banhoj, å slicks. kalla de långsamt, men kollar man r1000 tiderna från förra året på anderstorp så låg de mellan 1.40 och 1.55 på anderstorp.

ja problemet kan mycket väl sitta i framgaffeln. ja har för dålig koll. hänget är kontrollerat och korrekt enligt öhlins parametrar. enda kollen jag har på framgaffeln är ett stackars buntband som ligger 1 cm från botten ungefär.. vid hårda inbromsningar beter sig hojjen relativt vingligt. kkunde varit stabilare. har inget å jämföra med så svårt å yttra mig i den saken.

Va de inte slicks:va bra tid ändå så klart:tummenupp
I övrigt låter det som för hård bak. kollat häng bak, med/utan förare?
vilken fjäder har du?
k0 k1 håller bra när de e sjukt varmt ute. förbrukas likt radergummi vid kallare väderlek.

ja hänget är som sagt kontrollerat bak. läs ovan. ja kör med orginal öhlinsfjäder. tror de är 8.1nm/mm2 som öhlins har standard till k5. allt enligt rekomendation när jag fick speca grejerna jag skule ha. jo k1 däcket slet skitfin när de var 29 grader varmt å sol på humlans kvällsträning. men sist när de var 17 grader varmt ute så tuggade däcket i sig fort.....jag som trodde problemet var borta.

hmmm ja åkte riktigt länge på en uppsättning K0 i höstas och våras... Tyckte dom funka toppen i kylan.
Men K2 utan däckvärmare var slut på ett halvt erf kval.
Inte på samma hoj dock.

Lustigt det där med däck...

k0 som iof inte är helt nytt men nästan obetydligt använd håller enbart max ett pass för mig... innan greppet börjar svika å däcket ser ut som suddgummi.

får nog ta en bild på däcken.

hade varit bättre medd orginal fjädreing:) mindre å skruva på haha
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
k0 som iof inte är helt nytt men nästan obetydligt använd håller enbart max ett pass för mig... innan greppet börjar svika å däcket ser ut som suddgummi.

får nog ta en bild på däcken.

hade varit bättre medd orginal fjädreing:) mindre å skruva på haha

Oj, då har du nog problem... jag körde ett LMS KM, en dag på mantorp en halvdag på åsen och en LMS rr träning på en uppsättning nya K0.
Jag kör oftast ganska mjukt och lugnt i tempo hyfsat r1000 tempo.

Men så kör jag med orginalfjädring :tungan
 

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
CB1000R
K1 passar när det är varmt ute, riktigt varmt.
K2 när det är normalsvenskt väder. 10-23 grader typ.

Det var min erfarenhet när jag körde Metzeler 06 i af.
Antagligen därför ditt K1 däck tar slut för fort.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Fjädern bak är för klen för din vikt. 9.5 kg/mm funkar bättre.

även fast hänget är rätt både när man sitter på och från obelastat till stående själv på marken.?

hur kommer de sig i så fall att typ otzo kan köra 10 gånger så länge på ett k0 som jag kan med orginaldämpare bak som bara har 7.9 kg/mm fjäder?
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
även fast hänget är rätt både när man sitter på och från obelastat till stående själv på marken.?

hur kommer de sig i så fall att typ otzo kan köra 10 gånger så länge på ett k0 som jag kan med orginaldämpare bak som bara har 7.9 kg/mm fjäder?

Om du går in på Race-Tech hemsida så finns en hjälp för att räkna ut vilken fjäder du ska ha till resp. hoj och vikt. Det brukar vara steg 1 när man har problem. Sedan ställer du hänget och det är inte säkert att Öhlins generella rek. stämmer, det är många faktorer som spelar in. Min -05 gick bra med 43 häng fram och 25 bak med förare. (ev. mer bak)
Det som gjorde mkt. för att få bort fult slitage var att minska snabbkomp till 22 istället för 33.
Däckstrycket är viktigt, får du inte upp värmen så sliter det hårt. Testa, mät helst när du kommer in, sänk om det går för kallt.

Körstilar är olika och gör att jmfr inte alltid funkar. Är dämparna exakt lika?
Servade? Vikt. etc.. etc.

Ett annat sätt att härleda problem är om du har problem in i kurvan så är det mest fram, och ut ur kurvan leta bak.
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Man ska höja trycket om däcket går kallt inte sänka det. Är det kallt i asfalten så får inte ytan upp rätt temp om du höjer trycket blir däcket styvare och ytan tar upp mer värme.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Om du går in på Race-Tech hemsida så finns en hjälp för att räkna ut vilken fjäder du ska ha till resp. hoj och vikt. Det brukar vara steg 1 när man har problem. Sedan ställer du hänget och det är inte säkert att Öhlins generella rek. stämmer, det är många faktorer som spelar in. Min -05 gick bra med 43 häng fram och 25 bak med förare. (ev. mer bak)
Det som gjorde mkt. för att få bort fult slitage var att minska högkomp till 22 istället för 33.
Däckstrycket är viktigt, får du inte upp värmen så sliter det hårt. Testa, mät helst när du kommer in, sänk om det går för kallt.

Körstilar är olika och gör att jmfr inte alltid funkar. Är dämparna exakt lika?
Servade? Vikt. etc.. etc.

Ett annat sätt att härleda problem är om du har problem in i kurvan så är det mest fram, och ut ur kurvan leta bak.


han som rekomenderat fjädern åt mig jobbar och har jobbat på öhlins i många år. han är ändå med å skruvar åt team i höga klasser med just öhlinare så han borde ha koll tycker man.. jag har läst rek dabellerna och enligt dom börj jag ha hårdare ja, men hänget stämmer ju? är de inte gennerelt de man kollar när man kollar ohänget, om fjädern e bra?

har hööjt hojjen 1 mm bak nu. kollat hänget igen så de står rätt och skall sänka däcktrycket till 1.8 så får vi se vart de slut.... nästa steg vet ja inte.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Nej, det man ser till är att dämparen jobbar inom rätt område på slaget.
Samtidigt får man en indikation på om fjädern är rätt, som försvåras av att det sitter topoutfjäder på Öhlinare. Därför är det bättre att lyssna på dom kloka som gjort tabeller med hojar o förares vikt, ang fjäder.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Nej, det man ser till är att dämparen jobbar inom rätt område på slaget.
Samtidigt får man en indikation på om fjädern är rätt, som försvåras av att det sitter topoutfjäder på Öhlinare. Därför är det bättre att lyssna på dom kloka som gjort tabeller med hojar o förares vikt, ang fjäder.

så du tycker jag skall gå upp i fjäder bak? till 9.5 fjäder? och istället ställa förspänningen snällare?

Var på falkenberg ikväll å körde. enda jag ändrat sen sist var höjt han bak 1 mm till. samt kollat över hänget så de stämde. fick spänna förspänningen 2 varv till och ligger då runt 34 mm bak om jag minns rätt inte papprena framför mig.

men redan efter 10 varv så var de som ormar på högersian av däcket bak. ormar med slitet gummi. innan däcket var helt kass provade jag göra en större ändring. släppte både hög å lågfartskomp 4 varv. de enda som hände var att redan efter 5 varv till så såg de ut som man varit ute å driftat med däcket på högersidan.

så jag ställde tillbaka kompen å höjde båda 2 till orginal plus 4 klick. då upplevde jag hojjen trögstyrd igen? däckslitaget gick ju inte säga något om för däcket var redan sopor.

körde med 1.8 i däcktryck kallt. å mätte någon minut efter ett pass då låg de på 2.1. kanskke lite lågt? kan vara de som tuggat sönder de?

polarn kom in med sin hoj en zx10r -05a med metzeler k2. och samma däcktryck. vi åkte ungefär lika långsamt idag fast hans däck såg nytt utt efter 3*30 min, nya asfalten på falkenberg sliter däck fint.

jag är helt nollad. någon som har något bra tipps på va man verkligen kan göra? eller något telenummer eller kontakt till någon som verkligen vet vad han pratar om. man börjar tappa suget lite när de kostar 2 däck per körning för å få rätt chassieinställning. å ingen större ide å skruva när man inte vet vad man skruvar på.:rolleyes: :va

dessutom upplever jag hojjen ganska ormig när man ger full broms. är de något som går å skruva bort eller betyder de bara att bakdäcket har för dålig kontakt med asfalten bak? första år på banan så jag har för dålig erfarenhet av hur de bör vara.:huvet

kan helt enkelt okänslighet på gasen göra att problemet är som de är?
ingen mer på forumet som kör gsxr 1000-05-06 med öhlinare och väger 100 kg som vill dela med sig av sina inställningar, samt fjäder val.? kanske går å hitta en röd tråd på ett hum att utgå ifrån?

kass å köra när man inte vågar lita på fästet bak.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top