hjälp med bakfjädring

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag o brorsan var i körde på Falken igår för första gången. Vi tycker båda att vi har haft bra fjärdringsinställning till alla andra banor vi kört på, cyklarna uppför sig bra samt perfekt däckslitage. Men, igår på falken var däcken sopor efter första passet, iallafall på högersidan :huvet Såg ut som om de hade blivit överhettade? Brukar ni som kör på Falken ändra något speciellt mot andra banor?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag o brorsan var i körde på Falken igår för första gången. Vi tycker båda att vi har haft bra fjärdringsinställning till alla andra banor vi kört på, cyklarna uppför sig bra samt perfekt däckslitage. Men, igår på falken var däcken sopor efter första passet, iallafall på högersidan :huvet Såg ut som om de hade blivit överhettade? Brukar ni som kör på Falken ändra något speciellt mot andra banor?


verkar vara många som hade riktiga problem. pratade med tobias larsson som van på sviestad bara nån helg före med däckslitage som var kanon. han körde slut sitt däck innan första passet var slut.

mitt däck var kass riktigt fort me, men jag har ju problem på andra banor.:D
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
varit i garaget ikväll och kikat över hojjen mer. så här ser den ut nu.

front
f1: hjulet i luften = 128mm
f2: hojjen på marken = 104mm
f3: belastat = 93 mm

f1-f2 = 24m öhlin rekomend 15-30
f1-f3 = 35 mm öhlin rekomend 35-50mm


rear
r1: hjulet i luften = 624 mm
r2: hojjen på marken = 611mm
r3: belastat = 591 mm

r1-r2 = 13 mm öhlin rekomend 10-20
r1-r3 = 33 mm öhlin rekomend 25-40mm
förspänning max ställd!!!


hydraliken öhlins standard
retur 14 klick från hårdaste
högfartskomp 30 klick från hårdaste
lågfarstkomp 12 klick från hårdaste

min
retur 21 klick från hårdaste
högfartskomp 26 klick från hårdaste
lågfarstkomp 10 klick från hårdaste

hojjen höjd 3 varv ca 3 mm på bakdämparn.
6 mm mellan gaffelben och styrkrona.


ja har kört med orginal inställningar tidigare på hydraliken. anledningen till varför jag provar släppa returen 7 klick och även små ändringar på hög å lågfart e för att polarns zx10a sliter däck jättefint. de gör inte min och han har dessa inställningar. kan ju lika gärna prova då hydraliken tycks vara standard inställd på samma klick om man läser öhlins data blad på båda dämparna.

ja har höjt han 3 varv bak för å få han lite mer kvickstyrd. får se hur de spelar roll. har höjt 1 mm per gång jag kört.

de man kan se av hänget är väl som någon sa att bakdäpmarn är i klenaste laget. preload på max för å klara hänget på 33 mm... 30 skall vara optimalt säger dom som kan. och hur man ställer preload om den är i botten eller helt släppt skall vara lugnt. de påverkar inget annat.

så nu är de bara vänta till nästa bandag 28 med fiver å se hur de fungerar...
fungberar inte de får de bli hårdare fjäder bak....


fram ser de ut så här.

Framgaffel.
öhlins kolvkitt å schims. öhlins olja. orginal fjädrar.
retur 4 klick från hårdaste
komp 7 klick från hårdaste.

hojjen känns ju något vinglig vid inbromsningar som är riktigt hårda. kan de hjälpa att släppa lite på returen fram? buntbandet ligger 1 cm från botten nu så han verkar ju inte gå i bott heller?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Du ska bara fortsätta med att prova olika inställningar så hittar du rätt till slut. Vissa vågar inte skruva för dom säger sig inte veta hur man ska göra. Men 9 gånger av 10 gör alla fel inställningar. Det är den 10:de du vill hitta så då måste du skruva 10gg. En inställning som en annan har passar kanske inte alls för en annan förare pga körstilar mm mm. Ibland eller rätt ofta är det också helt tvärtom än vad man först tycker verkar logiskt. Ett problem fram kan bero på ett fel bak.

Rent spontant om vinglig hoj i inbromsningen så gissar jag på att du har för lite retur där bak. När du bromsar så skickar fjädern ut sig och du har för lite som hindrar den att för snabbt gå ut. Med resultat att din fjäder skjuter ut svingen för snabbt och du får en vinglig hoj i inbromningarna.

Beroende på vad du har för gaffel så är kanske inte botten där du tror är botten. Vissa gaflar "bottnar" där det är 10-20mm kvar tills där underbenet sitter ihop med innerbenet. Du kanske bottnar gaffeln där du är? Kanske har mycket olja så den inte går längre heller?
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Du ska bara fortsätta med att prova olika inställningar så hittar du rätt till slut. Vissa vågar inte skruva för dom säger sig inte veta hur man ska göra. Men 9 gånger av 10 gör alla fel inställningar. Det är den 10:de du vill hitta så då måste du skruva 10gg. En inställning som en annan har passar kanske inte alls för en annan förare pga körstilar mm mm. Ibland eller rätt ofta är det också helt tvärtom än vad man först tycker verkar logiskt. Ett problem fram kan bero på ett fel bak.

Rent spontant om vinglig hoj i inbromsningen så gissar jag på att du har för lite retur där bak. När du bromsar så skickar fjädern ut sig och du har för lite som hindrar den att för snabbt gå ut. Med resultat att din fjäder skjuter ut svingen för snabbt och du får en vinglig hoj i inbromningarna.

Beroende på vad du har för gaffel så är kanske inte botten där du tror är botten. Vissa gaflar "bottnar" där det är 10-20mm kvar tills där underbenet sitter ihop med innerbenet. Du kanske bottnar gaffeln där du är? Kanske har mycket olja så den inte går längre heller?


japp nu gör jag ju helt fel egentligen.
jag släpper på returen 7 klick. höjer han bak. och små ädnrar lite hehe:)
skriver upp allting så till slut lär man väl sig vad som gör vad. mål nummer 1 nu är att få bakdäcket att hålla för 1 timmes träningstid iaf:)

polarns sliter skit fint så vi kopierar hans inställning å testar. kan ju inte bli sämre:)

blir han mer vinglig av detta ja då får jag korrigera något annat. vem vet kanske inte hinner ur depån nu innan bakdäcket e slut. :D

jaja man blir inte klockare om man inte prövar. en vacker dag kan man detta med chassie inställnigar. behöver bara prata med tillräckligt mycket folk och prova sig fram. :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man ska höja trycket om däcket går kallt inte sänka det. Är det kallt i asfalten så får inte ytan upp rätt temp om du höjer trycket blir däcket styvare och ytan tar upp mer värme.

Jag har kört på några av dina gammla pirelli och jag tyckte dom slet bättre med 1,8 i kalltryck. Frågade dock greven å han rekade 1,7 bak Varmtryck. Så jag ligger rejält över det men slitaget blev bättre som sagt. Bytte nu till k2 och det sliter mycket bättre än pirellit.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Beroende på vad du har för gaffel så är kanske inte botten där du tror är botten. Vissa gaflar "bottnar" där det är 10-20mm kvar tills där underbenet sitter ihop med innerbenet. Du kanske bottnar gaffeln där du är? Kanske har mycket olja så den inte går längre heller?


När en gsxr 1000 -05 gaffel bottnar så är det ca 17-18mm kvar av innerbenet under packpoxen.
Hur mycket det blir när man kör med damskydd vet jag inte, men borde gå att mäta ganska lätt. Det är troligtvis inte mycket iaf.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
När en gsxr 1000 -05 gaffel bottnar så är det ca 17-18mm kvar av innerbenet under packpoxen.
Hur mycket det blir när man kör med damskydd vet jag inte, men borde gå att mäta ganska lätt. Det är troligtvis inte mycket iaf.

min framgaffel har borttagna ändstopp. borde inte de ge lite mer frigång?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
min framgaffel har borttagna ändstopp. borde inte de ge lite mer frigång?

hydralstoppen menar du? Dom ändrar inte slaglängden något. Det gör bara att den kan arbeta normalt hela slaget.
En orginalgaffel är skithård sista 20mm.
 

MC Doktorn

Guest
Känns spontant som din bakfjäder är för mjuk (om du har max förspänning) speciellt om bakändan tappar mark i inbromsning.Din orginal fjäder orkar inte fjädra ut bak

Dessutom tyckar jag att ditt häng fram är för litet.

Om jag vore dig skulle jag minska förspäningen fram så du har ett häng runt 40mm.Då skulle mer vikt förskjutas mot fronten och mindre mot bakhjulet.

Balansen fram och bak är avgörande vilket du säkert fattat.

En känd Pro sbk förare jag pratade nyligen med hade 42mm fram och 27mm bak
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
hydralstoppen menar du? Dom ändrar inte slaglängden något. Det gör bara att den kan arbeta normalt hela slaget.
En orginalgaffel är skithård sista 20mm.

japp hydralstoppen menar ja. okej, hydral stopp, lät i mina öron som genomslagsgummin på bilar typ:) trodde de var ngåot liknande men nu vet ja. :D

Känns spontant som din bakfjäder är för mjuk (om du har max förspänning) speciellt om bakändan tappar mark i inbromsning.Din orginal fjäder orkar inte fjädra ut bak

Dessutom tyckar jag att ditt häng fram är för litet.

Om jag vore dig skulle jag minska förspäningen fram så du har ett häng runt 40mm.Då skulle mer vikt förskjutas mot fronten och mindre mot bakhjulet.

Balansen fram och bak är avgörande vilket du säkert fattat.

En känd Pro sbk förare jag pratade nyligen med hade 42mm fram och 27mm bak

japp. hårdaste laget fram då. släppa lite förspänning där. sen provköra på anderstorp. funkar de inte så får de bli en hårdare fjäder bak. kanske ändå skulle ha en hårdare fjäder bak.

en annan fråga när ni mäter hänget
från typ ståendes på marken till belastat med förare. gungar ni till på hojjen en gång då så fjädringen får arbeta en gång eller sätter ni er försiktigt på hojjen bara? kan ju skilja någon mm där?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
så nu har jag tittat lite närmare på bakdämparn:D drömmer ju mardrömmar om den:huvet

vad jag fått fram så sitter de en 90 kg fjäder på den. har jagat som en tok att hitta en 95 kg fjäder till på fredag men hinner inte få hem den före tisdag så jag fick tag på en begagnad 100 kg fjäder istället.

dock skall de sitta en fjäder på min hoj som heter 01091-29 men den som satt på heter 01093-29 de är "samma" fjäder enda skillnaden är att "93"fjädern är 150 mm lång och "91" fjädern är 160 mm lång. enligt motospeed skall de inte spela någon roll då fjädern är längre än dämparns slag ändå och fjädern är linjär och inte progressiv.

men nu till frågan. om de har suttit en fjäder som är 150 mm lång å jag sätter på en som är 160 mm lång. behöver jag släppa den mekaniska förspänningen 10 mm först då? och hur gör man de?

nästa fråga. är de dumt att hoppa direkt från 90-100 kg fjäder. skall jag vänta till jag får tag på en 95kg fjäder istället å börja där?

kollar man racetechs hemsida så rekomenderar dom:
fram 100 kg fjäder
bak 97 kg fjäder.

ja har nu fram 95 kg fjäder
och komemr sätta dit en 100 kg fjäder.

är 190 lång väger 98 kg utan skinnställ.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
så igår var ja å körde på anderstorp med nya 100 kg fjäder på å nytt häng inställt. körde med häng på 28 mm bak och 38 fram....

nästan orginal lågfart å högfartkomp bak men 7 klick släppta på returen...

åkte metzeler k1 med 1.9 i däcktryck som blev 2.25 varmt med värmarna...

de däcket höll i 7 varv sen började de tugga. åkte in å lät nr 18 skruva lite på hojjen. han ställde returen fram väldigt hårt å lågfartkompen bak väldigt hårt... hojjen blev mycket stabilare i inbromsningarna men ganska stötig. tog samtidigt ur luft i däcket så jag låg på 2.1 varmt bak....

tyvärr funkade de inte bättre utan efter 7-10 varv till var däcket bra tuggat på.

åkte in å bytte däck till ett likadant. höjde han max bak (ett varv till då den nästan var max där). Sen sänkte jag han 3 mm fram me... för å få han så kvickstyrd som möjligt å mindre belastning på bakhjulet. släppte lite på returen fram för att få han lite mindre stötig. släppte även nästan helt på lågfartskompen bak för å låta fjädern arbeta mer. 2.25 i varmtryck bak. däcket såg jättefint ut efter 5 varv och hojjen var kvickstyrd men lite gungig bak. fortsatte köra några varv till å när jag kom in i depån hade däcket börjat tugga gott igen.......

provade då att pumpa i mer luft så låg på 2.45 i däcktryck bak. kunde dock inte utvärdera om slitaget eftersom däcket var slitet men de såg inte ut som de blev värre iaf?

så nu vet jag itne vad jag skall göra mer? ja har provat 90 fjäder 100 fjäder. provat ställa bort nsätan hydraliken helt å även nästan dragit den i bott.

ja börjar tro att de inte går å lösa felet utan de sitter i min högernäve. att ajg e för hård på gasen...? fick tipps om att prova ett bridgestone slicks medium och se om dom håller bättre. men känns ändå som jag hade velat få ordning på fjädringen så bra att de går å köra med både mezeler å pirelli utan att de tar slut direkt?

men nu är mina ideer slut.?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Så här ser mina däck ut. de till vänster är efter anderstorp de till höger e efter falkenberg.



sen läste jag detta på racetechs hemsida:
Has long top-out spring. This requires 35mm Relaxed Preload minimum. Spacer must be cut and re-drilled for RT Springs.

vad betyder de?

står på racetechs hemsida att jag bör ha 95 kg fjäder bak och 10 kg fjäder fram. just nu har jag orginal 95 fram å 10 bak. jag har ju inga problem å ställa rätt häng bak nu längre. med 10 mm mekanisk förspänning på bakfjädern räcker de jag vrir runt 10 varv knappt för å få 28 mm häng bak. fram däremot är helt släppt och kommer inte över 40 i häng.

är de någon skillnad på en orginal fjäder och en öhlinsfjäder?
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Sådär såg alla mina pirellislicks ut också.

Jag tog ett långt samtal med Filip Backlunds pappa om slitaget och dom hade exakt lika slitage på sina däck. Han hävdade att dom bara körde 8-10 varv på årets däck innan dom tog slut. Däcken från 2007 höll lite bättre än årets.

Tydligen är det för kallt i marken här uppe för att ytan ska komma upp i arbetstemperatur. Det är kallruggningar hävdade han. Längre söderut i europa hade dom inte samma problem med slitaget som vi här uppe.

Jag tänkte prova att åka med lite högre tryck i bakdäcket. Har hört att ytans gummi får ta upp mer av däckets rörelse då och ytan går varmare. Nackdelen är ju att stommen går lite kallare för att den inte rör lika mycket på sig. Men det borde inte bli ett problem om man kör 20-minuterspass med däckvärmare mellan passen.

Jag körde 2,1 fram och 1,9 bak när jag tog av värmarna. Hade en felaktig lufttrycksmätare en dag och då körde jag 0,4 högre i däcken och det bakdäcket såg mycket bättre ut. Men jag bara gissar och testar mig fram för ingen verkar veta orsaken.
 

Bifogat

  • dsc00650_557.jpg
    dsc00650_557.jpg
    88.9 KB · Visningar: 44
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Sådär såg alla mina pirellislicks ut också.

Jag tog ett långt samtal med Filip Backlunds pappa om slitaget och dom hade exakt lika slitage på sina däck. Han hävdade att dom bara körde 8-10 varv på årets däck innan dom tog slut. Däcken från 2007 höll lite bättre än årets.

Tydligen är det för kallt i marken här uppe för att ytan ska komma upp i arbetstemperatur. Det är kallruggningar hävdade han. Längre söderut i europa hade dom inte samma problem med slitaget som vi här uppe.

Jag tänkte prova att åka med lite högre tryck i bakdäcket. Har hört att ytans gummi får ta upp mer av däckets rörelse då och ytan går varmare. Nackdelen är ju att stommen går lite kallare för att den inte rör lika mycket på sig. Men det borde inte bli ett problem om man kör 20-minuterspass med däckvärmare mellan passen.

Jag körde 2,1 fram och 1,9 bak när jag tog av värmarna. Hade en felaktig lufttrycksmätare en dag och då körde jag 0,4 högre i däcken och det bakdäcket såg mycket bättre ut. Men jag bara gissar och testar mig fram för ingen verkar veta orsaken.

Lite rolig input faktiskt. de sista jag jgorde på anderstorp var att pumpa i 2 hekto till i däcket. så åkte nästan 2.5 varmt. då blev inte slitaget värre iaf utan de höll sig kvar. tyvärr blev de inte så många varv då dagen led mot sitts slut...

de konstiga är att de verkar ju itne vara så många mer än jag som har problemet? och polarn åker ju samma däck och lika fort... fast på en zx10.. han sliter både som en barnrumpa på falkenberg å på anderstorp. ....

så lite fundersam blir man ju... vi åker metzeler fårn 07.

enda gången mitt däck har slitit riktigt fint var på anderstorp i 30 grader värme. då köde jag på ett k1 däck och säkert 3 gånger 20 min om inte mer... och de såg skit fint ut efteråt..
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ja tror jag gör så här till nästa körning. för jag måste på något sätt hitta problemet. Rent gennerelt kan man ju säga att en orginal bakdämpare som oftast är väldigt mjuk oftast även sliter däck bra. dock får man åka å gunga.

ja gör som så att jag ställer öhlinarn på orginal klicken. kollar så att verkligen häng stämer fram å bak.

sen släpper jag nästan all låg å högfarstkomp bak men låter returen vara standard. eller skall jag släppa den me?

sen åker jag ut å gungar omkring lite. ser däcket okej ut. så drar ja åt lika mycket procentuellet sett på högfart som lågfart. eller skall ajg dra åt en åt gången å i så fall vilken?

på något sätt måste de ju gå att få någorluna ordning på.... får väl gå åt några däck.... måste få ordning på hojjen iaf så den e kanoninställd nästa år...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top