Hjälp med dB-mätning

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
r6 -03
Någon i göteborg som har en mätare och kan mäta ljudnivån på min hoj för en liten slant?

Känns tråkigt att åka i flera timmar till nån bana och där märka att man inte får vara med :(

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Nån dB-killar vet jag ingen som har... :(

Får tag i db-mätare kan du dämpa hojen själv, eller iaf ha med utrustning för att dämpa.

Stålbollar (för handdisk) eller en annan db-killer ala hemgjord av annan typ...

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Stålbollar (för handdisk) eller en annan db-killer ala hemgjord av annan typ...

Jag körde med diskbollar 2006 i min VFR. Då gick det bra att besiktiga :tummenupp
Blir dock ganska varmt just där som man tryckt in dem (jag la dem precis innan ljuddämparen eftersom de var lite trängre än vad avgasröret var, så de stanna på plats)

billig nödlösning!:tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Ang dB-mätning på bana så görs den (vad jag har sett) på samma ställe vid raksträcka. Dvs slå av på gasen där, eller peta i en högre växel!

På kinnekulle körde jag öppet spjäll med Accra helsystem förbi mätplatsen utan att gå över dB-gränsen.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag klarar inte bullergränsen när jag gasar på. Inte ens med bullerdämparen i hålet :gnissla

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Retard é nått annat med!
Det är ju crosshojar som ska låta för att skrämma bort älgarna från banan...:rolleyes:

Citat actionpics:
Viktigt! Kom ihåg bullergränsen som mäts mycket generöst till 95db vid förbifart på Kinnekulle Ring. Bullermätningar kommer att utföras under dagen! Moderna slipon eller helsystem med god ljuddämpar-packning har ytterst sällan varit något problem. Är du osäker så ta med orginal avgasrör.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Generöst och hårt gör stor skillnad på 95dB och 95dB verkar det som :D

Citat fiver:
Kom ihåg att bullerkraven är hårda på Anderstorpsbanan, gränsen är 95 db mätt vid bankanten vid förbikörning. Erfarenheten säger att det enda sättet att vara säker att klara gränsen är att köra med originalljuddämpare. Bullerkontroller kommer att genomföras vid flera tillfällen under körningen, och den som överträder gränsen blir plockad av banan och får inte köra innan problemet åtgärdats.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Hittade följande för Kinnekulle...

OBS! Nytt för 2008. Bullergränsen är 92 dB mätt vid bankanten under förbifart. Detta motsvarar en nivå som ligger under besiktningsgräns hos Bilprovningen. En del tillbehörsljuddämpare av god kvalitet klarar denna gräns, men är du osäker rekommenderar vi att du monterar originalljuddämpare. De motorcyklar som inte klarar gränsen tillåts inte på banan enligt banägarens regler.

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
r6 -03
Massa bra tips...

För att klargöra: Har ett micron slipon som jag just packat om (antagligen dåligt då det fortfarande vrålar). Har inget orginal!

anledningen till att jag startade tråden var att jag ville veta om jag behövde anstränga mig med att dämpa ljudet eller ej. OM de visar sig att jag behöver dämpa ljudet så krossar jag den bron då.

J.E.L

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
BMX X Challenge
Har själv gjort såna mätningar vid bl.a stcc och crosstävlingar, så jag får väl passa på att ta lite moralpoäng.

Värt att tänka på är att en motorbanas bullervillkor beräknas för maximal ljudnivå. Det är alltså enstaka fordon som förstör för alla. Det spelar ingen roll om det är 100st tysta hojar på banan om en åker utan ljuddämpare.

Och eftersom bullerkraven är strängast på kvällar och helger så är det dessa tider som banorna för stoppa all verksamhet om grannaran retats upp för mycket.

Nu har jag semester, annars kunde jag hjälp till med en bullermätning.

Så sätt på era orginaldämpare om ni har, eller dämpa dom på något sätt. För tyvärr så är vi få som uppskattar hur det låter om oss.

Och ja, det är bara att slå av gasen vid mätpositionen, men då ställer man ut flera mätare. Inte så många som slår av gasen i utgången på kurvorna:D .

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring