Hjälp med el (230V)

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Sen kan det vara så att behöriga klåpar till det. Råkade vi ut för här i huset, tvättmaskinen var på tre faser när det stod uppskrivet på två. Man hade dragit nytt och kopplat in tvätt- och torkmaskiner, skrivit upp det på tavlan vid trappen vart allt går. Och schabblat. Nära att jag blev änka för 10 år sen.

Det är såklart beklagligt när yrkesmän inte lever upp till högt ställda krav och inte följer vedertagen standard, men, det fråntar inte dig som lekman ett visst ansvar. Du får utföra enklare service på din anläggning, eg byta uttag, armaturer och strömställare, om du vet vad du håller på med. Till ’nödvändig kunskap’ skulle i alla fall jag räkna att kontrollera att berörd anläggningsdel är spänningslös innan arbetet påbörjas. Det hör till de mest fundamentala delarna i den kunskapsbank som du behöver för att jobba i en anläggning. Assumption is the mother of all fuck ups - och det är lika giltigt, men med extra tråkiga konsekvenser, när det kommer till att arbeta med spänningssatta anläggningar. Ingen är felfri, allra minst jag som svarat i tre olika inlägg i stället för att multiquota, så därför måste man alltid mäta - då det, uppenbarligen, inte räcker att läsa på en ’tavla vid trappan’...

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Det är såklart beklagligt när yrkesmän inte lever upp till högt ställda krav och inte följer vedertagen standard, men, det fråntar inte dig som lekman ett visst ansvar. Du får utföra enklare service på din anläggning, eg byta uttag, armaturer och strömställare, om du vet vad du håller på med. Till ’nödvändig kunskap’ skulle i alla fall jag räkna att kontrollera att berörd anläggningsdel är spänningslös innan arbetet påbörjas. Det hör till de mest fundamentala delarna i den kunskapsbank som du behöver för att jobba i en anläggning. Assumption is the mother of all fuck ups - och det är lika giltigt, men med extra tråkiga konsekvenser, när det kommer till att arbeta med spänningssatta anläggningar. Ingen är felfri, allra minst jag som svarat i tre olika inlägg i stället för att multiquota, så därför måste man alltid mäta - då det, uppenbarligen, inte räcker att läsa på en ’tavla vid trappan’...

Mjo, man litar på utbildade fackmän med behörighet, tyvärr.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det du råkat ut för är tråkigt men tyvärr väldigt vanligt. Det skruvförbandet har dock förmodligen varit draget med rätt moment när installationen utfördes. Med tiden har det utsatts för normalt slitage - dvs att kabeln blivit omväxlande varm/kall och därigenom sakta lossat skruven. Alla elanläggningar, även de hos privatpersoner, skall genomgå regelbunden kontroll och tillsyn och det ansvaret ligger på anläggningsinnehavaren - dvs du. Har du inte kompetensen själv så lejer du såklart någon med den kunskapen. Det är inte svårare än att man ringer nån som vet vad de håller på med. Tyvärr är det ju så att medans hojen får ny olja var hundrade mil så att inte koksen fräter sönder tråget (ja, så är det, har jag läst på nätet) så får inte elanläggningen samma uppmärksamhet. Det leder såklart till att den så småningom havererar vilket inte är så konstigt egentligen. Skulle alla köra sina hojar med samma serviceintervall som sin elanläggning hade vi stått inför en hel del spännande trådar att följa.

’Min mc-mek bytte olja i Gixxern i slutet på åttiotalet och nu sprängde jag motorn på Essingeleden - vilka jävla skitgrejer...’

Ja, men i alla fall, du fattar säkert...
Det lustiga är bara att förrförra ägaren, som bodde här 1,5 år innan vi köpte kåken, hade egen byggfirma och hade både byggt till och om kåken, så han borde ju haft koll på sånt där. Men nej, skruven hade nog inte vibrerat loss, för den var utskruvad max, och där var den fastsvetsad. Hade den lirkat ut sig så borde den ju ha svetsats fast tidigare. Och självklart drog jag varenda polskruv i hela skåpet när jag ändå hade av locket ;)

Men jag håller med, det är ganska få saker som är forget and forgive :fakta

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Så länge du inte har en jordfelsbrytare så fyller inte jorden någon funktion.

Den är direkt kopplad till nollan då.

Bästa för dig är koppla in en jordfelsbrytare och alternativt dra om alla kablar.

Eller dra om med utanpåliggande kabel.

Får inte göra nyinstallationer utan att dra jord.

Låter som det varit riktiga skojare där innan men uttaget är rätt kopplat. Svårt att misslyckas med uttag faktiskt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det har du. T.ex. en brödrost har metallhölje. Om det blir fel i brödrosten så fasledaren kommer i kontakt med höljer går säkringen.

Att de är ihopkopplade i centralen och ska ha samma potential är en annan sak. En jordledare för normalt inte ström, det gör nolledaren.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning