Sen kan det vara så att behöriga klåpar till det. Råkade vi ut för här i huset, tvättmaskinen var på tre faser när det stod uppskrivet på två. Man hade dragit nytt och kopplat in tvätt- och torkmaskiner, skrivit upp det på tavlan vid trappen vart allt går. Och schabblat. Nära att jag blev änka för 10 år sen.
Det är såklart beklagligt när yrkesmän inte lever upp till högt ställda krav och inte följer vedertagen standard, men, det fråntar inte dig som lekman ett visst ansvar. Du får utföra enklare service på din anläggning, eg byta uttag, armaturer och strömställare, om du vet vad du håller på med. Till ’nödvändig kunskap’ skulle i alla fall jag räkna att kontrollera att berörd anläggningsdel är spänningslös innan arbetet påbörjas. Det hör till de mest fundamentala delarna i den kunskapsbank som du behöver för att jobba i en anläggning. Assumption is the mother of all fuck ups - och det är lika giltigt, men med extra tråkiga konsekvenser, när det kommer till att arbeta med spänningssatta anläggningar. Ingen är felfri, allra minst jag som svarat i tre olika inlägg i stället för att multiquota, så därför måste man alltid mäta - då det, uppenbarligen, inte räcker att läsa på en ’tavla vid trappan’...