Hjälp med försäkring.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej har bilsport&mc, tänkte byta bolag.

det står att jag kan säga upp försäkringen:
På årsförfallodagen. Uppsägning innan årsförfallodagen kan endast göras vid försäljning eller skrotning av fordonet.

Betalade för halvår förra månaden.
Kan jag inte säga upp den nu direkt eller måste jag vänta tills den går ut? Eller kan ja ringa o säga upp den o få tillbaka pengar eller?

Min kompis sa att ja kunde ställa av den på vv och sen ringa och säga upp den. Måste jag säga upp den på vv för att ställa av den?

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
skriv över den på farsan din så försvinner försäkringen.Sen skriver du tillbaks den på dig igen.Då kan du tekna vilken försäkring du vill.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Kuben skrev:
skriv över den på farsan din så försvinner försäkringen.Sen skriver du tillbaks den på dig igen.Då kan du tekna vilken försäkring du vill.

Okej, man måste alltså göra så? Vad surt :/ Går det verkligen inte göra på något annat sätt?

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Som Kuben skrev, "sälj" hojen till farsan så upphör försäkringen att gälla, "köp" sen tillbaka den, och teckna ny försäkring. Finns inget annat sätt....vad jag vet...men det kanske finns nån annan som vet

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Pr0bz skrev:
Okej, man måste alltså göra så? Vad surt :/ Går det verkligen inte göra på något annat sätt?
Inte vad jag vet iallafall.men kanske att nån annan vet men jag tror det är enda sättet.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Inte bra att göra så, din försäkring är inte så farligt dyr nu ändå. 2200 mot 1500 eller vad det var du sa det är ingen större skillnad egentligen. Du kan ställa av hojen och pula hur du vill men hojen kommer ändå att vara försäkrad från dem och du får betala. Byta ägare för dessa ynka 700kr är inget alternativ anser jag då det sänker andrahandsvärdet.

OBS, mina åsikter

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Inte bra att göra så, din försäkring är inte så farligt dyr nu ändå. 2200 mot 1500 eller vad det var du sa det är ingen större skillnad egentligen. Du kan ställa av hojen och pula hur du vill men hojen kommer ändå att vara försäkrad från dem och du får betala. Byta ägare för dessa ynka 700kr är inget alternativ anser jag då det sänker andrahandsvärdet.

OBS, mina åsikter

vilket låter vettigt

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
philsson skrev:

OBS, mina åsikter

Det är 10 ägare på den redan och då kvittar det väl?
Sen kan ja betala månadsvis med folksam, och den är 30% billigare så ja tror ja byter ägare :/

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Pr0bz skrev:
Det är 10 ägare på den redan och då kvittar det väl?
Ja om det kvittar för dig så är det ju alltid en lösning. Upp till dig att bedömma om det är värt det, det du har att väga upp mot är 2 ägare mer på papperet och lite pappersarbete. 700kr tycker jag inte du ska behöva bråka om men visst, sälj den till morsan så kanske du har råd med ett par nya backspeglar eller nåt. :rolleyes:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Jag har betalat för 2 halvår och är inne på min andra, när den går ut har det gått ett år. Kan jag byta då?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Pr0bz skrev:
Jag har betalat för 2 halvår och är inne på min andra, när den går ut har det gått ett år. Kan jag byta då?
Visst kan du göra det, ring till bilsport och säg upp din försäkring till årsdagen sen ringer du det andra bolaget där du vill försäkra och be om att få en försäkring från och med ett visst datum, de brukar de kunna ordna. Det är dumt att ha en påställd hoj oförsäkrad då får du betala dyra avgifter från trafikförsäkringsföregningen och det blir snabbt många tusenlappar.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Håller med philsson men vad jag har hört så kan man bryta försäkringen om du inte längre kan tillgodo se kraven som ställs i försäkringen, tex att du inte har ett låst garage, använder godkända lås och kläder. Har aldrig provat men det var någon här på forumet som hade använt sig av denna metod.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Pr0bz skrev:
Kolla på ditt försäkringsbrev, där står vilket datum som är din huvudförfallodag.
Dvs det datum du kan säga upp din försäkring och ta ett annat bolag.
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Poppler skrev:
Håller med philsson men vad jag har hört så kan man bryta försäkringen om du inte längre kan tillgodo se kraven som ställs i försäkringen, tex att du inte har ett låst garage, använder godkända lås och kläder. Har aldrig provat men det var någon här på forumet som hade använt sig av denna metod.
Låter intressant, gäller det även avställningsförsäkringar tros? om det nu är så att det verkligen fungerar.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
När jag ringde (för nåra år sen) så sa de såhär.

Antingen vid huvudförfallodagen..
Göra ägarbyte....
Avställa i minst en månad...

Alla saker suger :gnissla

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand