Hjälp med förstahoj, körkort och allt som hör till.

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
Hejsan.

Nu vänder jag mig till er, kära sporthojare, i hopp om råd och hjälp.

Läget är som följer:
Jag är 17 år, fyller 18 om 8 månader och vill ta mellankort och skaffa hoj SÅ FORT det bara går!

Vad jag har att tampas med och mina tillgångar:

- Mina föräldrar är väldigt anti, men inte HELT omöjliga, dom vet om min dröm och dom vet att dom inte kan stoppa mig.

- Jag kan INTE köra mc, kan köra växlad moppe men tvivlar på att det är ens i närheten. Kan även köra bil och teorin till den sitter som den ska.

- När jag fyller 18 skrivs ett blygsamt fondsparande av mina föräldrar på ca 40000 över till mig, vare sig dom vill det eller ej.

- Sommarjobb och möljigvis även jobb över jul-lovet kommer att skaffas.

Problemen är alltså som följer;

Hur ska jag göra med övningskörning, hoj, pengar osv?
Är det idé att spara till körlektioner eller ska jag köpa en billig hoj och övningsköra i garaget(stort underjordiskt i höghusområde)?
Kan möjligtvis få tag i någon privat handledare men dom kommer ha VÄLDIGT begränsat med tid...

Hur hade ni gjort? När hade ni börjat? Vilket tjänar jag på och vilket kommer gå snabbast?

Dessa är frågor jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, alla tips och förslag är varmt välkommna!

Tack på förhand!:tummenupp
drakfelt

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda cr 250cc
Shysst att köpa hoj för dom 40k dina päron fondsparat åt dig, särskilt när dom är emot ditt hoj intresse.

pålisen

Alphabeastmc
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Funderar
Jag kan ju dra min historia... Mitt kort gick på en rätt så jobbig summa ca 15-16.000 men jag hade inte ens kört växlad moppe innan. är du inte kräsen på vad du köper för första hoj tycker jag definitivt att du ska blanda privat med skola. men du ska ju även räkna med all utrustning du ska ha (om du inte redan har) samt försäkringen och själva hojen så klart. men om du har ett eget spar utöver dessa 40 så tror jag nog att du kan klara dig väldigt bra.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Gå åtminstone 5-10 lektioner på en körskola. Tricket med körskolan är att läraren vet en hel del om vad du bör träna för att klara dig genom nålsögat, krypkörning och konbanor är ingenting du lär dig på egen hand. Att mängdträna hemma på dem sen, ja, det är en annan sak.

Jag säger detta därför att körprovet ÄR svårt och att du inte ska underskatta det. Bättre jobba ordentligt än att kugga tre-fyra gånger när det är så svårt att få uppkörningstider.

Nu kommer några skrytnissar att svara i den här tråden "öööh, vafffan, jag körde 30 minuter med farsans brorsas systers hoj och klarade sen uppkörningen, det var ju asalätt ba". Men lyssna inte på det örat - ta detta på allvar. Det är mitt bästa tips.

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Tjipp och välkommen till sporthoj.com. Det finns en forumdel om nybörjarfrågor men skit samma.

Jag hade aldrig ens ägt en moped när jag började köra hoj. Körde enbart på körskola, 20 lektioner. Blev runt 12.500 kr med uppkörning, teori o sånt.

Jag tycker det bästa för dig är att köra på körskola under en ganska intensiv period, säg nästa vår?

Dina fondpengar? Hmm, du ska väl flytta hemifrån ganska snart oxå? Kan vara jäkligt bra med 40 lakan då. O andra sidan är det ju oxå en motorcykel. Jobba så mkt du kan och försök att spara fondpengarna. Låter trist, jag vet.

Skaffa vinterjobb, börja kör tidigt i vår så fixar sig det där vet du...

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
kk-tillstånd har du väl redan, annars skaffa i god tid innan du tänker börja köra.
Anmäl din handledare i GOD TID innan du planerar börja övningsköra. Det är ganska lång väntetid att få handledare godkänd.

Sedan är det ju så att privat övningskörning blir det billigaste. Har du en bra och duktig handledare så är det en tillgång.

Tänk på att MC-köra och bil-köra är lika i mycket, men totalt olika i en del livsavgörande moment.

Så, en bra handelare som är erfaren motorcyklist, samt några kompletterande lektioner på körskola när uppkörning närmar sig så man får veta vad man inte behärskar.

Tycker det är viktigt att inse att man inte tränar för att klara en uppkörning.
Man tränar för att klara av trafik, motorcykel och sig själv.

En bra grej är att ägna vintern åt läsning. Både teori, men även varvat med litteratur, teknik osv.

Några tips:
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL KONTROLL SVENO.pdf
http://www.vv.se/filer/27656/Presentation_Mc-OLA_Tylosand.ppt
http://www.bokus.com/b/9789147800940.html
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=153
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Sedan kan det vara en god affär att köpa en maskin med några år på nacken. Dels blir det billigare i inköp, men även försäkring kan bli billigare.

Ta en till funderare kring dom där fonderna.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Körkort 5-10k beroende på hur mycket du kör själv.
Skriv upp för mc sammtidigt du tar bilkort så slipper du bry dig om det sen.
Köp dig en hoj du tycker är cool sen kör du mycket själv på en parkering och övar krypköring samt bromsa osv.
köper du hjälm osv från tyskland som är ok klarar du dig anske på 10k,
Kör så mycket du kan privat så du lär dig hantera hojen någorlunda .

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
STORT tack för alla svar. Pengar till att flytta hemmifrån är inget jag prioriterar då jag kommer jobba efter studenten och då ha råd att flytta lite senare. Bilkort är förstaprioritet men det kommer bli billigt då jag har kört konstant nu i över ett år och körskolläraren säger att det inte kommer bli några som helst problem.

Om jag har råd efter vintern så kanske jag köper en billig monster och övningskör så mycket jag kan på parkeringar och med handledare. Och om jag sedan inte har råd till en nyare hoj får jag leva med den ett tag. Har hört att monstern är relativt lättkörd, om man jämför med tex r6an som är drömhojen.

Undrar nu om någon känner till en bra körskola i eller runt om malmö? Finns en vid erisklust men den ser mäkta schleten ut, ska kolla upp den iallafall.

Som sagt tack för alla svar, tips, länkar osv, det hjälper enormt mycket.

Om någon annan har fler synpunkter, tips eller annat är ni välkomna att fylla på!

Tommy.exe

Guest
som en del har sagt.. kör på skola, 5 10 lektioner, på den tiden ska du ha fått det att sitta hyffs, men det är när du har fått kortet som du ska LÄRA dig att köra.. så tro inte att du blir ghostrider direkt, å lägg en stor del av den där fonden på riktiga skydd. Alla har varit 18, å oavsett hur höga tankar du har om dig själv så finns det en överhängande risk att du kommer att ta några korkade beslut.. som i värsta fall kan kosta dig livet.

Surt att låta som en moraltant.. men det är så :p

Lycka till! :D

Jessi N

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Ingen än...
Har oxå funderat en massa på såna här saker eftersom jag själv e på gång med kort..
Fick rådet av en jag känner att köpa en moppe för att öva, men e det verkligen nåt att hålla på med?? Känns lite mer som att man vill gå på dom riktiga grejerna direkt liksom.. :)

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
Har oxå funderat en massa på såna här saker eftersom jag själv e på gång med kort..
Fick rådet av en jag känner att köpa en moppe för att öva, men e det verkligen nåt att hålla på med?? Känns lite mer som att man vill gå på dom riktiga grejerna direkt liksom.. :)

jag har haft moppe, och bara av att sitta på en mc känner man tyngden. det är en HELT annan grej. rekomenderar faktiskt inte dig att köpa en moppe, jag är ju givetvis väldigt ny i detta ämnet men jag hade inte lagt pengar på det!

Sen ni som tror ni låter som moralkärringar, det är det jag vill höra. Jag vet att jag är ruggit sårbar och utsatt på en hoj och att jag är helt oerfaren. Så det är bara bra att höra sådant, det får en att tänka efter.

tack SnutteP2_ för länkarna, ska definitivt kolla in dom!

tack alla än en gång!

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Tja. Jag har ju bara tagit lätt mc änsålänge. Tog det för 4500kr tyckte inte de va blodigt alls. kanske dyrare i storstäderna?

Jessi N

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Ingen än...
jag har haft moppe, och bara av att sitta på en mc känner man tyngden. det är en HELT annan grej. rekomenderar faktiskt inte dig att köpa en moppe, jag är ju givetvis väldigt ny i detta ämnet men jag hade inte lagt pengar på det!

Nee, precis jag tycker oxå det verkar så annorlunda o därför känns det ju rätt onödigt att slänga pengar på en moppe som man kanske använder ett par månader... :)

Tja. Jag har ju bara tagit lätt mc änsålänge. Tog det för 4500kr tyckte inte de va blodigt alls. kanske dyrare i storstäderna?

det var ju inte så farligt alls!
mitt B-kort landade väl på 11000 ungefär, hoppas jag kommer undan lite lindrigar med det här.. eller iaf inte så mycket mer *L*

Last edited:

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Beror väl hur pass bra vana du har i trafiken och balans och nerver är de väl gäller. Jag tog mitt A kort i sommras kom på att ja ville ha en mc o åkte o köpte en sen ansökte jag om lämpan och körde 4 lektioner(2200kr) sen vare uppkörning. Jag har kört bil i trafiken varje dag i 6år så själva trafik vanan satt ju. Därimot var de konbanan som var jobbig och det kan du ju öva på i ditt garage! Så jag skulle nog köpa en billig hojj o öva på sen ta körkortet och när det är klart börja kolla på en annan hoj som du verkligen vill ha.
Mitt körkort gick på runt 4300kr. Och då hade jag bara kört lite cross innan o moppe när ja var 15år o de va ju 9år sen ;). Lycka till

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10

Moppe kommer inte hjälpa. Då går det lika bra att cykla, det handlar ju ändå om att hålla balansen vid körning i låg fart samt att kunna hantera hojen i farter som moppe inte kommer upp i. Dock är det inte att rekomendera att gå på det tunga det första du gör, då syftar jag på 1000cc
Börja med en strypt 600, inte nödvändigtvis sporthoj. Sen är det bara att öka :tummenupp

Lycka till

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Jag körde helt privat, pluggade teorin som fan, gjorde teoriprovet och klarade det på första försöket.Bokade sen uppkörning i mitten på sommaren, Körde ganska mycket innan men jag kuggade ändå. Beställde ny tid i slutet på sommaren och körde ännu mer, klarade det på andra försöket.

Slutsats
Teoriprov+teoriböcker, samt en kurs: 1180kr
Uppkörning: 840x2 kr.

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
tack för alla svar det hjälper verkligen mig i valen jag måste göra!

ska förmodligen ta 3-4 lektioner nu om någon månad när jag blir 17,5 och kolla hur mycket läraren tror att jag kommer behöva. Kommer att anpassa mig efter det.

Än en gång, svaren har varigt till MYCKET stor hjälp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...