Hjälp med garagevändning!!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Re: Re: Re: Garagevändning

Lillpluttan skrev:
du får det att låta enkelt... jag vet ju var jag ska ägna helgen - på parkeringsplatsen. ;)

haha vi får be ikea röja undan bilarna på p-platsen då! :D

är det en sporthoj du övar med eller?.. då är det nog svårare
 

Lillpluttan

#5 i sandlådan
Gick med
10 Jul 2003
Ort
lund
Hoj
Hojlös...
Re: Re: Re: Re: Garagevändning

DwD skrev:
haha vi får be ikea röja undan bilarna på p-platsen då! :D

är det en sporthoj du övar med eller?.. då är det nog svårare

Ikea?! tror du att jag tänker skämma ut mig offentligt?! nä tack, en parkering i liten by, där tänker jag öva! ;)

nope, ingen sporthoj - en riktig bruksmaskin: yamaha XJ 750. bra tung, och jag är lite kort, men det går.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Re: sitta?

spirre skrev:
åt höger är jag oftast 1m innanför strecket därimot 1dm åt andra

Vad menar du? Är inte garagevändningen fullt styrutslag + 20 cm?
Eller är det 20 cm marginal på båda sidorna?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
inte sitta, inte jag iaf...

Tog mitt A-kort på FMCK 1979.
På den tiden var garagevändning inget moment
i uppkörningen men vi byggde en körgård där vi
övade kontroll av MCn, extremt nyttigt och inte
särskilt orolig för att man skall missa är man inte
när man är 17 år och kör en gammal bucklig armé-Java :D

Iaf så utfördes alla balansövingar stående
på fotpinnarna. Givet är att det kan vara svårt
att står bra på vissa sporthojar, de är knappast
byggda för precisionkörning i krypfart. En motard
lr enduro är väl en perfekt uppkörningsmaskin.

Om man blir underkänd för att man lutar lr står
upp så blir man underkänd för att man kan köra
MC vilket låter lite snurrigt. :eek:
 
Last edited:

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Re: Re: sitta?

mudder skrev:
Vad menar du? Är inte garagevändningen fullt styrutslag + 20 cm?
Eller är det 20 cm marginal på båda sidorna?

En mc har vanligtvis olika stora svängradier beroende på vilket håll man svänger åt. 'Rutan' som man kör runt i ska vara den största svängradien plus 20 cm. Det är därför det skiljer så åt de olika hållen.
 

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en 2'a
Hoj
ZZ-R
Min lärare gav mig ett grymmetips:

Kör i stora åttor, tot 5-7 m mellan vändpunkterna, med en hastighet av 20-25 km/h(tomgång på 2'an). Vi denna farten skall du luta hojjen åt det hållet du vill svänga. För att inte hojjen skall ramla ifrån dig pga av den 'låga farten' måste du sitta rakt upp eller till och med luta dig lite utåt 'från hojjen'. Det skall vara mycket nära att fotpinnarna skrapar i.

Minska nu farten & storleken på åttan allt eftersom, och du närmar dig situationen vid en garagevändning.

Lycka till :tummenupp

/n
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Att luta hojen funkade bäst även för mig. Alltså det är ju inte mycket du ska/behöver luta, bara lagom lut och motlut med kroppen. Speciellt på tunghojen orvar som du kör (körde själv en CB750=240kg). Lättare att korrigera en sån tung hoj i krypfart om du har lite lut än om du sitter rakt, blir lätt lite för mycket gas/lite koppling annars och du hamnar utanför för att inte ramla.

Värsta problemet på uppkörningen är nog inte vändningen i sig utan nerverna. Hoppas du får en schysst VV kille/tjej som har överseende med det.
 

Diversion

Guest
Holger skrev:
kör som du tycker att du klarar det bäst så är d lungt.garangevändningen är lätt.

Måste hålla med holger här, själv satt jag rakt upp och ned och körde helt enkelt runt. Körde en gammal GSX750E.

Alla aktiviteter som kräver fysisk koordination är i mitt tycke väldigt individuella. Det finns väl några grundregler/förutsättningar men i övrigt måste man göra det som känns rätt för en själv.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Några tips:

*) Luta dig inte FRAMÅT. Huruvida du ska luta hojen/dig själv råder det uppenbarligen olika uppfattning om. Själv satt jag rakt i sadeln. Men lutar du dig framåt blir balansen mycket sämre.

*) Skit i linjerna. Försöker du parera linjerna kommer du automatiskt att titta ner, med dålig balans som följd. Ha blicken långt fram i början, och vrid på huvudet när du svänger så att du har blicken dit du ska.
Inspektörerna är inte så noga med om du är lite utanför linjen, utan det viktiga är att det ser bra och stabilt ut, och att de ser att du har kontroll på hojen. Själv var jag ca 1dm utanför linjen på uppkörning men han sa inte ett ljud, utan vi bara fortsatte. Fick lappen utan kommentar.

*) Tänk också på att jobba med gas/koppling. Att glida runt på tomgång funkar säkert, men enligt min körlärare blir man inte godkänd på det, eftersom man inte har så bra kontroll på hojen då.

Lycka till, det går säkert bra :)
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Men alltså, när jag tog mitt kort för 7 resp 5 år sen gällde det att ta sig runt innanför markeringarna, sakta, utan att vingla. Vad har det för betydelse hur man lutar (förutom att man har mer marginaler), inget som kan inverka på kontrollen anser jag.
 

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
Skalmans tips är bra, men han glömde blicken. Titta aldrig ner i backen utan långt fram åt det håll du svänger! Tittar du nedåt faller du garanterat om du inte är helt säker på vad du gör.
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Tittar man ner skiter det sig direkt. Fäst blicken på något låååångt bort, typ ett träd. Sen när du svänger så vänder du huvudet innan du svänger och fäster blicken på något långt bort då med. Så gjorde jag och det gick finfint! :tummenupp
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Skalman skrev:
Några tips:

*) Skit i linjerna. Försöker du parera linjerna kommer du automatiskt att titta ner, med dålig balans som följd. Ha blicken långt fram i början, och vrid på huvudet när du svänger så att du har blicken dit du ska.

Man of War: Nej jag glömde inte blicken, var dock kanske lite otydlig. Alltså: fäst blicken långt fram, och ha blicken dit du ska. När du gjort halva svängen (90 grader) ska du alltså ha huvudet vänt ytterligare 90 grader, då har du blicken dit du ska. Och glöm inte LÅNGT FRAM.

Ang lutning:
Jo, det har betydelse. Lutar du dig framåt förflyttas tyngdpunkten negativt och hojen blir svårare/tyngre att manövrera. Detta misstaget gjorde jag i början i serpentinen (vid vändningen längst upp alltså), men sen jag slutade upp med det gick det mycket lättare. Samma fenomen är applicerbart på garagevändningen.

Och återigen: Gör svängen utan att parera linjerna. Så fort du tittar ner skiter det sig. Gör du svängen utan att parera linjerna är du säkerligen innanför ändå - men tittar du ner börjar det garanterat bli vingligt.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kanske lite OT..

När jag började återuppta hojåket efter ett långt uppehåll påbörjades avrostningen i det trånga garaget på jobbet
Betong på golvet, betong i taket, betong i väggarna och en he-es massa hårda betongpelare som var alldeles för många , och alldeles för nära varandra......
Tänk vad inlärningströskeln är låg när alternativet är att braka in i en betongpelare..:eek:
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hett tips utöver vad som redan nämnts. Tänk på att koplingsrörelserna ska vara minimala, runt en cm. Håll runt 2-3k i varv (jag tyckte det känndes skit dumt i början, men det funkar mkt bättre!)
Se till att aldrig tappa dragläget, inget drag=ingen balans! :fakta
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om man ska öva på garagevändningen genom att rita på marken med krita, ska man göra såhär?: Ställa sig brevid hojen, ge fullt styrutslag, hålla den rakt och leda den runt tills den är helt vänd, och plussa på 10cm på varje sida?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jepp - tänk på att du förmodligen får olika snäv/vid radie åt olika håll = led den runt åt båda hållen och ta det större värdet.

cRoC skrev:
Om man ska öva på garagevändningen genom att rita på marken med krita, ska man göra såhär?: Ställa sig brevid hojen, ge fullt styrutslag, hålla den rakt och leda den runt tills den är helt vänd, och plussa på 10cm på varje sida?
 

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
Svaret på det måste vara nja. Lutar du cykeln måste du ut mer med kroppen. Det blir inte lika lätt att hålla balansen då. Men vet du vad du gör så tjänar du ett par centimeter. Men det behövs absolut inte, bara du vrider styret fullt så har du gott om plats att vända på.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Kolla inte ner... det är vad det handlar om... Kolla på den punkt du ska till så går cyklen dit...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top