Hjälp med hemmabio till morsan

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Håller på och ska köpa hemmabio till morsan, eftersom hon inte vill ha något som tar en massa plats så har jag kikat på färdiga DVD-lösningar.

Just nu lutar det åt en Sony DAV-DZ500F som ligger runt 4500 varför just den ?

Lämpligt pris ungefär vad morsan tänkt lägga ut.
Sateliterna har redan stativ måste inte köpa massa fästen och skit och hänga upp dom på väggen bakom.

Nån som har något att säga om den eller kan rekommendera något annat i den prisklassen ?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Eftersom han antagligen inte har intresset? utan "bara" vill ha känslan så ta det billigaste. MEN ta det paket som har bäst DVD-spelare

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
tänkte haxxa denna tråd lite.. nån som vet nå bra surroundsystem till datorn?

med bra menar jag så billigt som möjligt med så mkt ljud som möjligt

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
heimdal skrev:
tänkte haxxa denna tråd lite.. nån som vet nå bra surroundsystem till datorn?

med bra menar jag så billigt som möjligt med så mkt ljud som möjligt

Jag köpte dessa för snart 1 år sen...3000 spänn på netonnet. 1000 watt (500rms). Tillräckligt för att få ljusstaken i fönstret att glappa när man trycker på för fullt. Ljudkvaliten är helt ok och jag ångrar mig inte en sekund. Tycker du det är för dyrt kan du kolla efter billigare alternativ på www.netonnet.se eller nåt :)

EDIT: THX godkänt ljud och du kan även koppla det till tv eller ps2 eller vad du nu vill.

Bifogat

• l096701.jpg
    l096701.jpg
    95.3 KB · Visningar: 60
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Pinky skrev:
Jag köpte dessa för snart 1 år sen...3000 spänn på netonnet. 1000 watt (500rms). Tillräckligt för att få ljusstaken i fönstret att glappa när man trycker på för fullt. Ljudkvaliten är helt ok och jag ångrar mig inte en sekund. Tycker du det är för dyrt kan du kolla efter billigare alternativ på www.netonnet.se eller nåt :)

EDIT: THX godkänt ljud och du kan även koppla det till tv eller ps2 eller vad du nu vill.

en.. liten grej bara... vad heter de?
EDIT: nevermind.. jag hittade det.. jag hade tänkt hamna i 1000 - 1500 kr klassen ungefär

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
heimdal skrev:
en.. liten grej bara... vad heter de?
EDIT: nevermind.. jag hittade det.. jag hade tänkt hamna i 1000 - 1500 kr klassen ungefär

Logitech har en billigare variant också, så agg den fanns på Siba. 1000.- för hela kittet. Verkar vara ok grejjer.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Solid snake skrev:
http://www.hifiklubben.com/se/produ...tail/DENON_AVR1306DVD1720SYS56HT_.htm?id=5811

Bra och billigt paket, enda nackdelen är att du inte har stativ, men du får mer än när du köper Sonyn.

Edit: denna som jag länkar är en riktig hemmabio och inte en integrerad pisspelare, mao så kan ni byta högtalare, koppla in en massa olika apparater till receivern osv osv osv som man inte kan med den integrerade sonyn.

Tjennare !
Bra att du kommer med din åsikt, dock så tror jag att vi spräcker budgeten.
Jag har själv funderat på att lägga fram något liknande som förslag men jag tror hon vill ha bort "den där klumpen" (Stora Recievers).
Sen tror jag inte att hon har några planer på att byta nå mycket högtalare men hade jag fått välja hade det blivit en H/K med deras 5.1 system som jag tror kostar runt 5 papp.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Lägg till en slant på DZ500 och få DZ700 med trådlösa bakhögtalare (S-DIAT, IR-länk.) och multi-stereo. (Stereoljud med 4 högtalare)

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Pinky skrev:

Har detta system och det rockar fett.
Filmljud perfekt, musik ok ,x-box perfekt är supernöjd.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Pinky skrev:
Jag köpte dessa för snart 1 år sen...3000 spänn på netonnet. 1000 watt (500rms).

Inte för att vara sån, men 500rms watt aom är stabila får man inte för 3000:- inkl högtalare. 10000:- + högtalare möjligtvis. Jag har en yamaha dsp a2 som ger 5 x 100 watt, och den räknas som rejält stark, men den kostade väl 14k ny.

Sen säger inte thx ett dugg om ljudet. Tyvärr.

Synd att Elgiganten, onoff osv. inte kan ett skit om ljud, och trycker i en massa mumbojumbo i folk som går dit i tron om att få hjälp om nåt dom inte kan.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
juha01 skrev:
Inte för att vara sån, men 500rms watt aom är stabila får man inte för 3000:- inkl högtalare. 10000:- + högtalare möjligtvis. Jag har en yamaha dsp a2 som ger 5 x 100 watt, och den räknas som rejält stark, men den kostade väl 14k ny.

Synd att Elgiganten, onoff osv. inte kan ett skit om ljud, och trycker i en massa mumbojumbo i folk som går dit i tron om att få hjälp om nåt dom inte kan.

Mmm går att jämföra med då jag rekommenderade min polare att köpa ett Rockford steg till bilen, det var på 4*50watt svaret jag fick var "jamen vafan det har ju steget jag har idag" det var iofs inget skitsteg men ett RF på 4*50watt kickar skiten ur ett coustic steg. :fakta

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
juha01 skrev:

Jag tänkte precis säga det... kan tänka mig att det trycker ut 80W iaf med tanke på basen kanske.

Det är lustigt det där med ljud. Jag har ett litet PA hemma med dubbla 15" å lite mindre toppar. Det trycker ut några hundra watt iaf.

Sen har jag en gura-stärkare. 50W förstärkartopp till en 300W låda. Med denna gitarrförstärkare kan jag ÖVERRÖSTA hela PA:t. Rätt sjukt :yoparty

Om man läser hur många "Watt" det är på grejerna, så ska det inte va möjligt, men men.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
BlueNote skrev:
Jag tänkte precis säga det... kan tänka mig att det trycker ut 80W iaf med tanke på basen kanske.

Det är lustigt det där med ljud. Jag har ett litet PA hemma med dubbla 15" å lite mindre toppar. Det trycker ut några hundra watt iaf.

Sen har jag en gura-stärkare. 50W förstärkartopp till en 300W låda. Med denna gitarrförstärkare kan jag ÖVERRÖSTA hela PA:t. Rätt sjukt :yoparty

Om man läser hur många "Watt" det är på grejerna, så ska det inte va möjligt, men men.

Watt på högtalarna säger bara hur mycket dom tål i effekt.

Watt på stärkare beror lite på hur dom orkar leverera kraften när man lastar ner dom. (kopplar in högtalare)

Ta tex. NAD,s produkter. 25 watt där är säkert mer än 75 "panasonicwatt" i praktiken.
Sedan beror det ju på hur man mäter, och hur ärlig man är när man skriver på kartongen..

Solid snake

Guest
Twosaint skrev:
Tjennare !
Bra att du kommer med din åsikt, dock så tror jag att vi spräcker budgeten.
Jag har själv funderat på att lägga fram något liknande som förslag men jag tror hon vill ha bort "den där klumpen" (Stora Recievers).
Sen tror jag inte att hon har några planer på att byta nå mycket högtalare men hade jag fått välja hade det blivit en H/K med deras 5.1 system som jag tror kostar runt 5 papp.
Bä bu, de kommer bara bli missnöjda när sonyn lägger av efter ett år och man måste byta allt.

Nä, köp nu denon och var jättenöjd, farsan köpte lg paket och tänkte att han skulle ha samma ljud som mig, nu har han kommit på att man får inte så mycket för 2500 spänn eller vad det kostade, och nu har han kollat på det där denonpaketet och funderar på att köpa det pga att det finns sååå mycket mer möjligheter med det paketet än med en integrerad dvd spelare.

Nu övertalar du din morsa att köpa denon, tjata som fan, vad har man annars föräldrar till om man inte ska tjata på dem? :D

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Effekten ett högatalr element maximalt klarar av att "konsumera" skrivs ofta som RMS Watt. Kanske skulle börjat med att förklara att "watt" inte har något med ljudet att göra, det är igentligen bara mängden ström ett element "tål". Iomed att ett högtalarelement bygger helt på en mekanisk konstuktion är "RMS Watt" ett mått satt för när spolen brinner av. Men effekttåligheten kan man styra väldigt mycket beroende på vad man monterar elementet i för kamare.

Oftast när ett högtalar element spelas sönder beror det på fördålig kylning, vilket resulterar i att elementet inte presterar lika bra och då höjer man volymen = ökar effekten = skapar kraftig distrosion och fasförsjutning = spolen brinner.

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
För en som ska handla högtalare:

Är det en färdigbygd högtalare? ta reda på var den lämnar för impedans så det stämer med övriga anläggningen, rästen är bara o skita i, ända sättet att hitta bra ljud är genom att lysna. (simple as that)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024