Hjälp med hjälm!

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Fick hem en Speed r idag som jag chansade skulle passa, läste/hörde någonstans att de skulle vara snarlika i form och storlek med Shoei GT-air som passade bra åt mig dock verkar Sharken verkar vara mera rund än Gt:n och lite större i storlek.

Sharken sitter så att jag inte får in ett finger mitt på pannan(Den trycker inte nämnvärt mot pannan) men längst åt sidorna går det att peta in ett finger samt att det går att trycka hjälmen lite i sidled är detta nånting som löses med en mindre storlek eller kirurgi?

Och hur stort avstånd bör man ha mellan haka och hjälm?
 

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
Beror väl på hur stor haka du har? :D

Skämt åsido är det ett ganska stort avstånd mellan min hjälm och min haka. Inget problem, rent normalt skulle jag säga. Skulle inte vilja att nåt tryckte på haka/mun alls.

Är du orolig för att hjälmen är för stor, testa dra av den när du knäppt hakremmen. Går det inte är den nog användbar.

Och du, köp aldrig hjälm på nätet! Du vet aldrig vad hjälmen varit med om, hur många som tappat den i golvet, hur många som töjt ut den genom att ha provat den. Gå till en butik, köp i butik. Hjälmen är för livsviktig för att du ska spara in pengar där. Du har redan trillat dit på en dyr hobby, lev med det eller börja samla på frimärken! ;)
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Jag har ingen Leno haka men tydligen rätt stor när det gäller hjälmar. Formulerade mig lite knasigt men mitt problem är inte att jag har mycket utrymme mellan hjälm och haka utan det är bristen på detta som oroar mig, hade ca 1 - 1,5cm på Sharken och på de hjälmar jag testat i butik när jag haft chansen. Bor 25 mil ifrån närmsta affär som säljer annat än cross och gruvhjälmar(och kanske någon ridhjälm) annars så skulle jag mer än gärna klämt, känt och testat och gynnat lokala handlare.

Har bra erfarenhet av dyra intressen så är väl medveten om att jag skaffat mig ett till ;)

Har i alla fall skickat efter en i mindre storlek och skulle nu inte den fungera så får jag helt enkelt ta ledigt och åka på en hjälmprovarroadtripp :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Och du, köp aldrig hjälm på nätet! Du vet aldrig vad hjälmen varit med om, hur många som tappat den i golvet, hur många som töjt ut den genom att ha provat den. Gå till en butik, köp i butik. Hjälmen är för livsviktig för att du ska spara in pengar där. Du har redan trillat dit på en dyr hobby, lev med det eller börja samla på frimärken! ;)

Hur vet du vad hjälmen i butiken varit med om då? Tillverkas den där i butiken medan du ser på?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top